Annonce
Erhverv

Salget af elbiler er firedoblet i 2019 og slår rekord

Thomas Lekfeldt/Ritzau Scanpix
Der er solgt rekordmange elbiler i Danmark i 2019. Det samlede antal solgte personbiler slår også rekord.

Danskerne har købt rekordmange elbiler i 2019. Hele sidste år er der blevet solgt 5524 elbiler i Danmark. Det er fire gange flere solgte elbiler end i 2018.

Salget af elbiler i Danmark i 2019 slår samtidigt rekorden fra 2015.

Det viser tal fra Motorstyrelsens datakørsel og De Danske Bilimportørers registreringer.

Den store stigning i salget skyldes især, at udbuddet af elbiler i Danmark er blevet væsentligt større, men også at klimaet har fået stort fokus under valgkampen i foråret.

Det mener Gunni Mikkelsen, der er direktør i brancheorganisationen De Danske Bilimportører.

- Udbuddet af elbiler i 2019 har nærmest været dobbelt så stort som året før, og det har en meget stor rolle at spille, når danskerne skal vælge bil.

- Men selvfølgelig har det også meget at gøre med, at der har været så stort fokus på klima i det forgange år, hvor der var klimavalg og fokus på en mere miljørigtig måde at køre på, siger han.

Det er en salgsrekord fra 2015, der nu er blevet slået. Den gang blev der solgt 4310 elbiler på et år.

Men i 2015 var der tale om hamstring af elbilerne, før der blev indfaset afgifter på dem fra 1. januar 2016, understreger Gunni Mikkelsen.

- Det var særligt i de sidste måneder af 2015, at der var en stor stigning i salget af elbiler. Det skyldtes ganske enkelt, at der lå afgifter og ventede ved årsskiftet, siger han.

Gunni Mikkelsen peger på, at en lignende effekt kan have gjort noget for det rekordhøje salg af elbiler i 2019.

Der var i finanslovsudspillet lagt op til, at registreringsafgifterne på elbiler skulle stige i 2020, men det blev taget af bordet igen.

Alligevel mener Gunni Mikkelsen, at det kan have betydet, at nogle danskere ville ud og købe en elbil inden de nye regler ville være trådt i kraft.

Gunni Mikkelsen forventer en stor stigning i salget af elbiler i de kommende ti år.

- Om ti år vil vi se et samlet salg af elbiler på mellem 30 og 40 procent. Og det er nødvendigt, for at bilindustrien kan nå klimamålene om CO2-udslip for biler, siger han.

Også det samlede salg af personbiler solgt i Danmark i 2019 er det højeste antal for et kalenderår nogensinde.

Der blev solgt 225.594 personbiler sidste år, hvilket er en stigning på 3,3 procent fra 2018.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Forslagene efter Hilde-sagen: En dyr omgang tidsspilde

Siden nyopererede Hilde-Kristin Reed Mogensen Kristi Himmelfartsdag sidste år lagde en selfie op på Facebook, er hendes navn blevet til et begreb. Hilde-sagen får de fleste læsere af Dagbladet til at tænke på benhård tolkning af sygedagpengeregler og på jobafklaring på kanten af sygesengen. Dagen før sin operation fik Hilde besked fra kommunen om, at hun få dage efter ville komme i et såkaldt jobafklaringsforløb og få frataget sine sygedagpenge til fordel for den lavere ressourceforløbsydelse. Sygedagpengeperioden på 22 uger var udløbet, og kommunen fandt ikke grundlag for at forlænge perioden. En shitstorm, en lang række artikler i Dagbladet samt et par kommunale kovendinger senere er Hilde i dag færdig med sin efterbehandling og håber at være kommet fri af kræften. Hun er også lige så stille på vej tilbage til sit job som dyrlæge i Tim. Samtidig er kommunen færdig med sin 'efterbehandling' af denne og andre sygedagpengesager, og det har nu ført til en henvendelse til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med forslag til ændringer af lovgivningen. Sygedagpengeperioden bør, mener kommunen, forlænges fra 22 til for eksempel 30 uger. Det vil selvfølgelig give den syge mere tid til at blive rask - men det er værd at minde kommunen om, at uanset om fristen er det ene eller det andet antal uger, så er en henvendelse som den, Hilde fik dagen før en alvorlig kræftoperation, helt hen i vejret. Men honnør for udspillet! Knap så højt løfter vi på hatten over de andre forslag fra kommunen. At det skulle gøre nogen forskel, om man kalder det jobafklaringsforløb eller jobudviklingsforløb, skal man vist have den store diplomuddannelse i bureaukrat-dansk for at forstå visdommen i. Det er nu en gang indholdet og ikke den sproglige indpakning, som betyder noget. Tilsvarende lyder forslaget om en landsdækkende kampagne, der skal fremhæve meningen med og værdien af jobafklaringsforløb, ærlig talt som en dyr omgang tidsspilde. Et godt råd: Brug i stedet kræfterne og pengene på at administrere både menneskeligt og fornuftigt i forhold til de muligheder, loven giver. Det kunne for eksempel have sparet Hilde for en opslidende kamp med myndighederne.

Annonce