Annonce
Danmark

Rema-købmand ramt af shitstorm: Bliver beskyldt for hverdags-sexisme

Købmand Allan Bruun havde ikke forudset, hvor meget omtale tre af Rema 1000 Uhrhøjs Facebook-opslag kunne få, da han i september slog dem op. Arkivfoto: Mette Mørk
Rema 1000 på Uhrhøj i Vejle er kommet i problemer på Facebook efter en række kontroversielle opslag. Købmand Allan Bruun siger selv, at det hele var ment i sjov. Men Everyday Sexism Project Danmark er langt fra enig.

Vejle: Tre Facebook-opslag fra Rema 1000 på Uhrhøj har været nok til at starte en shitstorm mod butikken, hvor købmand Allan Bruun beskyldes for at bedrive "hyggesexisme".

Opslagene, som var op mod en måned gamle, fik sindene i kog på Facebook-siden "Everyday Sexism Project Danmark", hvor der i skrivende stund er kommet 164 kommentarer og 416 "synes godt om".

Opslagene på butikkens side er fjernet nu. Men man kunne blandt andet læse om butikkens statusoptælling:

Her var der lagt et billede op af to kvindelige ansatte med ordene: "Vi holder status i dag. Jeg har uheldigvis fundet de to eneste hunkøn, der ikke kan multitaske. Blot en af deres mange mangler."

Og: "Vi kom igennem trods store udfordringer med personalet. Pigerne har kun 10 fingre - derfor opstod der problemer med alle de varer, hvor antallet var over 10."

Annonce

Det er jo min kone og så min souschef, som jeg har haft ansat i snart 10 år, jeg omtaler, og det er jo bare fis, jeg laver med dem. De laver jo også fis med mig, og vi har en rigtig, rigtig god tone i vores butik. Så det var da godt nok vanvittigt.

Allan Bruun, købmand, Rema 1000, Uhrhøj

Hvor klam er han så i hverdagen?

Blandt de mange kommentarer på Everyday Sexism Project Danmarks Facebook-opslag lyder det blandt andet:

- Wouw! Uanset om de havde været piger eller drenge, er det da bare ikke i orden at skrive så nedsættende om sit personale! Jeg er glad for, min chef ikke er sådan!, skriver Nanna Højlund.

- Man kan allerede høre opløbet til en "Arj... det er jo bare humor, man må da heller ikke sige noget mere"-undskyldningen komme fra Røv Allan fra Rema 1000, skriver John Peter James Joyce.

- Når han opfører sig så uintelligent og ubehageligt på SoMe, gad vide, hvor klam han så formår at være, når de arbejder sammen i hverdagen? Line Marie Skjoldan.

På Uhrhøj i Vejle er købmand Allan Bruun rystet og uforstående over for de barske reaktioner:

- Det er jo min kone og så min souschef, som jeg har haft ansat i snart 10 år, som jeg omtaler. Og det er jo bare fis, jeg laver med dem. De laver jo også fis med mig, og vi har en rigtig, rigtig god tone i vores butik. Så det var da godt nok vanvittigt, siger Allan Bruun til Vejle Amts Folkeblad.

Kunderne synes, det er sjovt

Everyday Sexism Project Danmark synes derimod, at opslaget er et eksempel på noget helt andet end sjov.

- Det er et klassisk eksempel på det, vi kalder for hyggesexisme. Det bliver som regel affærdiget med, at det jo bare er for sjov, og "kan I ikke tage en joke?" Det er interessant, at vi i disse tider bliver mere og mere opmærksomme på racisme og homofobi og den slags. Men der er meget lidt opmærksomhed på det, som man kan kalde hyggesexsisme, hvor det er okay, at man gør lidt grin med og er lidt nedladende over for kvinder. I det her tilfælde to kvindelige ansatte, siger Zen Donen, bestyrelsesmedlem i Everyday Sexism Project Danmark.

Allan Bruun holder fast i, at det nu engang er sådan, tonen er mellem ham og hans ansatte, og at butikkens kunder finder tonen og hans opslag sjove.

- Kunderne kommer jo nogle gange hen til os og siger, det er sjovt og griner af det. En dag havde jeg slået op, at jeg havde glemt en af mine ansattes fødselsdag, og jeg skrev, at hun var blevet sur. Det var der nogle kunder, der syntes var sjovt, siger han.

Zen Donen forklarer, at eksemplet fra Rema 1000 på Uhrhøj ikke er enestående. Og at det hænger sammen med måden, vi ser sexisme på.

- Lige præcis, når det handler om sexisme, er der meget mere overbærenhed omkring det, end der er med alle mulige andre ting. Det er også derfor, vi synes, det er et meget godt eksempel, men det er absolut ikke det eneste. Det er bare med til at normalisere de her ting, og fordi det er så udbredt, så stopper vi sjældent op og tænker over det, siger Zen Donen.

Hvem er Everyday Sexism Project Danmark?

Everyday Sexism Project Danmark er en frivillig forening med det formål at oplyse om og bekæmpe sexisme og samle beretninger om den hverdagssexisme, som kvinder oplever.

"Det betyder ikke, at andre køn ikke kan opleve diskrimination, men dette er vores fokus. Fra tilråb på gaden til seksuelle overgreb, fra kønsstereotyper i børnehaven til seksualisering i medierne og forskelsbehandling på arbejdspladsen. Fra de mindre hændelser til de mest graverende," skriver foreningen om sig selv.

På hjemmesiden http://danmark.everydaysexism.com/ kan man anonymt fortælle om chikane, overgreb, tilråb, uønsket kontakt, og sexistiske bemærkninger eller opførsel i alle sammenhænge.

Kilde: Everyday Sexism Project Danmark

Slut med opslag

Købmand Allan Bruun understreger, at hans to ansatte ikke har følt sig ramt af opslagene, og at de selv laver sjov med ham på Facebook. Allan Bruun har dog alligevel valgt at tage konsekvensen af dagens oplevelser. Han har besluttet, at der fremover kun skal være de gængse tilbudsopslag.

- Hvis mine medarbejdere virkelig var så dårlige, som opslagene antyder, så tror jeg ikke jeg ville skrive det offentligt. Men de opslag er jo det, folk godt kan lide. Det er det, de kommer og snakker med os om. Jeg er jo nødt til nu at lave de der dødhamrende kedelige opslag, men det er bare så upersonligt. Men jeg laver ikke sådan nogle opslag en anden gang, siger Allan Bruun.

Zen Donen understreger, at Everyday Sexism Project Danmark ikke har været ude på at skabe en shitstorm, men at folk kan agere, som de vil.

- Vi er ikke interesserede i at lukke munden på nogen. Folk må gøre, hvad de vil, men de kan så ikke forvente ikke at blive udsat for kritik. Sådan er det også med Allans opslag. Det er helt fint, hvis det har fået Allan til at tænke sig om, siger Zen Donen.

Allan Bruun har efterfølgende skrevet et opslag på Rema 1000 Uhrhøjs side, hvori han undskylder for det, han har skrevet.

"Jeg har fundet de to eneste hunkøn, der ikke kan multitaske," skriver Allan Bruun blandt andet. Screenshot fra Facebook
Pigerne i forretningen kunne kun tælle til 10 - måtte man forstå. Screenshot fra Facebook
Købmanden glemte Anne Dortes fødselsdag - "så nu er hun lige så sur som de andre gamle koner, der arbejder her." Screenshot fra Facebook
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Politisk opbakning til Sommerfuglen skyldes stedets kvaliteter

Læserbrev: Sommerfuglen er kommunes nye fritidstilbud til børn og unge med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser. Kongstanken er at have ét lokalt fritidstilbud af høj pædagogisk kvalitet i stedet for at benytte aflastningspladser på forskellige institutioner i egen og andre kommuner. Jeg er citeret i Dagbladet søndag for at sige, at den politiske opbakning til Sommerfuglen skyldes behovet for at få stedet fyldt op. Det er en udtalelse, der taget ud af en sammenhæng. Den politiske opbakning til Sommerfuglen hænger helt og aldeles sammen med tilbuddets kvaliteter. Børn med funktionsnedsættelser har svært ved at finde fritidsaktiviteter, der kan rumme deres udfordringer, og det begrænser muligheden for at knytte venskaber. Børnene på Sommerfuglen går typisk på specialskole, og det betyder, at de fleste går i skole og skaber relationer uden for deres nærmiljø. Med Sommerfuglen prioriterer vi, helt i tråd med børne- og familiepolitikken, at give børn og unge med særlige behov mulighed for at dyrke fritidsinteresser og danne trygge og nære relationer med andre børn i kommunen. Relationer de kan bygge videre på gennem deres opvækst, så Sommerfuglen bidrager til ambitionen om at skabe gode overgange fra børneområdet til voksenområdet. Politisk har vi besluttet, at Sommerfuglen som udgangspunkt er kommunens tilbud, med mindre der er faglige begrundelser for noget andet. Det har vi, fordi det er et godt tilbud, og fordi målsætningen om at skabe relationer mellem børn og unge på tværs af kommunen fordrer, at de er sammen. Jeg forstår godt, at det kan være en stor mundfuld for børn, unge og forældre at skulle flytte fra et sted, de kender og er glade for. Men jeg ved også, at de børn og unge, der er begyndt i Sommerfuglen, er glade for og trygge ved det. Der er foretaget en faglig vurdering af, hvorvidt hvert enkelt barns behov kan rummes i Sommerfuglen. I de tilfælde hvor det modsatte er konklusionen, er der fortsat et alternativt tilbud. Jeg forstår også godt, at de institutioner, kommunen hidtil har købt pladser hos, er kede af at miste børn. Men i denne sammenhæng er vores opgave som kommune først og fremmest at give børn og unge med særlige behov de samme muligheder, som andre børn og unge i kommunen. Det er klart, at dialogen med de berørte familier og institutioner skal foregå på en god og respektfuld måde. Når vi hører, at det ikke er oplevelsen alle steder, er der naturligvis grund til at vurdere, om vi kunne have gjort det anderledes. Det er i øvrigt helt almindelig praksis.

Annonce