Annonce
Erhverv

SJ skal drive trafikken med Øresundstoget fra 2020

Kristoffer Juel Poulsen/Ritzau Scanpix

Det svenske SJ får ansvaret for driften med Øresundstoget, der kører mellem Sydsverige og København.

Fra 2020 kommer det svenske togselskab SJ til at overtage trafikken med Øresundstog.

Det har trafikmyndighederne i det sydlige Sverige tirsdag meddelt SJ, oplyser togselskabet i en pressemeddelelse. Aftalen gælder fra december 2020 og otte år frem.

Øresundstogene kobler det sydlige Sverige sammen med København og Helsingør. Der er tre linjer fra henholdsvis Göteborg, Kalmar og Karlskrona, som kører til København og Helsingør via Malmö.

De første år frem til 2022 får SJ ansvaret for togtrafikken på den svenske side til og fra grænsen mellem Sverige og Danmark. Fra 2022 får SJ ansvaret for trafikken frem til Østerport Station i København.

Fra det år skal Øresundstogene ikke længere køre helt til Helsingør - men kun til Østerport.

Aftalen indebærer et ansvar for trafikplanlægning, drift, personale, vedligeholdelse og erstatningstrafik.

Crister Fritzson, administrerende direktør i SJ, glæder sig i pressemeddelelsen over, at selskabet overtager trafikken med Øresundstog.

- At vi får tillid til at drive og udvikle Øresundstog er fantastisk. Vores målsætning er at drive en kollektiv trafik, som får øget tiltrækningskraft og bidrager til vækst og øget livskvalitet i det sydlige Sverige, siger Crister Fritzson i meddelelsen.

Bag Øresundstoget står Trafik- og Byggestyrelsen i Danmark samt flere svenske trafikselskaber - herunder Skånetrafiken.

Håkan Henmyr fra Skånetrafiken, der er projektchef for udbuddet, fortæller, at SJ er valgt ud fra en lang række parametre som bedre erstatningstrafik og en øget bemanding og service på togene.

- SJ AB har vist stor lydhørhed for vores høje ambitioner i sin grundige og gennemarbejdede leverandørløsning, siger Håkan Henmyr i en pressemeddelelse fra Skånetrafiken.

I dag køres Øresundstoget af DSB og Transdev.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

En succes giver problemer

Set med biologøjne må det betegnes som en ubetinget succes... I 1999 satte Naturstyrelsen 18 bævere ud ved Flynder Å-systemet i Klosterheden lige syd for Lemvig. De 18 er i de mellemliggende år blevet til et sted mellem 240 og 270 bævere, anslår forskere. Kritikere mener, at det er endnu flere. For lige præcis det mål, Naturstyrelsen havde med bæverudsætningen, er også det, der kalder på kritik fra dem, der bliver udsat for den flittige gnaver med ingeniørfærdighederne. Bævernes dæmninger skaber oversvømmelser og får områder omkring deres konstruktioner til at forsumpe. Det giver en mere interessant og alsidig natur - mere "biodiversitet", som det hedder - men prisen er altså, at nogle lodsejere får dårligere muligheder for at udnytte deres jordarealer. Bæveren har bredt sig fra Klosterheden til en pæn portion af Jylland. Også til Ringkøbing-Skjern Kommune er gnaveren ankommet, selv om der kun med nogenlunde sikkerhed kan siges et være et par familier i Husby Sø og Nørresø. Henning Fjord Aaser, der er biolog ved Naturstyrelsen i Vestjylland, er dog ikke i tvivl om, at bæveren vil blive mere udbredt i vores kommune. "Der er flere egnede levesteder for dem. De vil gerne leve steder, hvor der er adgang til ferskvand, og hvor der er noget løvtræ tæt ved. Det kan være småsøer, vandløb og grøfter", siger han i en artikel i Dagbladet. Det er væsentligt at slå fast, at bæveren ikke er en invasiv art. Skønt den har været fraværende fra dansk natur i 1000 år, er den naturligt hjemmehørende her; det er vel netop derfor, den så hurtigt har kunnet slå rod. Men lige som eksempelvis skarven og ikke mindst ulven kommer også dyr, der historisk hører til i vores natur nemt til at støde sammen med menneskers interesser. I gamle dages mangelsamfund var der ingen plads til sentimentalitet; konkurrerende dyr blev skånselsløst fortrængt eller udryddet. Det er fint, at vi i dag har samfundsmæssigt overskud til atter at give dem plads. Men vi må trods alt ikke glemme, at der fortsat er mennesker, for hvem denne konkurrence er benhård hverdag. Deres interesser er vi også nødt til at tage hensyn til. Vi skulle jo gerne alle kunne være her...

Annonce