Rudkøbing/Ristinge: Et koldt sommerhus, der ikke kunne varmes ordentligt op. Og meget lidt hjælp at hente. Det var oplevelsen for en lille familie bestående af Stine Jensen, Mathias Winther og deres søn, Linus, på fire måneder, da de skulle holde en weekend fri i et sommerhus ved Ristinge Strand lejet gennem Dancenter.
Da de kom til huset fredag eftermiddag, viste termometeret 8,8 grader, fortæller Stine Jensen til Fyns Amts Avis.
- Vi tænder for varmen og tænker, at der bliver varmt i løbet af et par timer, men vi kan se, at det næsten ikke hjælper.
Familien bor i Rudkøbing, men for at undgå at tage tværs over landet i en coronatid og for at støtte lokalt, havde de valgt at leje et sommerhus på Langeland hos dancenter, der udlejer 94 huse på Langeland.
Parret tændte også op i brændeovnen i det 94 kvadratmeter store hus og ringede efter Stine Jensens far, der kom med brænde og en varmeblæser. Det hjalp lidt i stuen, men ikke i de andre værelser eller på badeværelset.
- Om aftenen sad vi alle sammen i overtøj og pakket ind i tæpper og dyner i stuen. Vi måtte placere vores barn på en dyne på gulvet mellem brændeovne og varmeblæseren for at holde ham varm, siger Stine Jensen.
Parret forsøgte at finde et telefonnummer til et døgnberedskab hos Dancenter, men de kunne kun finde et nummer, der meldte lukket kl. 19.
- Vi kunne selvfølgelig have ringet lige så snart, vi kom, men vi ville lige give det en chance, siger Mathias Winther, der er selvstændig som personlig træner, mens Stine Jensen arbejder på psykiatrisk afdeling på Svendborg Sygehus.
Stine JensenVi måtte placere vores barn på en dyne på gulvet mellem brændeovne og varmeblæseren for at holde ham varm.
Jem og Fix
Lørdag morgen var temperaturen nået op på 13 grader i stuen, men sove- og badeværelse var lige så kolde, som da de kom.
- Vi frøs hele natten. Det er jo ikke et lille firma, så man må forvente, at de har et beredskab, siger Mathias Winther.
Kl. 10 lørdag var telefonerne hos Dancenter åbne igen, og parret fik hul igennem, men det var en skuffelse, fortæller Stine Jensen.
- Det handler mest om den modstand, vi møder, da vi ringer, siger hun og nævner, at Dancenter har oplyst dem om, at der skal være 15-17 grader, når man ankommer i vintermånederne.
- Vi fortæller, at her stadig er virkelig koldt, at vi har en baby med, og at vi simpelthen ikke kan være i det. Og så foreslår vi, at vi enten får pengene retur og tager hjem, eller at vi kan blive omplaceret til et andet hus, der kan varmes op. Men vi fik at vide, at det slet ikke var en mulighed, fortæller Stine Jensen.
Parret fik også meldingen, at det var ærgerligt, at Jem og Fix ikke havde åbnet, for ellers kunne Dancenter købe et varmeapparat der. Mens snakken går over telefonen, får den ansatte øje på en olieradiator, som hun tilbyder kan bringes ud til parret.
Ikke realistisk
Men en olieradiator til at varme hele huset op er ifølge parret ikke realistisk.
- En olieradiator i sig selv kan være fin nok, men ikke til 94 kvadratmeter, siger Mathias Winther.
- Vi siger i telefonen, at det ikke er realistisk at varme huset op med den. Hvis vi skal nå at have lidt ud af det, så nytter det ikke noget, supplerer Stine.
Lørdag formiddag var parret indstillet på at tage hjem.
- Der var vi nået til, men vi valgte først at gå en tur ved vandet, som var grunden til, at vi havde lejet hus ved Ristinge. Men så bliver vi ringet op af en servicemedarbejder, der var rigtig sød og kom med tre radiatorer. Hun kunne heller ikke finde termostaten på badeværelset, lyder det fra Stine Winther.
- Hun bekræftede os i, at der var rigtig koldt, siger Mathis Winther, og begge er enige om, at det var rart at møde anerkendelse.
Dancenter beklager
Hos Dancenter vil man ikke stille op til et interview om episoden, men service- & driftschef, Kaye Rosengaard, skriver i en mail:
- Det er naturligvis beklageligt, at parret har haft en ærgerlig oplevelse i et af vores sommerhuse, står der i svaret, der også pointerer, at Dancenter altid bestræber sig på at opretholde et højt service- og kvalitetsniveau, men desværre ikke har mulighed for at stå til rådighed alle døgnets timer.
- Vi er dog tilgængelige både aftener og weekender, og det pågældende lokalkontor rykkede ud med varmeapparater, så snart vi modtog henvendelsen om det kølige hus, står der i mailen.
Kaye Rosengaard skriver desuden:
- Vi tilstræber, at vores feriehuse har en jævn minimumstemperatur hele året rundt, men der kan naturligvis ske fejl, og dem vil vi altid bestræbe os på at udbedre i samarbejde med vores gæster og det pågældende lokalkontor. Vi har siden dialogen med lejerne besluttet at hæve varmegraderne i det pågældende hus, så det ikke tager helt så lang tid at varme op næste gang.
Første og sidste gang
Parret har fået tilbud et nedslag på 20 procent af prisen på 1400 kroner for sommerhuset eller et gavekort med procenter på, hvis de vil booke sommerhus gennem Dancenter en anden gang.
- 20 procent svarer til det, vi har brugt på ekstra brænde. Det er ikke nok. Og vi kommer ikke til at bruge dem igen, lyder det fra Mathias Winther.
- Vi spildte halvanden dag og føler, at hele weekenden har været enormt bøvlet, lyder det fra Stine Jensen, der samtidig er bekymret for, om det er den oplevelse, som turister også får, når de skal holde ferie på Langeland.
Kaye Rosengaard, service- og driftschef, DancenterVi tilstræber, at vores feriehuse har en jævn minimumstemperatur hele året rundt, men der kan naturligvis ske fejl.
- Er det den måde, man behandler turister på herovre? spørger hun.
- Lad os sige, vi kom fra Jylland og ikke havde familie her. Så havde vi frosset endnu mere. Vi lod en stak brænde stå, hvis der skulle komme nogen efter os, siger Mathias Winther.
Service- & driftschefen beklager, at parret ikke har mod på Dancenter endnu en gang.
- Vi er naturligvis ærgerlige over, at hændelsen har resulteret i, at parret ikke længere ønsker at leje gennem Dancenter, skriver han til avisen.