Annonce
Erhverv

Sorte huller på kortet

Tilsynsførende fra Arbejdstilsynet smutter ofte ind på en byggeplads, når de er på vejene. Men den nye struktur giver færre spontane besøg i områder som Thy og Djursland, vurderer Søren Kristensen, der som tillidsmand var med ved møderne om kørselsordningen. Arkivfoto: Torben Glyum
Arbejdsmiljøet lider under svækket kontrol i områder som Thisted og Djursland, vurderer tidligere tillidsmand.

En tilsynsførende flyttede efter det nye udkørselssted i Karup, den anden gik på pension. Det er ifølge Søren Kristensen, tidligere fællestillidspræsentant i Arbejdstilsynet, forklaringen på, at virksomhederne i Morsø Kommune i 2018 fik 65 procent færre påbud, politianmeldelser og andre tilsynsreaktioner end i 2014.

Arbejdstilsynet gennemførte i 2016 en række ændringer, som bragte antallet af udkørselssteder ned fra 35 til 8, og ændringen i strukturen har ifølge Søren Kristensen kostet mange erfarne og især ældre medarbejdere og gjort det sværere at tiltrække nye tilsynsførende i yderområderne.

Henter bil i lufthavn

Målet var ifølge Søren Kristensen at nedbringe udgifterne til kørsel i Arbejdstilsynet ved at lade medarbejderne køre ud fra et central sted som eksempelvis parkeringspladsen ved Karup Lufthavn i stedet for at starte hjemmefra.

- Den ene af de to mand på Mors flyttede til udkørselsstedet i Karup for at minimere sine udgifter, den anden gik på pension. Nu har man ingen på Mors – og det er bare ét sted i landet. Der er ingen besparelse i at sende den tilsynsførende i Karup til Mors, for nu skal han have alle kilometer betalt, siger Søren Kristensen.

Han sad med ved møderne, da Arbejdstilsynets daværende chef præsenterede modellen, og den var - forenklet - at lade medarbejderne bruge egen tid og penge på at køre til udkørselsstedet og herfra videre i tjenestebil.

- Men hvis de to var blevet boende på Mors, var det gratis at have folk til at køre ud. Men egenbetalingen er skyld i, at den ene flyttede, og den anden gik på pension, siger Søren Kristensen.

Patruljekørsel

Dermed får lønmodtagere og virksomheder i Danmark ikke den samme grad af tilsyn med arbejdsmiljø ifølge Søren Kristensen.

- Vores tilsyn af bygge- og anlægsvirksomheder er blandt andet baseret på en form for patruljekørsel, hvor man drejer ind, når man ser en byggeplads. Det sker ikke så ofte i Thisted, for vi kommer sjældent deroppe. Lønnen i staten er ikke rekordhøj, og folk takker nej, når hører, at de skal ud og købe en bil, selv betale kilometer og at afstanden er væsentligt længere end den gennemsnitlige pendlerafstand. Yderområderne bliver affolket, siger Søren Kristensen.

Arbejdsmiljø lider

Antallet af tilsynsreaktioner i Norddjurs Kommune er faldet med 64 procent over fire år, selv om et udkørselssted ligger i Hadsten tæt ved motortrafikvejen til Grenå.

- Vi havde en kollega i Ebeltoft, som valgte at få en tjenestebil. Dermed skulle han hver morgen skulle køre til Hadsten og tage tjenestebilen tilbage og lave tilsyn på Djursland. Men han var i pensionsalderen og ville ikke bruge tid og benzin på at køre frem og tilbage, så han sagde op, og vi mistede en mand på Djursland, siger Søren Kristensen.

Han arbejder som tilsynsførende og mener, at arbejdsmiljøet mange steder lider under strukturændringerne i Arbejdstilsynet. Det viser faldet i tilsynsreaktioner efter hans opfattelse.

- Det er flot at konkludere, at arbejdsmiljøet på Mors er blevet bedre de seneste tre år ud fra tallene. Hvis det er rigtigt, så skal vi finde ud af, hvordan de har knækket koden, for det kæmper vi med alle de andre steder, siger den tilsynsførende.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

For lidt og for meget: Pas på vores unge mennesker

Bare kom i gang! Tag dig sammen! Jeg har da aldrig taget skade af... Men på den anden side: Skal jeg ikke lige gøre det for dig? Pas nu godt på dig selv - og husk, at du altid kan spørge mig om hjælp. Det er da også alt for hårdt for dig, at ... For lidt og for meget fordærver som bekendt alt. Det gælder også for de unges fritidsarbejde. Fire rektorer på uddannelsesinstitutioner i Ringkøbing-Skjern har her i avisen hejst et advarende flag: De og deres lærere oplever, at mange unge arbejder alt for meget. Eleverne bliver trætte og deprimerede, når kalenderen byder på skoledage fra 8 til 15, efterfulgt af arbejde fra 16 til 22. Læg dertil, at der gerne skulle være tid til også at lave sine lektier - så hænger døgnet ikke ret godt sammen længere. På Facebook var nogle af kommentatorerne til rektorernes opråb ude med en opfordring til de unge om bare at tage sig sammen. Beskyldninger om curling og klassikeren 'i min tid ...' blev trukket af stalden - for set i bakspejlet har man selvsagt altid oplevet det, der var meget værre. Men er det curling at opfordre forældre og arbejdsgivere til ikke at presse de unge til for mange og for lange vagter? Jeg synes det ikke. Lige så godt, det er, at de unge i Ringkøbing-Skjern Kommune er blandt landets mest arbejdsomme, når det gælder fritidsjob ved siden af skolen - lige så skidt vil det være for både vores samfund og for de unge selv, hvis de knokler på i en grad, så de glemmer at gøre nok ved den uddannelse, som trods alt er deres hovedbeskæftigelse. Det er vigtigt og rigtigt, at vores børn og unge lærer, at ansvarlighed og arbejdsomhed betaler sig. Fritidsjob baner vejen for uddannelse og 'rigtige' voksenjob. Men for lidt og for meget fordærver alt - så kære forældre: Hold lige lidt snor i, at der er en fornuftig balance mellem skole og fritid. Kære virksomheder: Find fleksible løsninger for jeres unge ansatte, så de både kan passe jobbet og skolen. Og kære, kloge Facebook-kommentatorer: Hvis man pudser sine generationsbriller og kigger rigtig godt efter, er nutidens ungdom måske ikke så meget værre og mere forkælede, end vi selv var ...

Læserbrev

Læserbrev fra fire lokale rektorer: De unge er pressede - pas på dem

Ringkøbing For abonnenter

Økonom bakker rektorer op: Skolearbejdet er hovedbeskæftigelsen

Annonce