Annonce
Sport

Sportschef: OL-pladser fremfor VM-metal i kajak-heksekedel

Vasily Fedosenko/Reuters
Det gælder først og fremmest om at hente OL-billetter ved VM i kajak i Ungarn, fastslår Lars Robl.

Forberedelserne har været perfekte. Sådan lyder det enstemmigt fra sportschef Lars Robl og flere atleter, heriblandt medaljebejler Emma Aastrand Jørgensen, inden det onsdag går løs ved VM i kajak i Ungarn.

Den danske trup har trænet i Ungarn i tre uger op til begivenheden, hvor langt de fleste af sportens OL-billetter til Tokyo næste år uddeles.

Det har også været medvirkende til de minutiøse forberedelser. Således har Lars Robl mere fokus på at få OL-pladser med hjem fra Ungarn end på medaljer.

- Det primære mål er at kvalificere satsningsbådene til OL. Selvfølgelig går vi efter medaljer, men for mig handler det mere om at vinde OL-medaljer næste år, siger Lars Robl.

Satsningsbådene frem mod OL er Emma Aastrand i 200 og 500 meter enerkajak samt kvindernes firerkajak, hvor Aastrand også er med.

Hos mændene er det René Holten Poulsens 1000 meter enerkajak samt 1000 meter toerkajak, hvor Holten sidder sammen med Morten Graversen.

- Vi håber, at alle kan kvalificere til OL, men vi ved også, at der bliver sindssyg kamp om pladserne, da alle konkurrenterne også har skruet op for forberedelserne og finder et ekstra gear her, siger Robl.

Ifølge Dansk Kano og Kajak Forbund kræver det i ener- og toerkajak en placering blandt de fem-seks bedste europæiske nationer.

Skulle man misse OL-billetten i forbindelse med VM, venter der dog også to kvalifikationsstævner til foråret.

- Det vil bare give en fantastisk ro på forberedelserne frem mod OL at kvalificere bådene allerede nu, og det vil skabe kontinuitet i forberedelserne, at man ikke skal toppe til en kvalifikation.

- Men vi må tage udfordringen op, hvis det bliver nødvendigt, siger Robl.

Emma Aastrand har tidligere vundet medaljer ved OL, VM og EM, og hun vandt tidligere på sommeren European Games-guld på 200 meter. Men også for hende gælder det først og fremmest OL-kvalifikation de næste dage.

- Hele stævnet er bygget op om, at vi skal kvalificere os til OL, og det er førsteforventningen, men man må ikke glemme, at det er et VM, så man er her også for at vinde, siger Emma Aastrand.

Hun ser frem til, at VM afholdes i Szeged i Ungarn, hvor kajak er nationalsport, og tusinder af tilskuere vil følge fanatisk med.

- Det er lige før, jeg tror, at et VM i Ungarn er større end et OL tilskuermæssigt. Stemningen bliver virkelig voldsom. Jeg har været til junior-VM her, hvor der var sindssyg stemning med trommer og bannere, siger hun.

Sportschef Lars Robl griner lidt ved tanken om, hvad der venter.

- Det bliver en vanvittig heksekedel og fest. Det bliver ikke større på kajakscenen, og atleterne glæder sig. Man kan ikke opleve det på samme måde andre steder, siger Robl.

Emma Aastrand er eneste dansker på vandet onsdag, når hun er med indledende heat i 200 meter enerkajak.

VM slutter på søndag.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce