Annonce
Ringkøbing-Skjern

Skoleelever rustes til virkelige problemer

Elever på seks skoler i Ringkøbing-Skjern Kommune skal være med i et projekt, hvor de gennem eksperimenterende arbejde skal løse virkelighedsnære problemer i naturfagene. Foto: Mikal Schlosser
Den teoretiske undervisning er på seks skoler i kommunen byttet ud med teknisk problemløsning af autentiske opgaver.
Annonce

Ringkøbing-Skjern: Gennem de seneste to år har skoleelever i fire kommuner været med i et Engineering i skolen-projekt, der har sat teknisk problemløsning på skemaet i folkeskolen for at styrke elevernes motivation og samarbejdsevner gennem eksperimenterende arbejde med virkelighedsnære problemer i naturfagene. Nu skal seks skoler i Ringkøbing-Skjern Kommune også være med.

Det sker på baggrund af, at Villum Fonden, der også finansierede første runde, har bevilliget yderligere 18,7 millioner kroner til at udbrede den undersøgelsesbaserede undervisningsmetode, hvor eleverne for eksempel skal designe en bygning, der kan modstå et jordskælv, og bygge sin egen lodrette have.

Engineering i skolen

Engineering er en undervisningstilgang, hvor elever arbejder anvendelsesorienteret med at finde deres egen løsning på et autentisk problem.

I første fase deltog fire kommuner, og der blev udviklet undervisningsmidler inden for engineering, naturfagslærere i fire kommuner er blevet kompetenceudviklet, ligesom der er blevet udviklet en dansk engineering-didaktik.

Engineering i skolen er et samarbejde mellem Engineer the Future, Astra, VIA og Københavns Professionshøjskole.

Projektet er støttet økonomisk af Villum Fonden, der er en almennyttig fond, der støtter teknisk og naturvidenskabelig forskning samt miljømæssige, sociale og kulturelle formål i ind- og udland.

Annonce

Eleverne bliver medskabere

Bag initiativet til Engineering i skolen-projektet, der blev skudt i gang i 2017, står blandt andet Danmarks teknologiske alliance Engineer the Future, hvor direktør Ghita Wolf Andreasen glæder sig over den nye bevilling fra Villum Fonden:

- Engineering-metoden er med til at gøre eleverne til medskabere af teknologi frem for blot forbrugere. Desuden oplever vi, at den øger elevernes naturfaglige viden og evne til at forholde sig kritisk til teknologien, hvilket er helt afgørende i en tid, hvor teknologi og digitalisering fylder stadigt mere. Derfor er vi rigtig glade for at kunne fortsætte arbejdet med at udbrede engineering til endnu flere skoler, siger hun.

I Ringkøbing-Skjern Kommune involverer projektet Ringkøbing Skole, Ådum Skole, Bork Skole, Tarm Skole, Videbæk Skole og Amagerskolen. Tovholder på Engineering i skolen-projektet i kommunen er Mads Krogsgaard.

- Vi ved, at når børn får lov at arbejde med komplekse problemstillinger, så bliver de engagerede og får en bedre forståelse for, hvad naturfagene kan bruges til. Med udgangspunkt i en konkret problemstilling arbejder vi med entreprenørielle løsningsforslag, hvor løsningen kan vise sig at være en adfærdsændring, en event, et produkt som eleverne opfinder eller at de koder et program eller laver en app, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Coronavirus

Live: Politiet lukker stort landsmøde for spejdere - 300 deltagere må tage hjem før tid

Annonce