Annonce
Ringkøbing

Ringkøbing Fjernvarme i gavehumør: 4000 fjernvarmekunder skal have seks millioner kroner retur

Direktøren for Ringkøbing Fjernvarme, Jesper Skovhus Andersen, forudser, at vedvarende energi i stadig højere grad vil begrænse brugen af fossile brændstoffer - som her varmepumpen ved fjernvarmens central i Rindum. Varmepumpen kører endnu ikke optimalt, men leverer dog 16 procent af værkets varme, og omstilles inden længe fra naturgas til el. Arkivfoto Poul Osmundsen.
Mild vinter og lave priser på naturgas er en stor del af baggrunden for forsinket julegave fra Ringkøbing Fjernvarmeværk; afregningsprisen i 2020 bliver 0,32 øre pr kwh.

RINGKØBING: En forsinket julegave lander inden så længe hos 4076 fjernvarmekunder i Ringkøbing og Kloster: De skal have næsten seks millioner kroner retur fra Ringkøbing Fjernvarmeværk.

499 er knap så heldige; de skal samlet af med 465.000 kroner.

Årsopgørelsen afregnes den 10. februar, og opkrævningen sker aconto sammen med første rate til fjernvarmen, så eventuelle overskydende beløb modregnes i første rate før udbetaling.

Ringkøbing Fjernvarme opkrævede i 2019 34 øre pr. kwh; dette beløb ændres med tilbagevirkende kraft, så der kun opkræves 31 øre pr. kwh. I 2020 sættes prisen til 32 øre pr. kwh.

Samtidig har varmeforbruget været mindre end forventet i 2019 - 88 millioner kwh mod til sammenligning knap 93 millioner i 2018. Faktisk skal vi tilbage til 2014 for at finde et år, hvor varmeforbruget var mindre; det år blev der kun solgt 76,5 millioner kwh.

- Vi har jo slet ikke vinter længere, konstaterer fjernvarmedirektør Jesper Skovhus Andersen.

Annonce

Væk fra fossiler

Når der kan sendes så mange penge retur til kunderne, skyldes det - ud over det milde vejr - også, at det er gået rigtig godt økonomisk for fjernvarmen.

- Vi bevæger os i stadig højere grad væk fra de fossile brændstoffer; vi er tæt på, at 30 procent af vores varme kommer fra vedvarende energi - elkedel, varmepumper og solvarme; det er en udvikling, vi vil se fortsætte og forstærkes, siger Jesper Skovhus Andersen.

Omkring 70 procent af varmen kommer dog stadigvæk fra naturgas, og på det punkt har Ringkøbing Fjernvarmeværk nydt godt af lave priser på gas.

- Vi havde regnet med en pris på 2,4 kroner pr. kubikmeter på spotmarkedet, men prisen blev faktisk en krone mindre, og i 2020 regner vi med en pris på 1,80 kroner pr. kubikmeter, fastslår fjernvarmedirektøren.

Det er altså lykkedes at holde priserne i ro, selv om grundbeløbet, det vil sige det statslige tilskud til decentrale kraftvarmeværker, faldt væk ved indgangen til 2019.

- Det skyldes ikke mindst, at vi har bestræbt os på at vise rettidig omhu og blandt andet afskrive alt det, vi overhovedet har kunnet, så vi har kunnet sikre en blid overgang og mere fornuftige priser, siger Jesper Skovhus Andersen.

De sidste år har Ringkøbing Fjernvarmeværk også investeret en masse i vedvarende energi, og det vil vi se meget mere af de kommende år, understreger Jesper Skovhus Andersen.

Kloster fjernvarme

Et af de steder er værket i Kloster, som i 2016 blev lagt sammen med Ringkøbing Fjernvarmeværk. Her skal en nyinstalleret varmepumpe gerne levere 60-80 procent af varmen i 2021 og på sigt 90 procent.

- Der er ingen tvivl om, at fremtiden byder på større varmepumper og "elektrificering" af fjernvarmen - det, man kunne kalde "den røgfri fjernvarme", siger Jesper Skovhus Andersen.

Målsætningen er klar: Fjernvarmebranchen skulle gerne helt kunne skippe fossilt brændstof.

- Vi er godt på vej. Ser vi samlet på fjernvarmen i Ringkøbing-Skjern Kommune, kommer 60 procent af varmen i dag fra vedvarende energikilder, siger Jesper Skovhus Andersen.

Ringkøbing Fjernvarmeværk har hyret konsulentfirmaet COWI til at kigge nærmere på den fremtidige forsyningsstruktur.

- Det er en proces, der kommer til at køre over de næste år, og vi har en masse ideer til, hvordan vi kan få de sidste fossile brændstoffer ud, siger han.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Flertal bakker op om habilitets-undersøgelse i Ørskov-sag

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Erhverv

Primo Tours har gæster nær karantæneramt hotel: Indtil videre skal folk bare nyde deres ferie

Annonce