Annonce
Debat

Stauning Lufthavn: Er lufthavnsformanden gået i flyverskjul?

Stauning Lufthavn. Arkivfoto: Morten Stricker.

Læserbrev: Tillykke til Ringkøbing-Skjern Kommune med en ny lufthavnschef med masser af energi og indsigt i luftfartsvæsen, og tillykke til Frank Mosgaard Kristiansen med det nye job.

Men, hvor er lufthavnens formand? Er han gået i flyverskjul eller står han som en anden struds med hovedet i en busk ved siden af landingsbanerne? I så fald håber jeg, at han vælger den bane, hvor han ikke har sparet ILS-landingssystemet bort, så de landende fly også kan se ham i tåget vejr.


Jeg har fortsat ikke modtaget et eneste dokument fra lufthavnsformanden John G. Christensen måneder efter, at jeg søgte om aktindsigt i bestyrelsesmøderne i lufthavnen.


Jeg ved ikke, hvad han laver, men jeg har fortsat ikke modtaget et eneste dokument fra lufthavnsformanden John G. Christensen måneder efter, at jeg søgte om aktindsigt i bestyrelsesmøderne i lufthavnen. Det er den eneste måde, at vi kan få et overblik over, hvordan man nåede frem til at lade projektmagerne bag de nuværende og kommende testmøller slippe med en mindre kompensation, så der pludselig kun var råd til ILS på én landingsbane og ikke dem begge.

Og indblik i, hvem der reelt traf beslutningen om at nedgradere indflyvningsfladerne i Stauning Lufthavn fra kodeciffer 3 til 2 på grund af det manglende ILS landingssystem. Endelig savner jeg svar på, hvor meget og hvordan lufthavnens brugere er blevet involveret i disse overvejelser!

Flere af de brugerrepræsentanter, som jeg har talt med, eller som er stået frem i avisen, har ikke været begejstrede over lufthavnsformandens samarbejdsform, hvis man da overhovedet kan bruge det udtryk. Tværtimod stillede faldskærmsklubben Skydive Stauning sig forleden også op i køen med en melding om, at den risikerer at lukke, fordi klubben har fået anvist et nyt landingsområde, som efter klubbens mening ikke er sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Begrundelsen skulle ifølge John G. Christensen være, at faldskærmsudspringerne ikke tidligere overholdt afstandskrav til bygninger og personer. Han har dog ikke fremlagt dokumentation for den påstand.

Til gengæld udsendte han en gevaldig og udokumenteret sviner mod de ansatte, som i mange år loyalt har passet deres arbejde i og omkring Stauning Lufthavn, fordi det under den tidligere lufthavnschef – underforstået i John G. Christensens formandsperiode - har været nødvendigt ”at rette op på en slidt lufthavn, for at udvikle nye forretningsområder og for at sikre lovliggørelse af de forhold, som Trafikstyrelsen har påtalt”.

Jeg er mere end nogensinde overbevist om, at formanden har overskredet sit mandat som kommunalt udpeget repræsentant i en kommunalt ejet lufthavn, og hvis det virkelig står så grelt til i lufthavnen, som formanden hævder, er det endnu mere påtvingende at diskutere Stauning Lufthavn i byrådet og få samtlige dokumenter og referater frem i lyset.

Jeg vil derfor bede borgmesteren om at få tilføjet lufthavnen som et selvstændigt punkt på vores næste dagsorden. Herefter må vi vurdere, om der skal følges op med egentlige beslutningsforslag vedrørende lufthavnen eller pålæg til lufthavnens bestyrelse.

Stauning Lufthavn er som lufthavn og med Lufthavnsmuseet med til at placere vores kommune på landkortet. Vindmøller kan man finde hvor som helst.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Coronavirus

Rejsevejledninger bliver lempet - men ferierejser frarådes

Ringkøbing

Østjysk virksomhed rykker til Vestjylland

Annonce