Udland

Værdifuldt rosentræ er genfundet efter tyveri i Gabon

Wils Yanick Maniengui/Ritzau Scanpix
Flere hundrede containere med sjældent træ forsvandt på mystisk vis, men er nu genfundet af myndighederne.

Myndighederne i Gabon har genfundet 200 containere med kostbart hårdt træ efter et opsigtsvækkende tyveri.

Myndighederne havde mandag meldt 353 containere med 5000 kubikmeter af illegalt fældet kevazingo-træ (rosentræ) stjålet.

Containerne var blevet beslaglagt af toldmyndighederne sidst i februar og først i marts.

De blev fundet i to kinesiskejede depoter i tømmerhavnen Owendo på Libreville-halvøen. Der var sat falske mærkater på containerne, som om de indeholdt billigt træ, der lovligt kan eksporteres.

Depoterne med det stjålne træ tilhørte to foretagender, som driver eksportvirksomhed. To kinesiske statsborgere er anholdt, og instanser hos de gabonesiske myndigheder mistænkes for at være involveret i sagen. Det oplyser statsanklagemyndigheden i det centralafrikanske land, som har godt to millioner indbyggere.

Containerne forsvandt på mystisk vis, men nu er 200 containere genfundet.

Der savnes fortsat 153 containere med det værdifulde træ.

Emmanuel Nzue, der står i spidsen for en gabonesisk trævirksomhed, vurderer, at de i alt 353 containere indeholder træ til en samlet værdi af 241 millioner dollar - svarende til 1,6 milliarder kroner.

De sjældne træer, som først er vokset til deres fulde længde på 40 meter efter at have stået i 500 år, er ekstremt hårde og meget eftertragtede i flere asiatiske lande.

Det centralafrikanske lands politiske ledere har været optaget af sagen, der er blevet kendt som "kevazingogate". Præsident Ali Bongo siger, at han vil sætte meget ind på at få de skyldige identificeret og straffet.

- Der er ikke plads til korruption i Gabon, siger han.

Tre fjerdedele af Gabons samlede territorium er dækket af skov. Sidste år forbød myndighederne udnyttelse af kevazingotræ, som var blevet fældet i et stærkt alarmerende omfang.

Træet er opført på internationale lister over truet fauna og flora.

Skovbrug er ekstremt vigtigt for det vestafrikanske lands økonomi. Industrien beskæftiger 17.000 personer.

- End ikke den mest talentfulde tryllekunster eller den største mester i voodoo kunne have klaret at få alt det træ til at forsvinde og så få det frem igen, skriver avisen L'Union i en lederkommentar.

/ritzau/Reuters

0/0

Tophistorier

Annonce
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Heinz Peters' søn blev reddet efter flere timer i vandet: - Det eneste, man føler i det øjeblik, er ren taknemmelighed

Annonce

Seneste nyt

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Tarm

Færdiggørelse af cykelsti må vente til efter sommer: Nu skal broernes ben flyttes

Indland

Frivillige finder døde havfugle fyldt med plastik

Tophistorier

Seneste nyt

Skjern For abonnenter

Cyklist om hullet cykelsti-projekt mellem Vostrup og Hemmet: Det er amatøragtigt

Læserbrev

Droner i Stauning Lufthavn? Det ville være som dræsinekørsel på Banedanmarks togstrækninger

Læserbrev: ”Velkommen ombord til byrådet, dette er kaptajn John G. Christensen, med ved roret har jeg direktøren for Stauning lufthavn. Dagens tur er en blindflyvning med mulighed for at se på luftkasteller”. Dettte kunne være den morsomme analogi til at vise, hvad politikerne bliver præsenteret for, når vi snakker om Stauning Lufthavn. Kaptajnen og co-piloten har nu siddet ved roret i henholdsvis 5 og knap 3 år, og hvad er der sket...? Alt personale er enten fyret, eller har søgt væk. At man overhovedet har kunnet finde nye folk, er mere held end forstand. Det nye personale har til gengæld ikke haft de fornødne kvalifikationer, hvilket har betydet, at man ikke har kunnet dække vagterne, og dermed måtte lukke for lufttrafiktjenesten. Dette har givet anledning til kritik fra trafikstyrelsen. Alt imens man har betalt fuld løn til en fyret medarbejder. Og kommunen står fortsat med en lufthavn som er totalt nedslidt og trafikunderlaget yderst sparsomt. Dilemmaet er, at hvis man lukker eller nedgraderer lufthavnen, lukker man også lufthavnens bedste og vel eneste aktiv – Benair, og dermed arbejdspladser som ikke flytter ind på gågaden. Benair er i sagens natur afhængig af, at der er en lufthavn til deres fly, og en vis form for lufttrafiktjeneste, med landingshjælpemidler for at sikre regulariteten. Opsætning af møller der vil påvirke lufthavnens indflyvning spøger fortsat, og for at afbøde det har det været på tale at installere et nyt landingssystem (ILS). Prisen vil være 11 millioner som skal afholdes af ejerne af møllerne. Men ILS-systemer nedlægges på andre lufthavne i Danmark og udlandet. Fremtiden er en GPS-baseret procedure. Ledelsen har altså arbejdet for at indføre et forældet system på en forældet lufthavn, hvilket selvfølgelig en glimrende løsning, hvis den skal bevares som et museum. Men enhver med kendskab til luftfart havde nok kigget fremad og arbejdet for en mere fremtidssikret løsning. GPS systemet kræver ingen vedligeholdelse, bruger ikke strøm og er fremtiden indenfor al navigation. Prisen ligger omkring 300.000 kroner. Samtidig plæderer ledelsen for en øget aktivitet af skoleflyvning. Stauning har haft masser af skoleflyvning, men de tider er forbi. At for eksempel MartinAir vil komme og benytte pladsen, vil aldrig give en aktivitet, der kan retfærdiggøre yderligere investeringer. Til slut vil man have droneaktiviteter ind på lufthavnen. Men er man i byrådet blevet informeret om konsekvenserne? Droner hører ikke til på en lufthavn, det er ren desperation fra ledelsens side. Droner hører til på, eller i nærheden, af et erhvervsområde. Når der er droner i luften, må der ikke være fly - og vice versa. Måske byrådet skulle tage på studietur til en anden hensygnende lufthavn, Odense, og høre, hvilke indtægter lufthavnen har på den konto. Husk også at besøge de tilbageværende flyfirmaer samme sted og høre deres mening om droneflyvning på en lufthavn. At tillade droneflyvning er, som hvis Banedanmark tillader dræsinekørsel på togstrækningerne. Inden lufthavnen mister opdriften med den nuværende ledelse, og ender som en bunke forvredet jern på en mark, var det måske på tide for byrådet at trække iltmaskerne på, så de kan begynde at tænke klart - og få en ny ledelse ind med erfaring inden for luftfart og tilknyttede erhverv hertil. Indrømmet.. det er ikke nemt, men lufthavnen kan slet ikke økonomisk bære direktørlønninger til ansatte, der ikke kan indgå i Lufttrafiktjenesten. Byrådet skulle måske i stedet lytte og hente ideer hos brugere, firmaer, foreninger og aktører, der i dag opererer på lufthavne, og måske også spørge tidligere ansatte!

Ringkøbing

Jobcenterchef efter kursændring i Hilde-sagen: Det sker, at der fremkommer nye oplysninger

Vestjylland For abonnenter

Efter ulvedrab på kvie: Ung ejer vil nu sætte vogteræsel ind som forsvar

Ringkøbing

Se video af redning: 20-årig sejler reddet op ad vandet efter flere timer i fjorden

Ringkøbing

Hilde vandt: Kræftsyg kvindes sygedagpenge forlænges på ubestemt tid

Annonce