Klumme

Seks timer fra Odense til Ringkøbing: Jeg opgiver snart offentlig transport. I hvert fald om søndagen

Redaktionelle journalister på Dagbladet Ringkøbing Skjern.Journalist praktikant Cecilie Bisgaard

Normalt ville jeg have kørt i min egen bil. Men da jeg skulle til Ed Sheeran-koncert i Odense i sidste weekend, valgte jeg alligevel at tage bussen. Mit ræsonnement var, at det måtte være billigere at tage offentlig transport end at få en p-bøde. Og parkeringspladser i en storby har jeg heller ikke råd til at betale. Slet ikke, når jeg skal afsted i fire dage.

Jeg er trods alt stadig studerende, selvom jeg lige for tiden tjener mere end den normale SU. Så for mig handler det altså stadig om at spare penge der, hvor jeg kan. Desuden ville det heller ikke gøre noget, hvis jeg kunne feste løs til koncerten lørdag efterfulgt af en mulig bytur. Det ville jeg aldrig gøre, hvis jeg skulle køre hjem dagen efter.

Og med klimakrisen in mente tænke jeg, at jeg ville have lidt god samvittighed, hvis jeg tog offentlig transport.

Men selvom jeg holder utroligt meget af at køre i bus, så har jeg alligevel fortrudt mit ræsonnement.

Det er en tur, jeg aldrig tager igen. Næste gang vil jeg være et miljøsvin og køre i min dieselbil hele vejen. Og jeg har ikke engang tænkt mig at have dårlig samvittighed. Det gider jeg ikke bruge krudt på, når den offentlige transport er så usammenhængende.

I hvert fald vil jeg ikke anbefale andre at gøre det samme. Ikke, når man skal til og fra Odense.

Selvom turen derned nu var fin nok. Det var faktisk den dyreste af de to ture, men klart den nemmeste. Jeg skulle med Flixbus fra Herning, og at rejse til Herning med Rejsekort er egentlig ikke særlig dyrt, når man rejser på tidspunkter, hvor ingen andre gør. Det gik slag i slag. Jeg havde godt nok en god halv time, jeg skulle slå ihjel i Herning, men den brugte jeg på at få lidt mad. Så ingen problemer der.

Godt nok er Flixbus' holdeplads i Odense et pænt stykke væk fra midtbyen, men det gjorde heller ikke så meget. Vejret var godt, og jeg kan godt lide at gå lange ture.

Nej, det helt store problem med offentlig transport er at rejse om søndagen. Det er en stor rejsedag, fordi folk skal frem og tilbage, hvis de har holdt weekend et andet sted, end de bor. I hvert fald er det væsentligt dyrere at rejse med rejsekort den dag. Så en Flixbus tilbage til Herning og en bus videre til Ringkøbing derfra var totalt udelukket for mig. Det havde jeg simpelthen ikke råd til.

Så jeg tog en Flixbus til Skjern i stedet for. Med de billigste Arriva-billetter kan man komme fra Skjern til Ringkøbing for en tyver.

Og hvis jeg nu kom her fra området, så kunne jeg bare være hentet der af noget familie og være blevet fragtet hjem. Det havde været dejligt nemt. Men så let går det ikke, når ens nærmeste familie bor 160 kilometer væk.

Og selvom søndag er så stor en rejsedag, at man sætter priserne op, så er det altså ikke den dag, der kører flest hverken busser eller tog. Det er jo helt genialt tænkt. Så hvad gør jeg så? Jeg ankom til Skjern klokken 17. Præcis syv minutter efter, at toget til Ringkøbing var gået. Det næste tog gik klokken 18.53.

Da jeg købte billetten, tænkte jeg: "Det er intet problem. Jeg kan både nå at købe ind og få noget at spise, så det gør ikke noget". Men Gud, hvor er virkeligheden altid anderledes.

Arkivfoto.

Ja, jeg fik handlet. Så var klokken 17:15. Det var stegende hedt, og jeg havde spist frokost i bussen. Måske en dårlig beslutning fra min side, for jeg var på ingen måde sulten, da jeg ankom til Skjern. Så jeg tænkte, det var bedre at vente, til jeg var tilbage i Ringkøbing. Så kunne jeg spise en is til aftensmad. Det gør jeg af og til.

Men jeg havde stadig halvanden time, jeg skulle slå ihjel i Skjern. En søndag aften.

Jeg synes, Skjern er en dejlig by, men hvis jeg skal være helt ærlig, så er den jo død på det tidspunkt. Ikke et menneske. Ikke en butik, der har åbent. Batteriet på min telefon havde allerede nået et kritisk lavt niveau, fordi jeg havde været på farten hele dagen. Så ikke noget med at stene Facebook og Instagram.

Det eneste positive ved den søndagstur var faktisk, at jeg da kunne få lidt sol på benene, mens jeg ventede i Skjern. Men altså. Is i Ringkøbing fik jeg spist, og hjem kom jeg også. Klokken 19.30. Kun seks og en halv time efter, at jeg forlod min venindes lejlighed i Odense. 195 kilometer væk ...

Det er en tur, jeg aldrig tager igen. Næste gang vil jeg være et miljøsvin og køre i min dieselbil hele vejen. Og jeg har ikke engang tænkt mig at have dårlig samvittighed. Det gider jeg ikke bruge krudt på, når den offentlige transport er så usammenhængende.

0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing IF

Endelig scorede RIF: Alligevel blev det til nul point på kontoen

Navne

Naturvejleder elsker det vilde Vestjylland og drømmer om at gå i Darwins fodspor

Debat

Da det slog klik hos Baadsgaard: Spændingen om den forkerte strømning

Læserbrev

Defensiv taktik, hvis man vil være den bedste fritidskommune

Læserbrev: ”Hvordan bliver Ringkøbing – Skjern Kommune den bedste fritidskommune i Danmark?”. Dette var titlen på en invitation til alle foreninger fra Kultur- og Fritidsudvalget til et møde i Videbæk den 27. marts. Efterfølgende ønskede fodbold- og håndboldklubberne i RKSK et møde, der blev afholdt ultimo juni, med formanden for Kultur- og Fritidsudvalget for at bidrage med deres synspunkter til emnet ”den bedste fritidskommune”, men også for at komme i dialog omkring de berammede besparelser på fritidsområdet. Fodboldklubberne undrer sig stadig over, at de som den eneste idrætsgren direkte skal bidrage med 194.000 kroner (jvf. besparelseskataloget) ”i tilskud til fodboldklubberne til aflønning af deres kridtbander”. Alle ved sikkert, hvilket stort arbejde disse ulønnede frivillige bandemedlemmer gør, for at børn og unge kan få motion og spille fodbold. De slår for eksempel kanter, rydder op, kridter baner, omlægger baner, vander, laver reparationer med mere. Men nej – de får ikke løn, men et beskedent årligt opstarts- og afslutningsarrangement som tak. Ordene "aflønning af deres kridtbander" er derfor dårlig valgt og bliver ikke bedre af, at konsekvensen for spareforslaget kan udlignes ved ”at hæve medlemskontingentet pr. medlem med 43,62 kroner.” Det viser sig kun alt for tydeligt, at nogle går med den opfattelse, at det er gratis for fodboldklubberne at passe fodboldbanerne. Herfra skal lyde en opfordring til, at kommunen laver en undersøgelse af, hvad det reelt koster fodboldklubberne i drift til for eksempel el- og vandforbrug, elattest, elpærer, traktor, kridtbander, mindre nyanskaffelser, vandingsmaskine, vedligeholdelse af rullegræs og afskrivninger på lysmaster, vandingsanlæg, traktor, græsslåmaskiner m.v. I øvrigt får klubberne kun delvis tilskud til mål, net og kridtmaskiner. Fodboldspillet er i dag en idrætsgren, der dyrkes udendørs hele året. Det bliver nu forstærket af, at indefodbold ikke er en aktivitet, der længere udløser aktivitetstilskud. Det vil også ramme hallerne på timeudlejningen. Disse ting gør næppe kommunen til den bedste fritidskommune, og det er en defensiv taktik. Vi kan jo spare os ihjel og tage gejsten fra de mange frivillige ledere og trænere i samtlige kommunens idrætsforeninger. Vi skal i stedet være offensive og følge befolkningsudviklingen med, at flere og flere dyrker idræt. Vi skal afskaffe 25 års reglen for de foreninger, der benytter vore idrætshaller. Det kan faktisk gøres gratis og dermed uden ekstra omkostninger for Kommunen. Vi skal forhøje lokaletilskuddet fra de nuværende 68 procent (= nettoudgift for foreninger p.t. 191 kroner pr. time) til f.eks. 78 procent (= nettoudgift for foreninger 131 kroner pr. time), hvilket vil animere idrætsforeningerne til at leje yderligere haltimer. Håndboldklubberne og deres frivillige får så mere tid til at tænke på andet end økonomi. Det vil – ud fra mine oplysninger – betyde en merudgift for kommunen på cirka 2.500.000 kroner, men er en god investering og er tillidsskabende for idrætshallernes daglige brugere, som dermed giver bedre økonomi forfor eksempel håndbold uden at skade hallernes økonomi, snarere tværtimod.

Hvide Sande

Se de mange fotos: Hvide Sande-børn og kunstnere satte kulør på en gråvejrsdag

Videbæk For abonnenter

Borgere går i aktion: Vil have bedre internet

Kultur

Forfatters besøg i Ringkøbing er blevet til en novelle, hvor fordommene får et twist

Alarm 112

55-årig mand blev fundet død i Ringkøbing Fjord

Annonce