Annonce
Gear

Spændstig Skoda Kamiq GT kører uden om Europa

Den sportslige Kamiq GT har en mere aggressiv front end den almindelige Kamiq samt sportslig styling. Foto: Skoda
Skoda lancerer nu en coupé-variant af den nye Kamiq miniklasse crossover, som lander herhjemme i det nye år. Men den spændstige model kommer foreløbig kun i Kina.

Mere begejstring og mindre ren snusfornuft. Det er den røde tråd i den nye Skoda Kamiq GT. Den coupéagtige miniklasse-model er dog desværre forbeholdt det kinesiske marked, hvor Skoda indtager en mere løssluppen rolle end på det europæiske kontinent.

Skoda slår alligevel delvist officielt på tromme for modellen på vore breddegrader. Formentlig for at vurdere, om de nye signaler vinder genklang.

Annonce

VW-koncernen i Kina

Det store kinesiske marked giver en række bilmærker muligheden for at genopfinde sig selv med nye modeller og et nyt image.

Det gælder for eksempel VW, som har lanceret et helt nyt bilmærke i Kina, som er opkaldt efter sedan-modellen Jetta.

Muligheder i Europa

Det er en model, som Skoda-folk ifølge den internationale motorpresse kan se perspektiver i på det europæiske marked. Imidlertid kører alle Skodas fabrikker her på fuld damp, så der er ikke plads til at tage flere modeller ind. Det vil umiddelbart også blive for dyrt at hente den kinesisk-producerede Kamiq GT til Europa, lyder det.

Man skal dog aldrig sige aldrig. Volvo sælger således kinesisk-producerede S90-modeller herhjemme.

"Der er store muligheder for Skoda i Europa med denne model, simpelthen fordi bilen taler så meget til følelserne. Den er så attraktiv, at det vil være det næste skridt for Skoda som et mærke. Skoda har en tradition for at være funktionel, men mere og mere kommer til at handle om følelser og innovation. Denne bil handler udelukkende om følelser," lyder det til magasinet Auto Express fra Alain Favey, som er marketingchef hos Skoda.

Længere modeller

Skodas program er dog på alle fronter anderledes i Kina, hvor den lignende større Kodiaq GT, der lægger sig tæt op ad den finere BMW X4, har været på markedet nogen tid. Mellemmodellen, Karoq, er samtidig forlænget i forhold til versionen, der sælges på det europæiske marked, mens den almindelige Kamiq er 15 centimeter længere og har et større bagagerum.

I det hele taget opererer en række europæiske bilproducenter med længere modeller på det kinesiske marked.

Det handler ikke kun om at give mere funktionalitet til eksisterende modeller, men også om at der for mange kinesere ligger en prestige i at kunne køre med chauffør. Det gælder for eksempel Audi A4 sedan lang og BMW 3-serie sedan lang.

Skoda-modeller i Kina taler i højere grad til følelserne frem for ren fornuft. Det kan blive en ny vej for mærket. Foto: Skoda
Mens det ydre er markant forskelligt fra de europæiske modeller, ligner interiøret mere det, vi kender. Foto: Skoda
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kvinder: Gå hjem og hold fri resten af året

Læserbrev: Danske mænd får i gennemsnit 15 procent mere end deres kvindelige kolleger. Det er sådan cirka halvanden månedsløn. Så hvis kvinder og mænd skal have lige løn for lige arbejde, skal kvinderne have sidste arbejdsdag den 13. november og først møde op igen til januar. I 1976 fik Danmark lov om ligeløn. Det er 43 år siden, men målet er ikke nået endnu. Skal vi for alvor gøre noget ved det, så skal der ny lovgivning til. Ellers har ligelønnen meget lange udsigter. Det vil være absurd, hvis vores børns eller børnebørns generationer på arbejdsmarkedet skal arve uligelønnen. I England har de fået en lov, der pålægger arbejdspladser med flere end 250 ansatte at offentliggøre seks bestemte nøgletal for de ansatte kvinders og mænds løn – herunder forskellen på dem. Derudover skal virksomhederne forklare, hvorfor der er forskel, og hvad man vil gøre for at nedbringe den. Det kunne jeg godt tænke mig at se her også. Det ville være relativt nemt at starte med at stille krav om offentlige, kønsopdelte lønstatistikker. Barselsorloven er et andet område, som vil kunne sætte fart på udligningen. Far skal mere hjem på barsel – og mor tidligere tilbage på job. I både Sverige og Norge tager mere end dobbelt så mange fædre barselsorlov. I denne sammenhæng er det derfor positivt, at et EU-direktiv om øremærket barsel til mænd skal være implementeret herhjemme senest i 2022. Det, at tale åbent om løn på arbejdspladserne, vil også være med til at fremme vilkårene for at få ligeløn. Det er hverken forbudt eller farligt at tale om, hvad man hver især får i løn, så tag snakken med dine kolleger. Lige løn for lige arbejde er et fair krav at stille. Vil du have flere argumenter til ligelønssnakken, så følg med på Kvindernes Sidste Arbejdsdag på facebook.

Annonce