Hvide Sande

Skibsværft bygger ny hal til større fartøjer: Ansatte slipper for kulde og regn

Billedet her blev taget helt i starten af byggefasen - i dag er de første spær rejst på den nye værftshal på Hvide Sande Shipyard. Foto: Hvide Sande Shipyard
På Hvide Sande Shipyard er der lige nu ved at blive rejst spær på en ny værftshal, der bliver 20 meter høj.

Hvide Sande: Hvide Sande Shipyard når nye højder til efteråret, når en nybygget værftshal står klar til brug.

Hallen bliver 46 meter lang, 21 meter bred og 20 meter høj:

- Det er et forsøg på at følge med udviklingen i nogle af vores kunders bådtyper. Det vil øge vores tilbud. Alting bliver mere effektivt, når man kan udføre arbejdsopgaverne indendøre, siger administrerende direktør på Hvide Sande Shipyard, Carl Erik Kristensen.

Han uddyber, at investeringen blandt andet skal ses i lyset af den øgede aktivitet i vindindustrien. Med den nye hal på matriklen bliver det nemmere for værftet at tage såkaldte crewbåde ind til service og reparation:

- Det har stor værdi for vindindustrien, at de - uafhængig af vind og vejr - kan få lavet reparationer på deres skibe i vinterhalvåret. Dermed kan de hurtigere og mere effektivt komme tilbage på søen, siger Carl Erik Kristensen.

Det er ligeledes visionen, at den nye værftshal kan tages i brug ved eksempelvis ombygning af skibe til fiskeindustrien.

Alting bliver mere effektivt, når man kan udføre arbejdsopgaverne indendøre

Carl Erik Kristensen, administrerende direktør, Hvide Sande Shipyard

Bedre arbejdsforhold

Carl Erik Kristensen ønsker ikke at oplyse størrelsen på investeringen, men det er 'mange penge i en lille virksomhed', lyder det fra direktøren på Hvide Sande Shipyard.

Udover de forbedrede faciliteter for værftets kunder glæder Carl Erik Kristensen sig også over bedre forhold for de ansatte:

- Den nye hal vil være med til at forbedre arbejdsmiljøet for de mange ansatte, der i dag arbejder uden for på kolde og regnfulde dage. Når vi kan få flere af dem ind at arbejde, vil det sikkert være med til at øge medarbejdertilfredsheden.

Strategien hos Hvide Sande Shipyard siger, at der skal være vækst hvert år, og dermed kan der også komme flere ansatte på lønningslisten.

- Vi håber, at det her kan støtte vores vækststrategi, siger Carl Erik Kristensen om byggeriet af den nye hal, der forventes at være klar i løbet af september.

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce