x
Annonce
Erhverv

Stauning Whisky tilbød at lægge om til produktion af håndsprit

Lasse Vesterby har undersøgt muligheden for, at Stauning Whisky kunne lave alkohol som ingrediens til håndsprit. Men produktionen i Stauning vil være for lille i forhold til, hvad andre virksomheder kan levere. Derfor fortsætter destilleriet med den sædvanlige whiskyproduktion. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Whiskyproducenten har tilbudt at hjælpe, men behovet er der ikke.

STAUNING: Håndsprit er blevet en af de mest eftertragtede varer for tiden, og det kniber med at finde nok af den. Derfor har danske myndigheder undersøgt, om nuværende produktioner kan ændres, så der i stedet kan laves håndsprit. I den forbindelse kom også Stauning Whisky i spil.

- Myndighederne havde kontaktet Carlsberg, som vi samarbejder med, og de kontaktede så os, fortæller direktør Lasse Vesterby fra Stauning Whisky, som lørdag holdt møde med myndighederne.

Hvis Stauning Whisky skulle omlægge deres produktion, ville det dog ikke blive til færdigproduceret håndsprit.

- Vi skulle kun lave alkohol, som andre virksomheder kunne bruge som råvare til håndsprit, forklarer han.

Annonce

For lille produktion

Men det viste sig ved endnu et møde med myndigheder i dag, mandag, at det for nuværende slet ikke kan svare sig, at den lille whiskyproducent lægger produktionen om.

- Der var andre virksomheder med i billedet, som kan producere tusindvis af flere liter alkohol, end vi kan. Derfor giver det ikke mening, at vi lægger vores produktion om, forklarer Lasse Vesterby.

- Men vi bidrager gerne samfundsmæssigt til at kunne løse de udfordringer, som Danmark står overfor. Men vi kan ikke på nuværende tidspunkt, så vi fortsætter med at lave whisky. Hvis det bliver nødvendigt, så hjælper vi selvfølgelig, siger direktøren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce