Annonce
Skjern

Skrabelod skriver historie i lokal kiosk - gør stamkunde til millionær

City Kiosken kan nu prale af at have udklækket millionærer inden for både lotto og skrabelodder. Foto: Sebastian Engelberth Hansen
Efter snart 14 år som kioskejer kan Eva Jakobsen nu for første gang glæde sig over, at hendes kiosk har gjort en kunde til millionær på et skrabelod. Selv har Eva Jakobsen endnu ikke ramt den store gevinst.

SKJERN: En midaldrende mand beviste i Skjern, at hans evne til at tage en ordentlig skraber var lidt ud over det sædvanlige.

For i onsdags kunne manden nemlig glæde sig over, at hans skrabelod viste sig at være 1.200.000 kroner værd.

Nu har City Kiosken i Skjern derfor fået en kæmpe check hængt op i butikken. Det glæder kioskejer Eva Jakobsen.

Hun har tidligere kunnet glæde kunder med, at de nu er millionærer, men det har alle gange været på en lottokupon.

På et skrabelod er den største gevinst, hun har kunnet glæde en kunde med, 588.000 kroner. Nu er det beløb så mere end fordoblet. Og så tilfalder pengene endda en stamkunde.

- Jeg synes, det er rart, at nogle af dem, der køber her, også vinder. Ellers stopper de jo med at handle her, siger Eva Jakobsen.

Annonce

Jeg synes, det er rart, at nogle af dem, der køber her, også vinder. Ellers stopper de jo med at handle her.

Eva Jakobsen, ejer, City Kiosken

Køber selv ét lod hver uge

Den mandlige vinder bliver ikke nødvendigvis millionær fra den ene dag til den anden, selvom han nu har vundet 1,2 millioner kroner. Beløbet kommer nemlig som 10.000 kroner hver måned i det næste årti.

Selv har Eva Jakobsen også prøvet at jage den store gevinst. I begyndelsen på livet som kioskejer havde hun det med at skrabe, hvis hun kedede sig.

Men da hendes revisor gjorde hende opmærksom på, at hun havde brugt 11.200 kroner på skrabelodder på det første kvartal, droppede kioskejeren den vane.

Nu køber hun ét skrabelod hver fredag: Guldbarren med muligheden for at vinde 3,6 millioner kroner over fem år. Helt så højt op er Eva Jakobsen aldrig kommet.

- Jeg har kun vundet 1000 kroner to gange, siger hun med et smil.

Impulskøb er det mest almindelige

Kioskejeren har altså sat sit eget skrabelodsspil i system. Helt sådan fungerer det sjældent med kunderne.

- Det er mest impulskøb. Der er da en enkelt, der kommer for at købe et skrabelod, men det sker ikke så tit. Det er som regel, når folk står her, at de også lige køber et skrabelod. Og når den næste i køen ser det, kan personen også finde på at købe et med, siger Eva Jakobsen.

Nu håber hun på, at milliongevinsten kan få flere til at tage sig en skraber i kiosken.

Med 10.000 kroner hver måned i 10 år har en heldig mand sikret sig i alt 1.200.000 kroner. Foto: Sebastian Engelberth Hansen
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Politisk opbakning til Sommerfuglen skyldes stedets kvaliteter

Læserbrev: Sommerfuglen er kommunes nye fritidstilbud til børn og unge med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser. Kongstanken er at have ét lokalt fritidstilbud af høj pædagogisk kvalitet i stedet for at benytte aflastningspladser på forskellige institutioner i egen og andre kommuner. Jeg er citeret i Dagbladet søndag for at sige, at den politiske opbakning til Sommerfuglen skyldes behovet for at få stedet fyldt op. Det er en udtalelse, der taget ud af en sammenhæng. Den politiske opbakning til Sommerfuglen hænger helt og aldeles sammen med tilbuddets kvaliteter. Børn med funktionsnedsættelser har svært ved at finde fritidsaktiviteter, der kan rumme deres udfordringer, og det begrænser muligheden for at knytte venskaber. Børnene på Sommerfuglen går typisk på specialskole, og det betyder, at de fleste går i skole og skaber relationer uden for deres nærmiljø. Med Sommerfuglen prioriterer vi, helt i tråd med børne- og familiepolitikken, at give børn og unge med særlige behov mulighed for at dyrke fritidsinteresser og danne trygge og nære relationer med andre børn i kommunen. Relationer de kan bygge videre på gennem deres opvækst, så Sommerfuglen bidrager til ambitionen om at skabe gode overgange fra børneområdet til voksenområdet. Politisk har vi besluttet, at Sommerfuglen som udgangspunkt er kommunens tilbud, med mindre der er faglige begrundelser for noget andet. Det har vi, fordi det er et godt tilbud, og fordi målsætningen om at skabe relationer mellem børn og unge på tværs af kommunen fordrer, at de er sammen. Jeg forstår godt, at det kan være en stor mundfuld for børn, unge og forældre at skulle flytte fra et sted, de kender og er glade for. Men jeg ved også, at de børn og unge, der er begyndt i Sommerfuglen, er glade for og trygge ved det. Der er foretaget en faglig vurdering af, hvorvidt hvert enkelt barns behov kan rummes i Sommerfuglen. I de tilfælde hvor det modsatte er konklusionen, er der fortsat et alternativt tilbud. Jeg forstår også godt, at de institutioner, kommunen hidtil har købt pladser hos, er kede af at miste børn. Men i denne sammenhæng er vores opgave som kommune først og fremmest at give børn og unge med særlige behov de samme muligheder, som andre børn og unge i kommunen. Det er klart, at dialogen med de berørte familier og institutioner skal foregå på en god og respektfuld måde. Når vi hører, at det ikke er oplevelsen alle steder, er der naturligvis grund til at vurdere, om vi kunne have gjort det anderledes. Det er i øvrigt helt almindelig praksis.

Annonce