Annonce
Skjern

Stor trafikstigning: Lufthavn kom flyvende ud af 2019

Stauning Lufthavn oplevede sidste år en pæn fremgang. Arkivfoto: Morten Stricker
I 2019 var der 26 procent flere operationer i Stauning Lufthavn end året før. Bestyrelsesformand roser de ansatte for fremgangen.

Stauning: Den hårdt pressede Stauning Lufthavn kan glæde sig over, at 2019 blev det bedste i fem år.

Det fortæller formand for lufthavnsbestyrelsen og byrådsmedlem John G. Christensen (S).

- Vi gik ud af 2019 med en stor trafikstigning. Det skyldes, at vi har de helt rigtige folk ansat. De kan se nye forretningsmuligheder og er ikke bange for at tænke anderledes, lyder rosen fra formanden.

I 2019 nåede den lille lufthavn op på 9726 operationer. Det er en stigning på 26 procent i forhold til året før. Også antallet af starter og landinger har været for opadgående. Lufthavnen lagde sidste år landingsbane til omkring 1000 ekstra starter - eller hvad der svarer til tre om dagen. Det oplever lufthavnen som en stor tilfredsstillelse i en tid, hvor flyvningen generelt oplever en afmatning.

Ifølge John G. Christensen betyder flere starter og landinger dog ikke automatisk, at lufthavnen får en bedre økonomi. En del af lufthavnens faste brugere har nemlig årskort og kan derfor frit benytte landingsbanen. Til gengæld er den øgede skoletrafik og forsvarets regelmæssige brug af den lille lufthavn en fin forretning.

Formanden satser på, at 2020 også bliver et godt år som det foregående. Året kommer blandt andet til at byde på ny asfalt på den nedslidte landingsbane. Det kan blandt andet lade sig gøre, fordi et flertal i byrådet valgte at give lufthavnen 2,5 millioner kroner i ekstra tilskud for at rette op på års efterslæb med vedligeholdelse af lufthavnen. Det bliver formentlig også i år, at der installeres nyt teknisk udstyr for millioner som kompensation for de to testmøller, som skal snurre fra sidst på året.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Kommunal chef kalder uvildig undersøgelse i Ørskov-sag for sund

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Ringkøbing-Skjern

Ørskov-sagen: Flertal bakker op om undersøgelse af Trine Ørskov og moderens nye arbejde

Erhverv

Primo Tours har gæster nær karantæneramt hotel: Indtil videre skal folk bare nyde deres ferie

Annonce