Danmark

Stofa vender minus til stort plus

Stofa kom ud af 2018 med et væsentligt bedre regnskab end i de forgangne år. Før skat lød resultatet på godt 60 millioner kroner. Det er en forbedring på 100 millioner i forhold til året før. Arkivfoto: Simon Læssøe
TV- og internetudbyderen Stofa kom ud af 2018 med et plus på godt 60 millioner kroner før skat. Det er en fremgang på godt 100 millioner kroner sammenlignet med året før.

Finans: Stofa, der leverer tv og internet til omkring en halv million kunder, har vendt skuden.

Regnskabet for 2018 viser således et plus før skat på 61 millioner kroner. Året før var resultatet et minus på 40 millioner kroner.

Antallet af tv-kunder er faldet, men afgangen er den laveste i flere år, lyder det fra Stofa. Omvendt har virksomheden, der er en del af tele- og energikoncernen SE, fået en langt bedre forretning ud af internet-området og har desuden reduceret omkostningerne og "øget sin nationale tilstedeværelse markant" gennem nye samarbejdsaftaler med danske antenne- og boligforeninger, skriver Stofa i en pressemeddelelse.

- Det er ingen hemmelighed, at vi har arbejdet fokuseret med at øge lønsomheden i Stofa, og derfor er det ekstra tilfredsstillende, at resultatet før skat er løftet med 100 millioner kroner. Strategien har været klar, og nu handler det om at fortsætte ad den vej og udvikle forretningen og produkterne. Vi opererer i en branche under kraftig forandring, derfor er tiden ikke til at hvile på laurbærrene, men fortsat gøre os gældende som en attraktiv operatør i markedet, siger Sune Nabe Frederiksen, administrerende direktør i Stofa, i pressemeddelelsen.

Stofa nåede en omsætning på 2,1 milliarder kroner sidste år, og resultatet af den primære drift var 216 millioner.

Røde tal

Stofa har været noget af et smertensbarn for SE, som opkøbte Stofa for knap to milliarder kroner i 2012. Efter et lille plus i 2016 gik tv-udbyderen i minus sidste år med et underskud på 44 millioner kroner før skat. Og i 2017 valgte SE-ledelsen at nedskrive værdien af Stofa med 1,3 milliarder kroner. Stofa understreger, at virksomheden i år vil "fastholde fokus på at opretholde den kommercielle lønsomhed og møde kundernes behov igennem gode digitale løsninger". Blandt andet skal nethastigheden øges, og der arbejdes på en ny tv- strategi, som skal gøre Stofas tv-produkter endnu mere relevante for forbrugeren.

Sune Nabe Frederiksen forklarer, at Stofa fortsat vil være åben for nye samarbejder i stil med det, som selskabet har etableret med TV2 Play. Stofa fastholder ambitionen om at være attraktive for de danske antenneforeninger, lyder det fra Sune Nabe Frederiksen.

0/0
Danmark

18-årig spurgte om ældrepolitik: Løkke havde ryggen til mig, Mette kiggede mig i øjnene

Danmark

I Estland klapper man ad EU

Danmark

Kim Christiansen står bag ny valgsang for DF: Hør den her

Danmark

Peter Kofod er spidskandidat til EU: Har 100 procents fravær i Europaudvalget

Danmark For abonnenter

S vil sikre velfærd med skatter og afgifter

Danmark For abonnenter

Paludans chikane-sag får politikere til at varsle skrappere regler: Det minder om en uhyggelig B-film

Danmark

Krovært smed Rasmus Paludan på porten: - Mine stamkunder var på vej væk, derfor måtte jeg gøre noget

Danmark

Folketingskandidat har droppet EU-stof under valgkamp: Der er ikke stemmer i det