Annonce
Tarm

Store byporte blev erstattet af mindre model: Nu flyttes den nye, fordi den er trafikfarlig

Byporten på Vejlevejle i Tarm blev i januar ersattet af en mindre cementsøjle. Søjlen står det samme sted, som det ene tårn gjorde, men søjlen blev torsdag flyttet, fordi den er til fare for trafikken. Fotos: Sebastian Engelberth Hansen/Johan Gadegaard
Betonsøjlerne står de samme steder som de gamle byporte. Nu skal den ene erstatning flyttes, fordi den står for tæt på vejen. Udviklingsforum undrer sig, men kommunen har pligt til at sørge for trafiksikkerheden på nye anlæg, lyder det fra kommunens ingeniør.
Annonce

TARM: To mand til el-arbejdet, en mand, der skal betjene et par maskiner og en ladbil. Og så også to folk fra Tarm Udviklingsforum, der har gang i målebåndet.

Der var trafik i vejsiden på Vejlevej torsdag morgen. Frank Grønhøj fra Tarm Udviklingsforum troppede op sammen med foreningens formand, Steen Rosby. For den ene af de velkomstsøjler, der er blevet sat op i vinter for at erstatte byportene gennem 30 år, skal flyttes. Det har kommunen bestemt.

Den nye søjle vejer omtrent fire ton. Så formand Steen Rosby er godt klar over, at hans Mini Cooper nok ikke vil have alt for godt af et sammenstød med cementsøjlen, der byder velkommen til Tarm.

Formanden understreger, at man har haft et godt samarbejde med kommunen i sagen om flytningen. Men han undrer sig også lidt. For den nye velkomstsøjle står kun i den ene vejside. De gamle byporte havde et metaltårn i begge vejsider, der hang en overligger imellem tårnene, og så var tårnene boltet fast i undergrunden. Erstatningen står på en betonsokkel oven på jorden. Den nye sokkel står præcis oven på den gamle sokkel, så byportens afløser står altså ikke tættere på vejen, end den gamle gjorde i 30 år.

Men torsdag skulle den nye altså flyttes lidt – 10 måneder efter den kom op.

- Som borger synes jeg jo ikke, det er er logisk. Når vi halverer påkørselsrisikoen ved at have én i stedet for to til at stå, bliver det pludselig et problem, og vi skal til at flytte den ene, siger Steen Rosby.

Annonce

Nye anlæg skal være sikre

Ved nye anlæg nær en kommunevej har kommunen pligt til at sørge for, der ikke er en påkørselsrisiko. Det fortæller Karsten Højgaard Larsen. Han er ingeniør i kommunens vejafdeling og arbejder med blandt andet vejsikkerhed.

- Jeg synes, det er en god idé at få de påkørselsfarlige genstande længere væk fra kørebanen. Vi har muligheden nu, og så skal vi gribe den, for det vil være forfærdeligt, hvis der sker en personskade eller en dødsulykke, siger han.

Det var ikke kun søjlen, men også el-installationen, der skulle flyttes. Derfor skulle arbejdet vente, indtil lygtepælene blev slukket. Foto: Johan Gadegaard


Som borger synes jeg jo ikke, det er er logisk. Når vi halverer påkørselsrisikoen ved at have én i stedet for to til at stå, bliver det pludselig et problem, og vi skal til at flytte den ene.

Steen Rosby, formand, Tarm Udviklingsforum


Karsten Højgaard Larsen fortæller, at der rundt om i kommunen står mange anlæg, hvor der kan være fare for, at man kører ind i dem. Han mener, at de gamle byporte sådan set også kunne udgøre en påkørselsrisiko. Men generelt har kommunen ikke mulighed for at få overblik over alle de steder, noget står for tæt på vejen, og der kan have gjaldt andre regler, da anlæggene blev sat op. Derfor retter kommunen til, når der kommer nyt.

- Jeg kan godt forstå., at det giver noget undren, men det er hele tiden en afvejning. Hvis vi skal ud at ændre alt det, der er galt nu, vil det være en kæmpe økonomisk udgift. Men det ændrer ikke på, at det nye udgør en påkørselsrisiko, siger Karsten Højgaard Larsen.

Sager som dem i Tarm er der ikke mange af. Karsten Højgaard Larsen har arbejdet med vejsikkerhed i fire år hos kommunen, og han kan umiddelbart kun huske, at man også har flyttet byporte i Stadil. Dengang var det en borger, som gjorde opmærksom på påkørselsrisikoen, i Tarm var det en af kommunens medarbejdere, som står for vejtilsyn.

Annonce

Slækker på kravet

Karsten Højgaard Larsen har tidligere på året været ude at besigtige den nye byport ved Vejlevej og kunne konstatere, at den ikke overholdt afstandskravet. Vejreglerne siger, at der skal være fire meter til kørebanen. Det skyldes, at søjlen står uden for byskiltet, man må køre 60 kilometer i timen, og for nogle bilister er hastigheden sandsynligvis højere

Der kunne ikke helt blive fire meter til vejkanten, selvom søjlen skulle flyttes. Foto: Johan Gadegaard

Da Steen Rosby og Frank Grønhøj torsdag morgen var ude med målebåndet, var konklusionen da også, at afstanden ikke stod mål med de fire meter – den var snarere 1,6-1,7 meter. Og derfor skulle Tarm Elforsyning flytte el-installationen til den projektor, som lyser op på betonsøjlen, mens Sdr. Malle Maskinstation skulle skubbe de fire ton længere væk fra vejen. Man nåede en afstand på omtrent 3,30 meter.

- Det er da dobbelt så godt som før, siger Frank Grønhøj fra Tarm Udviklingsforum med et smil.

Kommunens Kasper Højgaard Larsen har da også sagt god for, at afstanden bliver godt og vel tre meter - og ikke fire. For selvom kommunen altså henholder sig til afstandsreglerne, der siger fire meter i åbent landskab uden for byerne, når de kræver velkomstsøjlen flyttet, skal det også være muligt for Tarm Udviklingsforum at lave forbedringen, mener Kasper Højgaard Larsen.

- Jeg er helt med på, at egentlig hedder det fire meter, men så skulle man ind på privat grund, og der skulle flyttes hegn. Vi vil også gerne prøve at gøre det så problemfrit som muligt for dem at flytte søjlen, og det var betydeligt nemmere med tre meter end de fire meter. Vi er så tæt på byen og bebyggelse, at de tre meter godt kan forsvares, siger Kasper Højgaard Larsen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Dagbladet har fået aktindsigt: Læs 140 høringssvar om planlagt lukning af X-bus

Tarm

Garant mangler en varebil

Annonce