Læserbrev

SF’er truer natur og økologi

Læserbrev: Folketingskandidat for SF Karsten Filsø fra Ulfborg foreslår, at Naturstyrelsen fremover ikke udlejer statens arealer til naturpleje med får. Det giver for meget bøvl med krondyr og ulv, mener folketingskandidaten, der selv bor i den vestjyske ulvezone. Det lyder umiddelbart besnærende som en politisk snuptagsløsning. Men Karsten Filsø glemmer, at der er en god grund til, at man bruger får i naturplejen. De er - og har været det i cirka 300 år - de bedste til at holde lyngtæppet og andre sårbare naturarealer.

Samtidigt så ved vi fra blandt andet Tyskland - men såmænd også herhjemme - at ulven ikke holder op med at angribe husdyr, når fåreavlen er opgivet. Næste fase hedder kvæg og heste. Og i Vestjylland, hvor vi har en meget stor del af den økologiske husdyrproduktion, vil det ramme hårdt.

Ulven skal ikke udryddes, men vi skal frede den, hvor den er ønsket, og jage den, hvor den er uønsket.

PS. Karsten Filsø fortæller, at han kan føre sin families vestjyske historie helt tilbage til dengang, hvor hedebønderne omkring Ulfborg slap for at betale skat på grund af ulvens hærgen. Datidens forståelse for de negative konsekvenser af ulvens tilstedeværelse savner vi i dag. Jeg tror dog, at en mere kompromissøgende ulveforvaltning har større klangbund hos nutidens vestjyder end skattefritagelse.

Annonce
Forsiden netop nu

Mest læste

Leder For abonnenter

Pas på den 300. bilist

Det er en af den slags førstepladser, vi helst vil være foruden. Men vi kommer ikke uden om det: Vestjyske bilister er landets mest drikfældige. I alt fald hvis man måler på antallet af spritbilister, som bliver fanget i politiets kontroller. Tallene er temmelig skræmmende: Politiet har i løbet af et år stoppet 13.259 tilfældige biler, og i dem sad 44 spritbilister; det vil sige, at der i gennemsnit sad en spritbilist en ud af trehundrede biler. Prøv lige at tænke lidt over det … Hvor mange biler passerer du, når du eksempelvis kører på vejen mellem Ringkøbing og Herning eller Skjern og Holstebro? Rigtig mange! Og for hver gang, du passerer nummer 299, møder du en spritbilist. Ikke nogen rar tanke! Især ikke når man tager i betragtning, at skræmmende mange ulykker involverer sprit. De seneste tal viser, at der, i perioden 2013-2017, blev dræbt 140 mennesker i trafikken i Danmark og 829 personer kom alvorligt til skade i ulykker med spirituspåvirket fører af et motoriseret køretøj. Hvorfor kører vestjyderne markant mere spritkørsel end andre danskere? Måske handler det i virkeligheden om noget så banalt, at vestjyske spritbilister tror, de kan slippe af sted med det, fordi vi bor i et tyndt befolket hjørne af landet med langt mellem politipatruljerne. Men rent faktisk ved vi det ikke. Derfor er det også godt, at politiet nu vil bruge den store mængde data, man har indsamlet, til at kortlægge spritbilisternes adfærd - ikke mindst, hvem de er, hvor gamle de er, og hvor og hvornår, de begiver sig ud på vejene. På den måde vil politiet kunne sætte ind med både forebyggende kampagner og spritkontroller. Men vi andre - det store flertal, der ikke kører spritkørsel, og ikke kunne drømme om at gøre det - kan også gøre noget. Vi kan først og fremmest gøre det socialt uacceptabelt at sætte sig bag rattet i påvirket tilstand, hvad enten det er til hverdag eller fest. Ser vi en person slingre ud mod bilen, kan vi stoppe vedkommende, bede ham eller hende aflevere nøglen, og sørge for, at de kommer godt hjem på anden vis. Vi har et ansvar for, at der ikke er nogen derude, der møder den 300. bilist.

Annonce