Annonce
Sport

Ståle Solbakken: Spillerne har det værre end mig

Anders Kjærbye/Ritzau Scanpix
Ståle Solbakken ærgrer sig over nederlaget til Røde Stjerne. Der venter en mental udfordring, siger han.

Straffesparksnederlaget til Røde Stjerne i Champions League-kvalifikationen gør "frygtelig ondt" på FCK-manager Ståle Solbakken, men den rutinerede nordmand tror, at hans spillere har det værre. Det siger han til TV3+.

- Jeg har det ikke godt, men der er nok spillere, som har det værre. Der er nok mange spillere, som drømmer om at spille den afgørende kamp om at komme i Champions League, siger Ståle Solbakken.

Også midtbanespilleren Rasmus Falk fortæller om stor skuffelse i FCK's omklædningsrum efter det dramatiske nederlag.

- Alle i klubben og omkring havde drømt om at komme i Champions League. Så selvfølgelig er den tung dernede. Der er stille og triste ansigter. Det skal vi have lov til i dag, siger Falk til Ritzau.

Det første opgør i Serbien endte 1-1, og det var også stillingen i tirsdagens kamp i Parken, da FCK i det 54. minut kom en mand i overtal efter en udvisning til Røde Stjernes Nemanja Milunovic.

Trods overtallet formåede FCK ikke at få afgjort kampen i hverken den ordnære eller den forlængede spilletid, selv om der var chancer nok til at sende serberne ud.

- De (Røde Stjerne, red.) er rigtig gode til at forsvare. Vi havde 100 hjørnespark, men de afviste alle dødbolde.

- Nogle af de offensive profiler mangler fem-ti procent i de afgørende situationer. Carlo (Holse, red.) Pep og (Viktor, red.) Fischer har jo muligheder, hvor de blandt andet bruger lidt lang tid, og så er der to, der danser på stregen, siger Ståle Solbakken til Ritzau.

I den afgørende straffesparkskonkurrence blev der i alt brændt ni gange. Både Dame N'Doye og Karlo Bartolec kunne dog have sendt FCK videre ved at score på deres forsøg fra 11-meterpletten.

- Vi havde sikkert sagt før de to kampe, at hvis vi fik to matchbolde fra straffesparkspletten, så tog vi gerne den.

- Det er mærkeligt, at vi ikke scorede på nogle af dem, selv om straffepletten blev komplet ødelagt efter de første tre-fire spark, siger nordmanden.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce