Annonce
Erhverv

SAS mistede 100.000 passagerer på strejke i maj

Christian Als/Ritzau Scanpix
SAS var ramt af pilotstrejke syv dage i april og maj. Det har betydet et fald i selskabets passagertal.

En omfattende strejke blandt SAS-piloterne i Danmark, Norge og Sverige har medvirket til et markant fald i antallet af passagerer hos flyselskabet i maj.

Samlet fløj 2,4 millioner med SAS i maj, hvilket er et fald på 10 procent sammenlignet med samme måned året før.

Det er et fald på omtrent 265.000 sammenlignet med samme måned i 2018, og heraf udgør strejken omtrent 100.000 passagerer.

Det viser SAS' egne trafiktal for maj, der er offentliggjort tirsdag.

- Selv om SAS også var påvirket negativt af strejken i maj, var vi i stand til at genoptage driften hurtigt, siger SAS-direktør Rickard Gustafson i en kommentar til tallene.

SAS' piloter i Danmark, Sverige og Norge strejkede fra 26. april til 2. maj, da de ikke kunne blive enige med flyselskabet om nye overenskomster.

Efter omtrent 4000 aflysninger nåede parterne til enighed om en aftale, der giver mere i lønposen og flere piloter mere forudsigelighed i vagtplanerne, hvilket var et centralt stridspunkt.

Samlet er 370.000 passagerer blevet berørt af strejken - størstedelen i april.

Strejken har været dyr for SAS, der anslår, at aflysningerne har kostet selskabet omkring 450 millioner danske kroner.

Hos Sydbank påpeger aktieanalysechef Jacob Pedersen, der følger flybranchen tæt, at strejken er kommet på et ubelejligt tidspunkt, hvor flyselskabet i forvejen var udfordret på stigende oliepriser.

Forud for strejken forventede flyselskabet at kunne få overskud for regnskabsåret 2018/2019.

Men i forbindelse med seneste kvartalsregnskab i slutningen af maj lød det, at det mål bliver svært at nå.

- Strejken er kommet på et uheldigt tidspunkt, hvor selskabets omkostninger er stigende og indtjeningsevnen noget svækket.

- Det sætter spørgsmålstegn ved, om SAS er i stand til at tjene penge i år efter fire år med rigtig flotte resultater, siger Jacob Pedersen.

Han vurderer dog ikke, at strejken vil få længerevarende effekt til antallet af passagerer.

- Der er ingen tvivl om, at strejken har været hård ved SAS. Det har været en meget, meget dyr strejke.

- Men de seneste tal peger i retning af, at SAS er ved at være tilbage på sporet.

- Jeg tror, at passagererne har luret, at der nu er kommet ro på bagsmækken i forhold til piloterne, og at selskabet vil flyve, som man er vant til, siger Jacob Pedersen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Politisk opbakning til Sommerfuglen skyldes stedets kvaliteter

Læserbrev: Sommerfuglen er kommunes nye fritidstilbud til børn og unge med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser. Kongstanken er at have ét lokalt fritidstilbud af høj pædagogisk kvalitet i stedet for at benytte aflastningspladser på forskellige institutioner i egen og andre kommuner. Jeg er citeret i Dagbladet søndag for at sige, at den politiske opbakning til Sommerfuglen skyldes behovet for at få stedet fyldt op. Det er en udtalelse, der taget ud af en sammenhæng. Den politiske opbakning til Sommerfuglen hænger helt og aldeles sammen med tilbuddets kvaliteter. Børn med funktionsnedsættelser har svært ved at finde fritidsaktiviteter, der kan rumme deres udfordringer, og det begrænser muligheden for at knytte venskaber. Børnene på Sommerfuglen går typisk på specialskole, og det betyder, at de fleste går i skole og skaber relationer uden for deres nærmiljø. Med Sommerfuglen prioriterer vi, helt i tråd med børne- og familiepolitikken, at give børn og unge med særlige behov mulighed for at dyrke fritidsinteresser og danne trygge og nære relationer med andre børn i kommunen. Relationer de kan bygge videre på gennem deres opvækst, så Sommerfuglen bidrager til ambitionen om at skabe gode overgange fra børneområdet til voksenområdet. Politisk har vi besluttet, at Sommerfuglen som udgangspunkt er kommunens tilbud, med mindre der er faglige begrundelser for noget andet. Det har vi, fordi det er et godt tilbud, og fordi målsætningen om at skabe relationer mellem børn og unge på tværs af kommunen fordrer, at de er sammen. Jeg forstår godt, at det kan være en stor mundfuld for børn, unge og forældre at skulle flytte fra et sted, de kender og er glade for. Men jeg ved også, at de børn og unge, der er begyndt i Sommerfuglen, er glade for og trygge ved det. Der er foretaget en faglig vurdering af, hvorvidt hvert enkelt barns behov kan rummes i Sommerfuglen. I de tilfælde hvor det modsatte er konklusionen, er der fortsat et alternativt tilbud. Jeg forstår også godt, at de institutioner, kommunen hidtil har købt pladser hos, er kede af at miste børn. Men i denne sammenhæng er vores opgave som kommune først og fremmest at give børn og unge med særlige behov de samme muligheder, som andre børn og unge i kommunen. Det er klart, at dialogen med de berørte familier og institutioner skal foregå på en god og respektfuld måde. Når vi hører, at det ikke er oplevelsen alle steder, er der naturligvis grund til at vurdere, om vi kunne have gjort det anderledes. Det er i øvrigt helt almindelig praksis.

Annonce