Annonce
Skjern

Regnestykke: Bedre forretning at flytte Land, By og Kultur til Innovest end rådhusets ansatte

Innovest i Skjern står til en udvidelse. Men hvilke kommunale afdelinger skal bo der? Det deler vandene i den politiske debat. Foto: Jørgen Kirk
Tilbagebetalingstiden for Innovest-udvidelsen bliver seks år kortere, hvis der vælges en alternativ løsning, viser et kommunalt regnestykke.

SKJERN: Hvis Land, By og Kultur blev flyttet fra de lejede bygninger på havnen i Ringkøbing til et kommende Innovest II, vil det være en bedre forretning for kommunen end at flytte de ansatte fra rådhuset i Skjern.

Det er i hvert fald konklusionen fra Carsten Holm Ørskov, der følger debatten om udvidelsen af Innovest. På borgermødet for nogle uger siden spurgte han ind ind til, om der ikke kunne være en idé i at flytte Land, By og Kultur. Dengang svarede kommunaldirektør Jens Peter Hegelund Jensen, at man kunne forestille sig flere scenarier.

Udover at have søgt aktindsigt i rådhusets reelle tilstand har Carsten Holm Ørskov også fået indblik i de forskellige beregninger omkring flytning af afdelinger. Carsten Holm Ørskov, der selv er økonom, sidder tilbage med forundring.

- I mit fag går man altid efter den bedste business case, og det er åbenbart ikke sket her, mener Carsten Holm Ørskov.

Papirerne viser, at den løsning, som politikerne lægger op til, har en tilbagebetalingstid på 22 år. Hvis kommunen i stedet flyttede de ansatte fra de lejede lokaler i Ringkøbing, er der en tilbagebetalingstid på 16 år, altså en forskel på seks år.

Venstres gruppeformand Jakob Agerbo har samlet flertal i økonomiudvalget for at få undersøgt økonomien i at flytte Land, By og Kultur til Skjern. De nuværende bygninger på havnen i Ringkøbing er nemlig lejede, og lejekontrakten ophører i 2020. Forinden havde borgmester Hans Østergaard kaldt Jakob Agerbos ide for sognepolitik.

- Borgmesteren kalder det sognepolitik, men kan man det, når der er tale om så stor en besparelse, spørger Carsten Holm Ørskov.

Hans Østergaards argument var, at der i forvejen er meget samarbejde mellem medarbejderne i Land, By og Kultur, og de øvrige funktioner på rådhuset i Ringkøbing og derfor er det mest hensigtsmæssigt, at afdelingen bliver i Ringkøbing, hvor den blev flyttet i 2014 fra rådhuset i Tarm, der var ramt af skimmelsvamp.

Carsten Holm Ørskov mener, at der er lige så stor synergi for afdelingen i at ligge tæt på Ringkøbing-Skjern Forsyning, der har til huse i Innovest.

- Det følger jo tilmed ideen fra kommunalreformen, hvor der skulle være kommunale funktioner i alle centerbyer. Ovenikøbet er det en rigtig god business case, og så kan man jo ikke bare vælge at se bort fra det, bemærker Carsten Holm Ørskov.

- Det er bemærkelsesværdigt, at der skal en aktindsigt til for at få disse oplysninger frem, mener Carsten Holm Ørskov.

Annonce

Bliver hvor det er

Hans Østergaard vil ikke gå ind i debatten, der ifølge ham ikke er seriøs, og han vil derfor ikke forholde sig til Carsten Holm Ørskovs beregninger.

Han understreger, at det aldrig har været hensigten at omkalfatre den kommunale administration. Kun at finde en løsning for de ansatte, der i dag sidder på det gamle rådhus i Skjern.

- I min verden handler det om, hvorvidt jobcentret skal flyttes eller ikke. Land, By og Kultur ligger, hvor det ligger, og det er ikke i spil i min verden, fastslår borgmesteren.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern

Ørskov-sagen: Flertal bakker op om undersøgelse af Trine Ørskov og moderens nye arbejde

Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Erhverv

Primo Tours har gæster nær karantæneramt hotel: Indtil videre skal folk bare nyde deres ferie

Ringkøbing-Skjern

Viceborgmester beder om ekstern undersøgelse i Ørskov-sag: Kan ikke leve med beskyldninger

Annonce