Annonce
Ringkøbing

Skulptur hitter vildt i Sydamerika

Jens Galschiøts tre en halv meter høje skulptur på Havnepladsen i Ringkøbing bærer kælenavnet "Den fede dame", men værket hedder retteligt "Survival of the fattest." Arkivfoto

Jens Galschiøts skulptur "Survival of the fattest", der har fast plads i Ringkøbing, vækker lige nu international opsigt. Kunstneren er overrasket.

Ringkøbing: Kunstneren Jens Galschiøts tre en halv meter høje skulptur "Survival of the fattest" vækker en vis opsigt hos folk, der passerer Havnepladsen i Ringkøbing. Nu giver "Den fede dame", som kunstværket også kaldes, genlyd ude i den store verden.

13. februar blev der publiceret et foto af "Survival of the fattest" på en brasiliansk Facebooks-side, og siden er det nærmest gået amok. Billedet af Galschiøts værk i bronze er således blev delt blandt Facebook-brugere ikke mindre end tæt ved 249.000 gange, og antallet af såkaldte likes har rundet de 25.000 - altså personer, der har givet deres mening om billedet via et enkelt klik.

Omkring 1100 personer har yderligere givet deres besyv med ved at tilknytte en kommentar på portugisisk til billedet af "Survival of the fattest."

Jens Galschiøt er overrasket over den massive opmærksomhed:

- Det er jo ikke hver dag, en dansk skulptur bliver delt en kvart million gange. Det gør mig da glad. Det er fedt at skabe en skulptur, der på den måde bliver brugt og diskuteret, siger den 62-årige kunstner.

Jens Galschiøt skabte "Survival of the fattest" i 2002, og fire år senere blev værket indkøbt og opstillet på Havnepladsen af Kunstforeningen for Ringkøbing og Omegn i forbindelse med foreningens 40 års jubilæum.

Annonce

Den lille mand mod magten

Lasse Markus, der er administrator på Galleri Galschiøt i Odense, er ligeledes overrasket over den massive interesse i Brasilien:

- Vi ved ikke, hvordan det er sket. Vi har ikke gjort noget for det. Interessen har nu også bredt sig til Mexico, hvor billedet indtil videre er blevet delt flere end 5000 gange, siger Lasse Markus.

"Survival of the fattest" forestiller en udslidt, afrikansk mand, der bærer på en fed, hvid kvinde med en vægt i hånden, og værket er tænkt som et symbol på den skæve fordeling af verdens ressourcer; om det ulige forhold mellem Afrika og den vestlige verden.

Lasse Markus forstår en del portugisisk, og af kommentarerne på den brasilianske Facebook-side - der hedder Observar e Absorver - kan han se, at brugerne i vid udstrækning omdefinerer værkets betydning:

- De ser sig selv som folket - den lille mand - der står over for de store ledere og magteliten. Jeg kan se på kommentarerne, at flere mener, at Jens' kunstværk burde stå foran parlamentet for at vise, hvordan folket føler sig over for magten; at de føler sig forrådt igen og igen. Det rammer direkte ind i mange menneskers følelser, siger administratoren på galleriet.

Lasse Markus har umiddelbart svært ved at vurdere betydningen af den store interesse på Facebook i Syd- og Latinamerika:

- Det er vigtigt at blive et kendt navn som kunstner, men det er svært at vide hvor mange, der finder ud af, at det er et værk skabt af Jens Galschiøt.

Annonce
Skjern For abonnenter

Ministeren lovede ikke noget: Men viceborgmesteren hørte hende sige, det er oplagt, at Skjern Å bliver naturnationalpark

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce