Annonce
Gear

Spændstig Skoda Kamiq GT kører uden om Europa

Den sportslige Kamiq GT har en mere aggressiv front end den almindelige Kamiq samt sportslig styling. Foto: Skoda
Skoda lancerer nu en coupé-variant af den nye Kamiq miniklasse crossover, som lander herhjemme i det nye år. Men den spændstige model kommer foreløbig kun i Kina.

Mere begejstring og mindre ren snusfornuft. Det er den røde tråd i den nye Skoda Kamiq GT. Den coupéagtige miniklasse-model er dog desværre forbeholdt det kinesiske marked, hvor Skoda indtager en mere løssluppen rolle end på det europæiske kontinent.

Skoda slår alligevel delvist officielt på tromme for modellen på vore breddegrader. Formentlig for at vurdere, om de nye signaler vinder genklang.

Annonce

VW-koncernen i Kina

Det store kinesiske marked giver en række bilmærker muligheden for at genopfinde sig selv med nye modeller og et nyt image.

Det gælder for eksempel VW, som har lanceret et helt nyt bilmærke i Kina, som er opkaldt efter sedan-modellen Jetta.

Muligheder i Europa

Det er en model, som Skoda-folk ifølge den internationale motorpresse kan se perspektiver i på det europæiske marked. Imidlertid kører alle Skodas fabrikker her på fuld damp, så der er ikke plads til at tage flere modeller ind. Det vil umiddelbart også blive for dyrt at hente den kinesisk-producerede Kamiq GT til Europa, lyder det.

Man skal dog aldrig sige aldrig. Volvo sælger således kinesisk-producerede S90-modeller herhjemme.

"Der er store muligheder for Skoda i Europa med denne model, simpelthen fordi bilen taler så meget til følelserne. Den er så attraktiv, at det vil være det næste skridt for Skoda som et mærke. Skoda har en tradition for at være funktionel, men mere og mere kommer til at handle om følelser og innovation. Denne bil handler udelukkende om følelser," lyder det til magasinet Auto Express fra Alain Favey, som er marketingchef hos Skoda.

Længere modeller

Skodas program er dog på alle fronter anderledes i Kina, hvor den lignende større Kodiaq GT, der lægger sig tæt op ad den finere BMW X4, har været på markedet nogen tid. Mellemmodellen, Karoq, er samtidig forlænget i forhold til versionen, der sælges på det europæiske marked, mens den almindelige Kamiq er 15 centimeter længere og har et større bagagerum.

I det hele taget opererer en række europæiske bilproducenter med længere modeller på det kinesiske marked.

Det handler ikke kun om at give mere funktionalitet til eksisterende modeller, men også om at der for mange kinesere ligger en prestige i at kunne køre med chauffør. Det gælder for eksempel Audi A4 sedan lang og BMW 3-serie sedan lang.

Skoda-modeller i Kina taler i højere grad til følelserne frem for ren fornuft. Det kan blive en ny vej for mærket. Foto: Skoda
Mens det ydre er markant forskelligt fra de europæiske modeller, ligner interiøret mere det, vi kender. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Leder For abonnenter

En forbistret regnefejl

Formanden for Vestjysk Landboforening, Søren Christensen, er vred. Det har han god grund til at være. Når politikerne igen og igen foretager miljøindgreb i landbruget, må indgrebene i det mindste ske på et solidt videnskabeligt grundlag. Det ser bare ikke altid ud til at være tilfældet Først blev det afsløret, at Aarhus Universitet har undervurderet det areal, der i Danmark dækkes af lavbundsjorder. Universitetet regner nu med cirka 171.000 hektar kulstofrige landbrugsjorde i Danmark i stedet for 108.000 hektar. Senest er det kommet frem, at Aarhus Universitet har fejlberegnet og overvurderet landbrugets udledning af kvælstof med 3000 tons. Begge udregninger har direkte konsekvenser for landbruget. Tallet om lavbundsudtagning kan have store konsekvenser for klimaindsatsen, hvis Danmark skal blive klimaneutral. Udtagning af lavbundsjorder bidrager både til sikring af biodiversitet, reduktion af kvælstofudvaskning og lavere udledning af drivhusgasser; undervurderes arealet, får indsatsen ikke den forventede effekt. Med hensyn til kvælstofudledningen foretog regeringen kort før jul et lynindgreb mod landbruget, hvor der blev stillet krav om målrettede efterafgrøder på 380.000 hektar. Regnefejlen på de 3000 ton svarer til effekten af 326.000 hektar med efterafgrøder. Regeringsindgrebet betød et krav til landbruget om langt flere efterafgrøder allerede i år - men altså på et helt fejlagtigt grundlag. Ikke underligt, at Søren Christensen tordner mod "myndighedernes troværdighed". Regnefejlene er - for at sige det mildt - uheldige både for miljøet og for landbrugserhvervet. De politiske indgreb rammer et i forvejen presset erhverv, der er udsat for benhård konkurrence på verdensmarkedet, og som oven i købet i stigende grad møder uvilje fra en "klimabevidst" offentlighed. De to regnefejl kan godt foranledige skeptikere til at spørge, om andre beregninger så også er fejlbehæftede. Bygger kravene til landbrugets miljøindsats på et solidt videnskabeligt grundlag hele vejen igennem? Det lyder ærligt talt, som om hele vandmiljøområdet bør kulegraves - af hensyn til både landbruget og miljøet.

Annonce