Erhverv

Sponsor med både hjernen og hjertet

Madsen Byg bruger lokale sponsorater aktivt i markedsføringen. Her et eksempel på samarbejdet med fodboldklubben HB. Illustration: Madsen Byg
Madsen Byg bruger en stor del af markedsføringsbudgettet på sponsorstøtte - både for reklameværdien, og fordi det føles rigtigt.

HOLSTEBRO: - Hvis man måler på sponsorstøtte per ansat, så må vi være en af de største sponsorer i TTH Holstebro, siger tømrermester Tejs Madsen med et stort smil.

Sammen med sin bror Kåre er han indehaver af Madsen Byg med fire svende, en arbejdsmand og en lærling.

Og selv om Tejs Madsen egentlig er mest til fodbold, hvis han selv skal trille med en bold, så er han stolt af, at firmaet støtter både fodboldklubben HB og den lokale håndboldklub, TTH Holstebro.

- Jeg synes, vi har pligt til at støtte op om byens flagskib. TTH Holstebro gør så meget godt for byen pr-mæssigt, og de har en rigtig god direktør i John Mikkelsen, som ærligt talt har et utaknemmeligt job med at skaffe støtte til klubben. Men jeg synes, han gør det utrolig godt og har fået skabt nogle gode rammer, også for sponsorerne med et velfungerende erhvervsnetværk, siger Tejs Madsen.

Synlighed sælger

Men sponsorater er jo ikke kun for de blå øjnes skyld, så kan det nu også betale sig?

- Jeg tvivler på, at vi får det hele ind igen. Og egentlig har vi også nok at lave, men det giver jo noget genkendelighed, for eksempel når vi får vist vores reklame i håndboldarenaen, eller når vi tegner et sponsorat i Musikteatret og får vist en reklame på storskærmen udenfor. Vi har da også kunder, som nævner, at de har set, at vi er sponsor for en af de lokale klubber, siger Tejs Madsen.

Madsen Byg nævner ofte sponsoraftalerne på firmaets Facebookprofil, hvor 2000 mennesker følger med.

- Der var mange håndværkere, der grinede af os og sagde, at det der Facebook var noget pop, men i dag har de jo alle sammen en profil. Og vi bruger det rigtig meget, ikke mindst til de udlejningsejendomme, som vi ejer. Vi behøver aldrig gøre andet end at skrive et opslag på Facebook, og så får vi det lejet ud, siger Tejs Madsen.

Markant social profil

En del af populariteten på Facebook skyldes formentlig den markante sociale profil, som Madsen Byg signalerer, når man for eksempel tager lærlinge ind eller støtter særlige formål i lokalområdet.

- Skal jeg være ærlig, så er det vel fifty-fifty i balancen mellem hjerte og forretning, når vi tegner sponsorater. Vi lægger stor vægt på, at det er lokale initiativer, som vi også selv kan stå inde for. Derfor er jeg også særligt stolt af, at vi har støttet speedwayklubben, som tog nogle knægte ind, som havde det svært derhjemme, siger han.

Men uanset hvordan man bruger sine sponsorpenge, så skal man selv gøre en indsats for at få noget ud af det, mener tømrermesteren.

- Jeg forstår slet ikke, at nogle tegner sponsorater uden at bruge det aktivt. Vi har gjort en del ud af at få en dygtig fotograf til at tage nogle ordentlige billeder, og vi får lavet nogle flotte reklamer, og så husker vi at bruge det aktivt på blandt andet Facebook, siger Tejs Madsen.

Madsen Byg vil helst ikke afsløre størrelsen på sponsorbudgettet. Firmaet er personligt ejet af de to Madsen-brødre, så regnskabet er ikke offentligt tilgængeligt. Men det går godt, forlyder det.

0/0
Danmark

Danmarks billigste hus solgt i løbet af et døgn

Erhverv

Samlet årsmøde krydret med Thise-ost

Erhverv

Natarbejde i banken blev afsluttet med champagne og pølsevogn

Tophistorier

Erhverv

Modekoncern konkurs: 26 butikker i fare for at lukke

Erhverv

Køb eller leasing? Tal med banken først

Erhverv

Problemknuserne: Tre bud på, hvordan vi reducerer stress på virksomheder og blandt ansatte

Erhverv

Find din indre power

Erhverv

Der kommer liv i Hvidbergs Bageri igen

Erhverv

Kallesoe fejrer 50 år med stor udvidelse