Annonce
Hvide Sande

Sæt pris på Vestjylland: Indsats og bundlinje skal hænge sammen

Lise og Robert Kroning fra Søndervig Camping deltog på kurset og fik mange nyttige redskaber med hjem. PR-foto
Destination Vesterhavet har netop holdt kursus, hvor turismevirksomheder fik inspiration og konkrete værktøjer til at få pris til at hænge sammen med indsatsen.

Hvide Sande: Når turisterne flokkes om vestkysten, er der travlt hos de erhvervsdrivende. Men somme tider stemmer overskuddet ikke overens med de mange kræfter og timer, der er lagt i arbejdet.

Derfor har Destination Vesterhavet netop holdt kursus, hvor turismevirksomheder kunne få hjælp til at få indsats og økonomi til at hænge sammen. Det nye kursustilbud "Prissætning og mersalg" blev udbudt af Destination Vesterhavet og finansieret af Dansk Kyst- og Naturturisme.

- Det er virkelig en udfordring at sætte prisen rigtigt – vi vil ikke bare give det hele væk. Vi har heller ikke været gode til mersalg, så derfor er vi også to af sted på det her kursus, siger Peter Hansen, direktør på Axelgård i Outrup.

Han har været glad for kurset og anbefaler gerne andre at melde sig til lignende kurser i fremtiden. Her har han nemlig fået øjnene op for flere ting; dels at der skal tiltrækkes pengestærke turister, og dels at servicen også skal matche.

Annonce

Sælg med charme

Kasper Møgelvang fra konsulentvirksomheden Orange Elevator, var en af oplægsholderne på kurset, og han havde flere pointer.

- Vi skal være dyre og stolte af vores produkter, og så også huske at levere varen. En turist vil gerne give 70 kroner for en øl serveret af en, der brænder for øl og kan fortælle en historie, men bliver øllen serveret af en teenager, der hellere vil være et andet sted, er 70 kroner alt for dyrt, siger han.

Men det ér svært at sætte pris på oplevelser og god service. Det ved Lise og Robert Kroning fra Søndervig Camping også. De har derfor også valgt at bruge to dage på kursus.

- At prissætte er bare altid et problem – derfor er det her kursus relevant for os. Vi har fået mange værktøjer, vi kan bruge til at prissætte vores produkter, så nu skal vi bare hjem og i gang med at bruge det, siger de.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce