Annonce
Hvide Sande

Skål!: Søndervig har fået sin helt egen øl

Manden bag Hvide Sande Bryghus, Niels Sangill (t.v.), og Meny-købmand Thomas Hansen har store forventninger til salget af den helt nye "Søndervig"-specialøl. Foto: Jørgen Kirk

Hvide Sande Bryghus lancerer en ny specialøl, der hedder "Søndervig". Første aftapning er netop sat til salg i det lokale Meny-supermarked, hvor købmand Thomas Hansen har store forventninger til den nye vare.

Annonce

Hvide Sande/Søndervig: Det vides ikke, om de i fællesskab lærte at regne den ud, Niels Sangill og Thomas Hansen, da de sad ved siden af hinanden i de sidste par år i folkeskolen i Hvide Sande.

Men de ved i hvert fald, hvad prisen på en halv liter frisktappet øl skal være i detailhandlen: 35 kroner - og snupper du tre flasker, kan du lige nu få dem for en hund.

- Jeg tænker da, han sælger det hele, siger Niels Sangill, der står bag Hvide Sande Bryghus.

Lidt længere mod nord, i Søndervig, er Thomas Hansen medejer af det store Meny-supermarked, der netop har fået en helt ny "Søndervig"-øl i sortimentet:

- Vi vil gerne støtte op om den slags lokale initiativer, og det er da klart nemmere, når man kender hinanden. Der er jo egentlig øl nok, men vi ved, at Niels laver supergod øl, siger Thomas Hansen.

Han vurderer, at der i den vestjyske Meny-forretning er et sted mellem 300 og 400 forskellige øl at vælge mellem, men det er sjældent, flaskerne samler støv:

- Skulle der være en enkelt, der kikser, så hælder vi det i et glas, inden det bliver for gammelt, tilføjer Thomas Hansen.

Det er god branding for byen, at den sælges andre steder, og jeg vil da elske det, hvis de også drikker "Søndervig"-øl i Herning og Aarhus

Thomas Hansen, medejer af Meny-supermarkedet i Søndervig
Onsdag sidst på formiddagen fik medejer af Meny-supermarkedet i Søndervig, Thomas Hansen, leveret de første 75 "Søndervig"-øl, som der i første omgang er brygget 1500 flasker af. Foto: Jørgen Kirk
Annonce

Byport på etiketten

Etiketten på den nye "Søndervig"-øl er præget af himmel, hav og klitter - og af badebyens gamle byporte, der er udformet som en båd set fra oven.

Om smagen i bryghusets vifte af øl siger Niels Sangill, at han gerne bruger lokale ingredienser. I dette tilfælde er der valgt hyben, som bidrager med en sødme i smagsoplevelsen, mens britisk humle giver noget modspil:

- Men hyben-smagen er tydelig, og det skal den også være, synes jeg, siger brygmesteren om "Søndervig", der i farven nærmest er lys orange.

Mens Thomas Hansen sætter de første flasker på plads i forretningen, falder snakken på, om Meny på Badevej 1 egentlig skal være eneforhandler af "Søndervig." Købmanden giver straks selv svaret:

- Nej, det synes jeg ikke. Det er god branding for byen, at den sælges andre steder, og jeg vil da elske det, hvis de også drikker "Søndervig"-øl i Herning og Aarhus.

Niels Sangill har da også allerede fået forespørgsler fra butikker i Hvide Sande, hvor det lokale bryghus ligeledes er stærkt repræsenteret på byens spisesteder. Han håber, at det også bliver tilfældet i Søndervig.

Annonce

Med hjem til Tyskland

Ifølge Meny-købmanden handler det i høj grad også om en form for historiefortælling, når sådan en ny specialøl gerne skal finde vej ned i indkøbsvognen. Alene i det lys er "Søndervig"-etiketten et godt blikfang:

- Turister, især tyskere, vil gerne have noget med hjem, der enten er kendetegnende for området eller fortæller noget om Danmark, siger Thomas Hansen.

Han ser også det fem procent stærke bryg som en oplagt gave til den nabo, der har vandet potteplanterne og tømt postkassen, mens giveren har nydt livet i et sommerhus på den danske vestkyst.

Niels Sangill har i første omgang brygget 1500 flasker "Søndervig", men der er flere på vej, hvis salget arter sig som forventet.

Med det seneste varemærke har Hvide Sande Bryghus nu ni forskellige øl i sortimentet. Ugentlig bliver der brygget 1000 liter, men Niels Sangill gør det klart, at der er mere i gære.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce