Annonce
Erhverv

Ringkøbing-firma kom godt gennem et vanskeligt år: Stjernholm er vokset på eksportmarkederne

Direktør Kaj Stjernholm kan glæde sig over, at firmaet kom godt gennem corona-året 2020. Stjernholm A/S.
Hurtig omstilling trods corona-årets udfordringer har sikret, at Stjernholm har oplevet moderat vækst i 2020; det er ikke mindst sket ved at satse på markederne i USA, Kina og Europa.
Annonce

RINGKØBING: Trods et mildest talt vanskeligt år kom Ringkøbing-firmaet Stjernholm, der udvikler og leverer løsninger til rensning af spildevand, godt igennem 2020.

Det er sket ved at optimere de interne processer og udvide eksportmulighederne, fortæller direktør Kaj Stjernholm.

- Da vi ved starten af 2020 blev gjort opmærksom på, at hele verden stod over for en truende pandemi, havde de færreste nok fantasi til at overskue konsekvenserne heraf. Det er ikke nemt på kort tid at tilpasse sig så fundamentale og markante ændringer; ikke desto mindre kan vi konstatere, at vores medarbejdere gjorde præcis det.

Det afspejler sig på virksomhedens bundlinje. Bruttofortjenesten blev 13,3 millioner kroner mod 12,1 millioner i 2019, og før skat blev resultatet 1,5 millioner kroner - en stigning på næsten en tredjedel i forhold til 2019. Efter skat udgør overskuddet 1,2 millioner mod 0,9 millioner i 2019.

Egenkapitalen udgør 2,7 millioner mod 1,5 millioner i 2019, soliditetsgraden er 18 procent og egenkapitalen blev forrentet med 55,6 procent.


På de interne linjer har vi årets løb arbejdet med tre fokusområder - modernisering, effektivisering og digitalisering.

Kaj Stjernholm, direktør for Stjernholm.


- Overordnet betragter vi regnskabet som tilfredsstillende, siger Kaj Stjernholm.

Annonce

Vækst i udlandet

Omsætningen på hjemmemarkedet var i corona-året svagt faldende; det har en stigning i omsætningen på eksportmarkederne på små 14 procent mere end kompenseret for.

- Vi har i 2020 gjort fremskridt i USA, Kina og Europa generelt. I USA er der stigende interesse for sandvaskere til spildevandsindustrien, og vi har i den forbindelse opbygget et netværk bestående af 22 repræsentanter, geografisk fordele over USA. Desuden har vi etableret eget salgsselskab i USA i løbet af 2020, siger Kaj Stjernholm.

- På de interne linjer har vi årets løb arbejdet med tre fokusområder - modernisering, effektivisering og digitalisering. Alle tre områder har det til fælles, at de øger vores kompetencer og agilitet, samtidig med at de gavner samarbejdet med vores kunder.

Selv om Danmark og verden endnu ikke er ude af corona-krisen, regner Stjernholm med moderat vækst i 2021, både i omsætningen og på bundlinjen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Erhverv

Bent giver butiksruderne en gratis omgang: Vi har ikke været så hårdt ramt af coronanedlukningen som de handlende

Skjern

Skjern får sin egen tv-kanal: Underholdningsshow, natur, kultur og butikker skal fylde sendefladen

Skjern For abonnenter

Vestjylland skulle være Henris ferieflirt: Nu er han Skjern-mand og starter en lokal tv-kanal

Ringkøbing

Byens ældste dametøjsbutik er klar efter corona-pause: Nu håber vi bare, at folk ikke har brugt alle deres penge på nettet

Annonce