Annonce
Ringkøbing

Stjålet og ødelagt: Nu skal million-maleri snart tilbage i Ølstrup Kirke

Maleriet "Middag i Emmaus" har fået nogle gevaldige knubs, efter det blev stjålet i 2014. Foto: Nationalmuseet
Efter fem år på udebane er Emil Noldes maleri "Middag i Emmaus" endelig på vej tilbage til Ølstrup Kirke - og endda i en forbedret udgave.

Ølstrup: Her er ikke tale om en hjemvendt søn, men om et længe ventet maleri, der nu snart er på vej hjem til sin sædvanlige plads i Ølstrup Kirke.

I over fem år har Emil Noldes maleri "Middag i Emmaus" fra 1904 manglet i kirken, efter det blev stjålet mellem 10. og 11. marts 2014. I december 2017 lykkedes det politiet at opspore maleriet i Nordtyskland, hvor en kunsttyv havde forsøgt at sælge maleriet til Ada og Emil Nolde-stiftelsen.

Billedet, der er 60 gange 80 centimeter stort og vurderet til 10 millioner kroner, var dog stærkt medtaget, og malingen havde flere steder lidt stor skade. Siden har billedet været i Nationalmuseets varetægt, og nu er restaureringen af det begyndt, og maleriet vil kunne vende tilbage til sin plads i Ølstrup Kirke inden for en overskuelig fremtid.

- Arbejdet er sat til en måneds arbejde på 146 timer, men det kan godt strække sig over tre måneder eller længere, siger Mikala Bagge, der er konserveringstekniker på Nationalmuseet, og som står for arbejdet med restaureringen af Nolde-maleriet.

Annonce

Sådan rekonstrueres Nolde-maleriet

Konserveringstekniker på Nationalmuseet Mikala Bagge fortæller her, hvordan hun vil få det ødelagte maleri til at fremstå fra sin bedste side igen:

Maleriets farvelag var beskadiget, fordi tyvene havde hevet maleriet af dets blændramme og havde derefter foldet og rulle maleriet for at kunne transportere det.

De hvide områder i farvelaget er der, hvor farvelaget er skallet af ind til den hvide grundering af lærredet. Overfladen var meget bulet på grund af foldningen af lærredet og den hårdhændede demontering fra blændrammen.

Maleriet bliver nu imprægneret med et nyt termoplastisk bindemiddel, som påføres med pensel fra maleriets bagside.

Limen trænger ind i hele maleriets struktur, og når opløsningsmidlet er fordampet, bliver maleriet lagt på et varmebord, hvor det bliver opvarmet under vakuum, indtil limen aktiveres. Derefter afkøles maleriet.

Herefter sidder farven fast på grundering og lærred, og de buler, som var i overfladen, er væk.

Maleriets overflade renses for gamle reparationer, gulnet fernis og et kraftigt lag snavs, som skæmmer maleriets farveintensitet.

Nu er maleriet klart til, at man kan rekonstruere den manglende farve. Alle farvemangler udkittes cirka en halv millimeter under niveau.

Der laves en form af den originale overflade og en tynd film støbes i akryl-modeling paste. Denne klippes ud efter de manglende farveområder, hvorefter de limes på kitningen.

Der rekonstrueres kun farve, hvor der mangler farve. Disse områder undermåles først, og der retoucheres med fernisfarver, så man ikke kan se, hvor der har manglet farve.

Maleriet opspændes på en nye blændramme, og afsluttende vil maleriets blive ferniseres med en jævn og halvblank malerifernis, som passer til resten af alteret.

Under kærlig behandling

Det 115 år gamle maleri har fået en hårdhændet behandling af tyvene, så både malingen er skallet af, og lærredet er blevet bulet. Men nu er det kommet i Mikala Bagges kyndige hænder på Nationalmuseet. Nu står maleriet over for en større omgang, hvor det blandt andet skal imprægneres, opvarmes under vakuum og rekonstrueres.

Og faktisk kan Ølstrup Kirke forvente at få et flottere maleri tilbage, end det man mistede for fem år siden:

- Maleri er også blevet renset. Det var utroligt beskidt, så nu bliver det meget friskere og finere i farven, fortæller Mikala Bagge.

Sikringen øges

Hos kirken er man glad for, at restaureringen er i gang, og at man kan se frem til at få maleriet hjem inden for en overskuelig fremtid.

Men det haster ikke mere end det jager, fortæller Boe Hammelsvang, der er formand for Ølstrup Sogns Menighedsråd. Billedet skal nemlig sikres bedre end tidligere.

- Vi glæder os til det, men har også respekt for, at vi skal have lavet den sikring. Vi skal bare være sikre på, at vi gør alt, hvad vi kan. Så må det hellere tage længere tid, og vi så er sikre på, det er gjort ordentligt, siger han.

Sikringen kan han af gode grunde ikke komme nærmere ind på, men den er udarbejdet i samarbejde med Nationalmuseets sikringsafdeling.

Boe Hammelsvang kan heller ikke nærme sig en dato for billedets retur:

- Men det bliver i 2019, siger han.

Mange steder er malingen skallet af helt ind til grundfarven. Foto: Nationalmuseet
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tarm

Tyv stak af med et pillefyr

Videbæk

Autocamper ramt af traktorplov

Skjern

To villaer udsat for indbrud

Vestjylland

Mand omkommet i drukneulykke

Annonce