Annonce
Hvide Sande

Skib renoveret for 12 millioner i Hvide Sande: Nu er det sunket

No. 5 Elbe er en frygtet profil i kapsejladsen Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe. Lørdag eftermiddag sank den på Elben efter kollission med et cintainerskib. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Godt en uges tid efter afsluttet renovering i Danmark til 12 mio. kroner sank den historiske No. 5 Elbe lørdag.

HAMBORG: En kendt profil fra sejladsen Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe, det sejlførende lodsfartøj No. 5 Elbe fra Hamburg sank lørdag eftermiddag på Elben.

Takket være hurtig indsats fra redningsfolk blev alle 43 ombordværende hurtigt bragt i land. Syv mennesker blev i følge Hamborg-politiets oplysninger til tyske medier kvæstet. Ingen af dem er i livsfare.

Det 37 meter lange, skonnert-riggede lodsfartøj af træ sank efter at være kollideret med det 147 meter lange, cypriotisk flagede containerskib Astrosprinter. Kollissionen fandt sted ved Höhe Stadersand nær bifloden Schwinge.

No. 5 Elbe ligger sunket ved flodmundingen med kun det øverste af det ene fribord og masterne over vandet. Containerskibet var for udadgående.

Årsagen til kollissionen kendes ikke. Ved Brunsbüttel nær Elben-udmundingen kom politi om bord for at foretage afhøring af containerskibets besætning. Lørdag aften lå contaiinerskibet stadig for anker ved Brunsbüttel.

No. 5 Elbe har hele vinteren og foråret ligget på Hvide Sande Shipyard for at gennemgå en renovering til omkring 12 mio. kroner. Museumsskibet fra 1883 vendte nyrenoveret hjem til Hamborg så sent som i slutningen af maj.

No. 5 Elbe er nærmest fast deltager i sejladsen Fyn Rundt for Bevaringsværdige Sejlskibe. Gennem mange år er den kendt som en af feltets allerhurtigste.

Den elegante, hvide fartmaskine er også tilmeldt årets Fyn Rundt i næste måned. Det må antages for givet, at det bliver den ikke klar til.

No. 5 Elbe bemandes af frivillige og ejes af organisationen Stiftung Hamburg Maritim, der har til formål at bevare og levendegøre byens maritime historie.

Annonce
No. 5 Elbe på Hvide Sande Shipyard under en 12 mio. kr. renovering for mindre end en måned siden. No. 5 Elbe ses til venstre i billledet. De øvrige skibe langs kaj er Søværnets Svanen og den fynske galease Havet. Foto: Søren Stidsholt Nielsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Skjern

Grib bolden til håndboldens dag

Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Skjern

Cirklen-byggeriet i Skjern: Byrådsmedlems tålmodighed er brugt op - stemmer nej til halv etage mere

Annonce