Annonce
Læserbrev

Søg lokalt: Flere lokale studerende styrker virksomhederne

Læserbrev: Undervisningen på landets universiteter har nu været i gang i et par måneder - også på Århus Universitets afdeling i Birk ved Herning. Her kan vi glæde os over, at søgningen til det midt- og vestjyske universitet holder sig på et stabilt niveau sammenlignet med de seneste år.

For fire år siden steg optaget med cirka 100 studerende, og siden da har antallet af nye studerende i Herning kun svinget med en halv snes - og i år er tallet landet på i alt 426. Det er et meget tilfredsstillende tal på et tidspunkt, hvor mindre årgange betyder mindre optag på næsten alle landets ungdomsuddannelser.

I de kommende år håber vi på endnu flere studerende på AU Herning, fordi der er en påfaldende beskeden søgning fra gymnasierne i det midt- og vestjyske område. Selv om AU Herning i sidste skoleår har holdt en lang række gymnasie-events i det gamle Ringkøbing amt, er det skuffende, at kun hver fjerde af de nyoptagne kommer fra vort eget område.

Institutleder Anders Frederiksen er ved at analyse talmaterialet, og på det næste møde i Eksternt Råd, hvor bl.a. alle landsdelens borgmestre sidder, vil vi i begyndelsen af 2020 drøfte mulighederne for en yderligere charmeoffensiv over for landsdelens gymnasier og dermed de elever, som i de kommende år skal vælge uddannelsessted.

Dette tiltag handler jo ikke bare om at få flere studerende til det lokale universitet. Det handler i høj grad om at få uddannet centrale medarbejdere til vore virksomheder, og her er det klart dokumenteret, at de, der får deres uddannelse i Herning, i højere grad søger job i virksomheder i den vestlige del af Region Midt.

Selv om vi lever midt i Produktions-Danmark er det en misforståelse at tro, at der ikke er behov for akademiske medarbejdere i rigtig mange af vore forskelligartede virksomheder.

For at tilgodese dette behov gøres der også en meget stor indsats af AUHE MidtVests Støttefond med den tidligere Unimerco-direktør Kenneth Iversen i spidsen. Her bruges der mange resurser på at koble de studerende og virksomhederne sammen. Det sker med projekter, hvor virksomheder får løst presserende udfordringer, og de studerende bliver fortrolige med den virkelige verden, som møder dem, når de er færdige med deres universitetsuddannelse.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce