Ringkøbing-Skjern

Stemmerummene i Ringkøbing-Skjern Kommune bliver handicapvenlige

Borgere med handicap i Ringkøbing-Skjern Kommune kan blandt andet gøre brug af luppe og tykkere penne til valgene. Foto: Ringkøbing-Skjern Kommune
Borgere med handicap i Ringkøbing-Skjern Kommune kan gøre brug af flere hjælpemidler, når danskerne inden længe skal til stemmeurnerne.

Ringkøbing: På alle 25 valgsteder i Ringkøbing-Skjern Kommune vil borgere med handicap kunne sætte deres kryds i et handicapvenligt stemmerum, når der inden længe er både Europa-Parlamentsvalg og Folketingsvalg.

Det skriver Ringkøbing-Skjern Kommune i en pressemeddelelse.

- Stemmerummet indeholder en lup, en tykkere sort pen og en LED-lampe, som kan justeres i lysstyrke og farvetone. Hjælpemidlerne skal sikre, at borgere med nedsat syn tydeligt kan aflæse stemmesedlen og se, hvor krydset er sat, skriver kommunen i meddelelsen.

Ved Rofi-centret i Ringkøbing er der desuden et hæve-sænke-bord, som kan være en hjælp for kørestolsbrugere. Samme sted vil kommunen placere et CCTV, der kan gøre sedlen synlig på en skærm i stemmeboksen i stedet.

Disse datoer kan du brevstemme

  • Lørdag 11. maj fra klokken 9.30-12 (kun til Europa-Parlamentsvalget)

  • Lørdag 18. maj fra klokken 9.30-12

  • Torsdag 23. maj fra klokken 10 til 17

  • Lørdag 1. juni fra klokken 9 til 16 (kun til Folketingsvalget)

    Brevafstemningen finder sted på Borgerservice i Ringkøbing-Skjern Kommune, hvor man naturligvis også kan komme og stemme i den almindelige åbningstid mandag kl. 10.00-17.00 og tirsdag-fredag kl. 10.00-13.30.

Brevstemme eller hjemmestemme

Hvis man ønsker at stemme ved et valgsted med hæve-sænke-bord og CCTV, skal man søge om det på Ringkøbing-Skjern Kommunes hjemmeside. Alternativt kan man hente ansøgningen hos Borgerservice eller bestille den på 99 74 12 22. Sidste frist for ansøgning om flytning af valgsted er 16. maj for Europa-Parlamentsvalget og 28. maj for Folketingsvalget.

Borgere med sygdom eller manglende førlighed får mulighed for at brevstemme fra eget hjem. Her skal man hente en blanket på kommunens hjemmeside eller hos Borgerservice, som man også kan bestille blanketten fra telefonisk på 99 74 12 22. Blanketten returneres til borgerservice, hvorefter man får besked om, hvornår man får besøg af de tilforordnede.

0/0
Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Heinz Peters' søn blev reddet efter flere timer i vandet: - Det eneste, man føler i det øjeblik, er ren taknemmelighed

Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tarm

Færdiggørelse af cykelsti må vente til efter sommer: Nu skal broernes ben flyttes

Indland

Frivillige finder døde havfugle fyldt med plastik

Skjern For abonnenter

Cyklist om hullet cykelsti-projekt mellem Vostrup og Hemmet: Det er amatøragtigt

Hvide Sande

Lokker med fantastisk personalemad: Waterz søger frivillige

Læserbrev

Droner i Stauning Lufthavn? Det ville være som dræsinekørsel på Banedanmarks togstrækninger

Læserbrev: ”Velkommen ombord til byrådet, dette er kaptajn John G. Christensen, med ved roret har jeg direktøren for Stauning lufthavn. Dagens tur er en blindflyvning med mulighed for at se på luftkasteller”. Dettte kunne være den morsomme analogi til at vise, hvad politikerne bliver præsenteret for, når vi snakker om Stauning Lufthavn. Kaptajnen og co-piloten har nu siddet ved roret i henholdsvis 5 og knap 3 år, og hvad er der sket...? Alt personale er enten fyret, eller har søgt væk. At man overhovedet har kunnet finde nye folk, er mere held end forstand. Det nye personale har til gengæld ikke haft de fornødne kvalifikationer, hvilket har betydet, at man ikke har kunnet dække vagterne, og dermed måtte lukke for lufttrafiktjenesten. Dette har givet anledning til kritik fra trafikstyrelsen. Alt imens man har betalt fuld løn til en fyret medarbejder. Og kommunen står fortsat med en lufthavn som er totalt nedslidt og trafikunderlaget yderst sparsomt. Dilemmaet er, at hvis man lukker eller nedgraderer lufthavnen, lukker man også lufthavnens bedste og vel eneste aktiv – Benair, og dermed arbejdspladser som ikke flytter ind på gågaden. Benair er i sagens natur afhængig af, at der er en lufthavn til deres fly, og en vis form for lufttrafiktjeneste, med landingshjælpemidler for at sikre regulariteten. Opsætning af møller der vil påvirke lufthavnens indflyvning spøger fortsat, og for at afbøde det har det været på tale at installere et nyt landingssystem (ILS). Prisen vil være 11 millioner som skal afholdes af ejerne af møllerne. Men ILS-systemer nedlægges på andre lufthavne i Danmark og udlandet. Fremtiden er en GPS-baseret procedure. Ledelsen har altså arbejdet for at indføre et forældet system på en forældet lufthavn, hvilket selvfølgelig en glimrende løsning, hvis den skal bevares som et museum. Men enhver med kendskab til luftfart havde nok kigget fremad og arbejdet for en mere fremtidssikret løsning. GPS systemet kræver ingen vedligeholdelse, bruger ikke strøm og er fremtiden indenfor al navigation. Prisen ligger omkring 300.000 kroner. Samtidig plæderer ledelsen for en øget aktivitet af skoleflyvning. Stauning har haft masser af skoleflyvning, men de tider er forbi. At for eksempel MartinAir vil komme og benytte pladsen, vil aldrig give en aktivitet, der kan retfærdiggøre yderligere investeringer. Til slut vil man have droneaktiviteter ind på lufthavnen. Men er man i byrådet blevet informeret om konsekvenserne? Droner hører ikke til på en lufthavn, det er ren desperation fra ledelsens side. Droner hører til på, eller i nærheden, af et erhvervsområde. Når der er droner i luften, må der ikke være fly - og vice versa. Måske byrådet skulle tage på studietur til en anden hensygnende lufthavn, Odense, og høre, hvilke indtægter lufthavnen har på den konto. Husk også at besøge de tilbageværende flyfirmaer samme sted og høre deres mening om droneflyvning på en lufthavn. At tillade droneflyvning er, som hvis Banedanmark tillader dræsinekørsel på togstrækningerne. Inden lufthavnen mister opdriften med den nuværende ledelse, og ender som en bunke forvredet jern på en mark, var det måske på tide for byrådet at trække iltmaskerne på, så de kan begynde at tænke klart - og få en ny ledelse ind med erfaring inden for luftfart og tilknyttede erhverv hertil. Indrømmet.. det er ikke nemt, men lufthavnen kan slet ikke økonomisk bære direktørlønninger til ansatte, der ikke kan indgå i Lufttrafiktjenesten. Byrådet skulle måske i stedet lytte og hente ideer hos brugere, firmaer, foreninger og aktører, der i dag opererer på lufthavne, og måske også spørge tidligere ansatte!

Ringkøbing

Jobcenterchef efter kursændring i Hilde-sagen: Det sker, at der fremkommer nye oplysninger

Vestjylland For abonnenter

Efter ulvedrab på kvie: Ung ejer vil nu sætte vogteræsel ind som forsvar

Ringkøbing

Se video af redning: 20-årig sejler reddet op ad vandet efter flere timer i fjorden

Ringkøbing

Hilde vandt: Kræftsyg kvindes sygedagpenge forlænges på ubestemt tid

Annonce