Sport

Speedwaydansker vil lære af små fejl i VM-chance

Sportxpress/Ritzau Scanpix

Mikkel Michelsen satsede en smule for meget, men blev siden klogere, da han lørdag fik chancen i VM-serien.

Den talentfulde speedwaykører Mikkel Michelsen godkender sin egen indsats, efter at han lørdag aften nåede frem til semifinalen ved VM-grandprixet i svenske Målilla. Det var hans første hele VM-grandprix siden 2015.

Han betalte lærepenge undervejs, og han håber, at han kan drage nytte af erfaringen 7. september, hvor han skal deltage i VM-grandprixet i Vojens på et wildcard.

- Jeg lavede måske lidt for mange små fejl ude på banen, og dem skal jeg lære af, inden vi kører i Vojens. Jeg skulle nok have været lidt mere tålmodig ude på banen.

- Jeg vil ikke kalde dem nybegynderfejl, men jeg skulle nok have slået koldt vand i blodet og ikke satset så meget i starten. Jeg sluttede meget bedre af, og jeg føler, at jeg kørte godt i mine tre sidste indledende heats og i semifinalen, siger Mikkel Michelsen.

Det var ikke, fordi han var benovet over at være i det fineste speedwayselskab, at han oversatsede i sine første to heats i Målilla.

- Jeg er vant til at køre i de stærkeste ligaer i verden og EM-serien, så det var bare endnu et løb.

- Der var måske lidt nerver på, men jeg tænkte ikke så meget over det. Jeg tog det som et helt normalt løb, siger han.

Samlet blev falstringen noteret for ni VM-point.

- Min egen indsats var godkendt. Målet var at komme i semifinalen, og det fik jeg indfriet. Men da jeg var først var i semifinalen, ville jeg selvfølgelig gerne have været i finalen. Det var lidt irriterende ikke at klare den.

- Men jeg må huske at have mine fødder solidt plantet på jorden, for en semifinaleplads er mere end acceptabel for mig, siger Michelsen.

Han er tredjereserve i VM-serien. Er konkurrenterne fortsat uheldige med skader, kan han i princippet også køre et VM-grandprix mere, inden han skal køre i Vojens. Næste grandprix er 31. august i tyske Teterow.

På lørdag skal Mikkel Michelsen køre GP Challenge i Kroatien. Her kan han med en placering i top-3 sikre sig en fast plads i næste års VM-serie.

/ritzau/

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce