Annonce
Erhverv

Støttepartier kræver afgifter på flybilletter

Flybilletten bliver markant dyrere, hvis der indføres afgifter på flybrændstof, viser en beregning, som den grønne tænketank Concito har lavet på Politikens opfordring. (Arkivfoto). Foto: Mads Claus Rasmussen/Ritzau Scanpix
En returbillet til Paris kan stige med 555 kroner, hvis der indføres afgifter på flybrændstof.

Hvis flybrændstof bliver pålagt de samme afgifter som benzin til biler, vil flybilletter blive markant dyrere.

Helt konkret vil en returbillet til den franske hovedstad, Paris, stige med 555 kroner, og en returbillet fra København til Aalborg vil blive 179 kroner dyrere.

Det viser en beregning, som den grønne tænketank Concito har lavet på Politikens opfordring.

Annonce

Denne viser også, at returbilletten til Grækenlands hovedstad, Athen, bliver 910 kroner dyrere. Imens gælder den dobbelte prisstigning for en returbillet til den thailandske hovedstad, Bangkok. Her vil den stige med 1813 kroner.

De prisstigninger, som afgifter på flybenzin vil medføre, er ikke chokerende høje. Det mener Susanne Krawack, der er seniorkonsulent i Concito.

Hun kalder desuden konkurrencen for "stærkt ulige".

- Det er megameget dyrere at tage toget til Paris. Det kan denne afgift ikke i sig selv rette op på, siger hun til Politiken.

Både Enhedslisten og SF kræver, at der bliver indført flyafgifter i finansloven for næste år.

- Vi har en regering, som har foden på bremsen. Det er underligt, når vi er det eneste land i miles omkreds uden flyafgifter, siger Rasmus Nordqvist, SF's klimaordfører, til Politiken.

Radikale Venstre, der også er støtteparti, vil kun have en afgift i finansloven, hvis pengene går tilbage til flyselskaberne.

Imens afviser transportminister Benny Engelbrecht (S) at indføre en dansk flyskat nu. Dog henviser han til, at regeringen "næste år vil komme med en samlet plan for grøn omstilling af flytrafikken", og at det kræver "fælles fodslag på tværs af landene".

Det siger han i en skriftlig kommentar til avisen.

Klimarådet har anbefalet, at Danmark indfører en passagerafgift, ligesom blandt andet Sverige, Norge, Tyskland og Storbritannien har gjort.

Niels Buus Kristensen, forskningsleder ved det norske Transportøkonomisk Institut og næstformand for Klimarådet, understreger dog over for Politiken, at det kun er i mangel af den bedste løsning: afgifter på brændstof.

Han anslår desuden, at antallet af passagerer i grove tal vil falde med 15 procent ved de prisstigninger, Concito er nået frem til. Mellem København og Aalborg vil det falde med 10 procent.

/ritzau/

Annonce
Skjern Håndbold For abonnenter

Fra taktisk kegle til muligt comeback: Rutineret stregspiller er med i Skjerns trup på torsdag

Danmark

Tirsdagens coronatal: Der er 6324 nye smittetilfælde med coronavirus

Annonce
Annonce
Annonce
Videbæk

Civile betjente trak pistolerne mod geværbevæbnet mand: - Han troede, de var nogle banditter

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Gintberg og Agger på charmeoffensiv hos erhvervslivet: Derfor skal de smide penge i grøn folkefest

Ringkøbing-Skjern

Nu skal besøgende og medarbejdere bære mundbind på ældrecentre og sociale bosteder

Hvide Sande

Gitte og Esther tager sig godt af børnene i Kloster: Vi vil skabe den bedste barndom og opvækst

Regeringen holder pressemøde om restriktioner onsdag aften

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sådan ser tallene ud: Her er ugens regnskaber fra Ringkøbing-Skjerns virksomheder

Ringkøbing

Ny direktør vender hjem til Vestjysk: Landboforening skal nu ledes af tre direktører

Hvide Sande

Trafikstyrelsen giver dispensation: Vesterhav Syd og Nord må bruge radarstyret lys på de kystnære møller

Coronasmitte kan igen sende børn hjem til onlineskole

Videbæk

Byrådstrio fra Videbæk og konservativ strittede imod at skære i tilskud til Videbæk Idræts- og Fritidscenter

Tarm For abonnenter

En jul med stærke traditioner: 50 år i træk har Hardy hentet sit juletræ hos Inger

Ringkøbing-Skjern

Kun for børn: I Ringkøbing afsættes der ekstra tid, når de mindste skal have et coronastik

Annonce