Annonce
Ringkøbing-Skjern

Søren Elbæk til nye ministre: Kom og se, hvorfor vi har brug for en 2+1-vej

Det er først og fremmest af hensyn til den tunge trafik og betydningen for erhvervslivet i Vestjylland, at vi skal have 2+1-vejen, fastslår Søren Elbæk. Foto Mads Dalegaard.
Viceborgmesteren vil gerne have transportministeren og erhvervsministeren til Ringkøbing-Skjern for at vise dem behovet for en 2+1-vej.

RINGKØBING-SKJERN: Viceborgmester Søren Elbæk (S) inviterer nu i et åbent brev transportminister Benny Engelbrecht og erhvervsminister Simon Kollerup på besøg i Ringkøbing-Skjern Kommune.

Han vil gerne vise partifællerne på Christiansborg, hvorfor der er behov for en 2+1-vej fra Herning til Ringkøbing.

I sidste uge spurgte Dagbladet Benny Engelbrecht, om den nye regering fortsat går ind for den 2+1-vej, som den tidligere regering lovede at sætte penge af til. Det gav han ikke noget klart svar på.

Søren Elbæk har også noteret sig svaret, og skriver i sit brev til de to ministre:

"Denne sag handler mere om erhvervsudvikling end trafikudvikling. Etableringen af en 2+1-vej er helt afgørende for den erhvervsudvikling, vi oplever i vores del af landet lige nu - og som vil stige i de kommende år".

"Jeg mener, etableringen af en effektiv fysisk infrastruktur er helt afgørende for fastholdelse af denne udvikling i de kommende år", fortsætter han.

Annonce

Flere gode grunde

Søren Elbæk nævner flere grunde til en 2+1-vej:

- Hovedvej 15 er belastet af usædvanlig meget tung trafik, herunder massive transporter af vindmøller fra Vestas i Lem og Ringkøbing. Desuden betjener A15 hele Arla Foods produktionsanlæg i Videbæk og Nr. Vium.

- Virksomhederne i vort område har brug for at rekruttere specialiseret arbejdskraft fra store dele af Jylland, og det kræver en effektiv fysisk infrastruktur.

- Ringkøbing-Skjern Kommune har én af landets største koncentrationer af industriarbejdspladser.

- Ringkøbing-Skjern Kommune er blandt landets bedst bidragende, når det drejer sig om bruttonationalprodukt, og er derfor "en ret god forretning for Danmark".

- Turismeudviklingen vil opleve en massiv styrkelse i de kommende år.

- I forlængelse heraf åbner to store forlystelsesattraktioner inden for to år, nemlig Søndervig Feriepark og Naturkraft.

- Hvide Sande Havn og by oplever stadig stigende aktiviteter, og vil få en betydende rolle i forbindelse med den grønne omstilling på havet de kommende år.

Erhvervsfremmende

Over for Dagbladet understreger Søren Elbæk, at han ikke finder det uforståeligt, at en helt ny regering vil kigge på nogle af de smalle forlig, der blev indgået i den foregående "blå" regerings tid.

- Hvad jeg er rædselsslagen for, er, om regeringen forstår alvoren i det her. Kigger man på trafiktællinger alene, kan man sikkert finde asfaltstrækninger i Danmark, der har større trafiktæthed end A15. Derfor er det mig magtpåliggende at understrege, at det drejer sig om erhvervspolitik. Det er også derfor, vi beder om en 2+1-vej, ikke en motorvej. En 2+1-vej er netop velegnet til afvikling af tung trafik, og det har vi brug for, siger Søren Elbæk.

- Et andet afgørende vigtigt spørgsmål er tiltrækning og fastholdelse af specialiseret arbejdskraft. Det er sådan set ikke svært for vore virksomheder at tiltrække folk; problemet er at fastholde dem, hvis transporttiden bliver for lang.

Søren Elbæk håber, at de to ministre vil kigge forbi Vestjylland.

- Jeg vil meget gerne lave et program for dagen, der viser, hvorfor vi har behov for 2+1-vejen, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Åbent brev til byrådet: Tag hensyn til handicappede og bevar Jobcenter og Borgerservice i midtbyen

Læserbrev: Kære politikere, Når I tirsdag tager hul på den videre beslutningsproces vedrørende Innovest II, vil vi i Danske Handicaporganisationer gerne pege på, at en udflytning af Borgerservice og Jobcenter eller andre offentlige serviceorganer til Innovest er uhensigtsmæssig for mange persongrupper – ikke mindst personer med nedsat førlighed. Hvis der sker en flytning, langt væk fra rutebilsstationen og banegården, vil det således være ganske svært for mange at deltage i møder hos de to serviceorganer. I dag går der dog nogle busser til Skolebyen, men disse er naturligvis prioriteret efter skolens time-skema. Og skulle man, som person med funktionsnedsættelse, endelig komme helt ud i den ende af Skjern by, ligger Ringvejen som den næste store forhindring. At krydse ringvejen er særdeles farligt, hvis bevægeapparatet ikke er som en ung sportsudøvers. Langt de fleste personer med et handicap, vil meget gerne have et tilknytningsforhold til arbejdsmarkedet, men det bliver meget sværere, og for nogen umuligt, at deltage i møder på Innovest II, hvis man er tvunget til at benytte offentlige transportmidler og så dernæst skal bevæge sig den, iflg. Google Maps, lange tur på cirka 2 km til Innovest. Så kære politikere – tag hensyn til mobiliteten for personer med bevægelseshandicap og bevar servicefunktionerne i Skjern midtby.

Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Sidste bold er endnu ikke slået: 20 års kamp om rigmandens ulovlige tennisbane på Klitten

Annonce