Annonce
Danmark

Spiritusbranche om møder for politikere: Taler ikke politik

Formand for brancheforening fortæller, at møder med politikere ikke et sted hvor der tales politik.

Brancheforeningen Vin og Spiritus Organisationen i Danmark (VSOD) kan ikke se noget problem i, at der holdes møder i Folketingets Vin- og Spiritussocietet, som sponsoreres af brancheforeningen og producenterne.

Der er tale om en social klub for folketingspolitikere, og når de mødes i vin- og spiritusklubben, bliver der ikke talt politik, fortæller formand for VSOD Carsten Suhrke.

Han afviser klart, at det er hensigten med møderne at købe sig til tid med politikerne.

- I og med at det ikke er en politisk debat, eller at vi prædiker politiske holdninger, synes jeg, at det er en irrelevant vinkel på tingene. Det er ikke et socialt forum, hvor vi køber os tid til at fortælle om vores holdninger.

- Formålet er, at vi stiller vores produkter, vores produktviden og lidt gode historier om produktion og så videre til rådighed. Den viden og historiefortælling stiller vi til rådighed. Vi føler ikke, at vi køber os til noget som helst. Det er på ingen måde formålet, siger han.

Han understreger dog, at han ikke har noget imod, hvis politikerne beslutter sig for selv at betale. En mulighed, som Mads Fuglede (V), der er formand for klubben, overvejer.

Det er Ekstra Bladet, der onsdag har sat fokus på de gratis møder for politikerne.

Ifølge professor i ledelse Anders Drejer fra Aalborg Universitet er de gratis spiritusmøder udtryk for meget dårlig dømmekraft fra politikerne, skriver Ekstra Bladet.

- Det her bør de simpelthen holde sig for gode til ud fra et ledelsesmæssigt synspunkt. Det er jo tale om producenter, der køber sig eksklusiv adgang til politikere – og det virker omvendt, som om at det er en slet skjult undskyldning fra de folkevalgte for at få gratis vin og spiritus, siger han blandt andet til avisen.

Men Carsten Suhrke mener ikke, at der er tale om dårlig dømmekraft.

- Det synes jeg ikke, at det er. Men det er ikke op til mig at vurdere det. Men i og med at der ikke bliver talt politik på de her møder, synes jeg godt, man kan separere det fra deres arbejde. Det er en social klub i Folketinget, siger han.

Folketingets Vin- og Spiritussocietet havde det første arrangement i 2018 og har siden afholdt temaer som "Gin & Bobler" og "Årets julesnaps". Næste arrangement er den 5. november.

/ritzau/

Annonce
Ekstra Bladets historie om sprutklubben på eb.dk
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce