Annonce
Ringkøbing

Sjældent set: Teatret OM ramt af stort underskud

Teatret OM har brugt masser af tid og energi på at skabe forestillingen 'Lighthouses', der i den kommende tid bliver opført flere steder på såvel østkysten som vestkysten. Arkivfoto: Morten Stricker
Den grundlæggende tanke bag Teatret OM i Ringkøbing er, at årsregnskabet gerne skal ende i nul. Sådan gik det langt fra i 2018, hvor der blev noteret et minus på næsten 300.000 kroner. Teatrets formand ser dog lyst på fremtiden.

Ringkøbing: Det kan umiddelbart være svært at finde en grimasse, der kan passe, når man kigger på 2018-regnskabet for Teatret OM i Ringkøbing.

Bundlinjen står skrevet med rødt, og det er et markant minus: 296.900 kroner.

Beløbet står i skarp kontrast til, at der var budgetteret med et regnskab i komplet balance - altså et nul på bundlinjen - og at der året før blev noteret et overskud på godt 34.000 kroner.

- Det var en brat opvågning oven på 2017. Men vi er ved godt mod, og vi skal nok få styr på det igen, siger formanden for Teatret OM's bestyrelse, Mogens Pedersen.

Han forklarer, at deltagelse i det regionale Aarhus 2017-kulturår gav efterdønninger i 2018:

- Der har ikke været tid til at skabe og sælge nye produktioner. Vi havde indtægter, der svigtede, tilføjer Mogens Pedersen.

Tilmed blev Teatret OM ramt af langvarig sygdom hos en turnétekniker, hvilket medførte, at indtægtsgivende salg af forestillinger blev udsat.

Annonce

Havde vi ikke haft kapital stående, så havde det været en anderledes alvorlig situation

Mogens Pedersen, formand for bestyrelsen, Teatret OM

Håb om balance i 2019

I forbindelse med det europæiske kulturår var det blandt andet et stort arbejde for det lille egnsteater at skabe forestillingen 'Lighthouses', der dog i dag står som noget af et fyrtårn for Teatret OM:

- Det har været nogle dyre lærepenge, men 'Lighthouses' er et godt projekt, der har givet noget netværk rundt omkring. Teatret er kendt i hele regionen, og det vil give afkast i de kommende år, siger Mogens Pedersen.

I næste uge bliver 'Lighthouses' opført tre gange ved Sletterhage Fyr på Mols, og i slutningen af maj og starten af juni venter der to forestillinger ved Bovbjerg Fyr på vestkysten og fire forestillinger ved Vesborg Fyr på Samsø.

Da det i sommeren sidste år stod klart, at regnskabet ville ende i minus, blev der trådt på bremsen, og dermed blev underskuddet mindre end frygtet:

- Forventningen er, at vi får det til at balancere her i 2019. Det skal vi også kunne, tilføjer formanden for bestyrelsen, der videre gør det klart, at 'vi skal lige finde tilbage til rødderne som egnsteater.'

Egenkapital røg under nul

I 2018 modtog Teatret OM et samlet tilskud på godt 3,1 millioner kroner fra staten og kommunen, hvilket stort set modsvarer udgifter til lønninger og honorarer. Men der er altså flere udgifter ved at drive egnsteatret i Ringkøbing, hvor Teatret OM har haft base siden 2006.

Sidste års underskud på knap 297.000 kroner gjorde et så stort indhug i teatrets egenkapital, at den røg i minus:

- Havde vi ikke haft kapital stående, så havde det været en anderledes alvorlig situation, siger Mogens Pedersen.

På vegne af teatret sendte han for en måned siden et brev til medlemmerne af kultur- og fritidsudvalget; med et budskab om, at 'vores første prioritet er nu at rette op på underskuddet så hurtigt som muligt':

- Derfor er fokus dels at skære udgifterne ind til benet dels at øge vores salg af forestillinger og indtjening generelt, skrev Mogens Pedersen videre.

Teatret OM's helt store satsning i år er den seks dage lange festival, UR-NAT, der i midten af august bliver afviklet rundt om i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Digte fra voldsmanden: Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl?

JEG SAGDE SMUT/MEN HAN FORFULGTE MIG I HALVANDET MINUT/OG ENDTE MED AT BLIVE SKUDT/DET HAR JEG IKKE FORTRUDT/SELV OM DET ER FORBUDT/AT PRUTTE MED KRUDT. Stor kunst eller ubehjælpsomt ævl fra Yahya Hassan, der fra sin tidsubestemte psykiatriske anbringelse sender "Yahya Hassan 2" på gaden? Anmelderne på dagbladsredaktionerne i København er ikke i tvivl. Stjernerne vælter ned over lyrikeren. "En overrumplende karakterfuld og kanongod bog", mener eksempelvis anmelderen i Weekendavisen, der brugte hele sin forside på et interview med digteren, som chefredaktør Martin Krasnik i sagens anledning personligt udførte. Andre uden for den kulturelle indercirkel er uenige i, at den dømte voldsforbryder er en befriende stemme fra den kulturelt så berigende ghetto. Den tidligere krimireporter på Ekstra-Bladet, Dan Bjerregaard, siger til journalisten.dk, at Hassan har "chikaneret folk, han har truet folk, og han har skudt en mand i foden. Han har et voldsomt forbrug af narkotika, han flasher våben, og jeg mener, at man skal overveje det meget nøje, hvis man gerne vil bidrage til det liv." Og det mener Bjerregaard, medierne gør ved at lade Hassan fylde så meget, og at danskerne gør, hvis de køber hans "banale børnerim". At medier beskæftiger sig med værk nummer to fra en skribent, hvis første bog for seks år siden solgte over 100.000, er kun naturligt. Så lader man sig nok let rive med, men det er altså ikke i sig selv en adgangsbillet til omtale og hyldest, at man er af anden etnisk afstamning, opvokset i en ghetto, notorisk voldsforbryder og indsat på retspsykiatrisk afdeling. Produktet må være det afgørende. Der er kun én konklusion: Danskerne må vurdere, om det er stor kunst eller ubehjælpsomt ævl, så vi slutter med endnu et citat fra den nye "karakterfulde og kanongode bog": "JEG HAR HAFT SKUDSIKKER VEST PÅ UNDER JAKKEN/SIDEN ÅR 2013/TRO MIG JEG ER TRÆT AF DEN/DENS LUGT ER BLEVET LED SOM OKSESVED/OG JEG ER BLEVET EN JAGET GED". Versalerne er forfatterens valg.

Annonce