Annonce
Vestjylland

Regionsrådsmedlem: Demokratisk problem at give Midttrafik flere beføjelser

Skal Midttrafiks beføjelser, når det gælder ændringer i køreplanerne , udvides? Det skal først Udvalget for Regional Udvikling og siden hele Regionsrådet tage stilling til. Arkivfoto: Jens Thaysen
Rasmus Foged fra Alternativet er bekymret over, at et flertal af regionspolitikerne er godt på vej til at give Midttrafik kompetence til at ændre i køreplaner uden at spørger Regionsrådet.

Regionen: Skal Midttrafiks bestyrelse fremover kunne foretage ændringer i de regionale busruters køreplaner uden først at spørge om lov i Regionsrådet for Region Midtjylland? Blandt andet det spørgsmål skal medlemmerne af Udvalget for Regional Udvikling tage stilling til, når de samles på onsdag 9. oktober.

Et forslag til en ny styringsmodel for Midttrafik, som politikerne skal forholde sig til, giver trafikselskabet "initiativpligt" mod tidligere "initiativret", eller med andre ord pålægges Midttrafik at handle, hvis der er tegn på, at budgetterne ikke kan holdes.

- Og det er helt fint, mener Alternativets medlem af udvalget, Rasmus Foged.

Han er imidlertid mere loren ved, at Midttrafiks bestyrelse også i højere grad end hidtil får kompetence til at ændre i køreplaner, hvis den finder det hensigtsmæssigt.

- Det, synes jeg, er et demokratisk problem. Den kollektive trafik er et område, som optager rigtig mange borgere, og som rigtig mange mennesker er afhængige af fungerer. Det bekymrer mig, hvis Midttrafik fremover kan sløjfe afgange eller på anden måde kan ændre i køreplanerne, uden at vi folkevalgte bliver hørt, siger Rasmus Foged.

Forslaget indebærer, hvis det vedtages, dog også, at nedlæggelser og oprettelser af busruter samt ændringer i trafikplanens hovednet ikke kan foretages uden først at have været via regionen til godkendelse. Det er imidlertid ikke tilstrækkeligt til at berolige Rasmus Foged.

- For mig er det noget uklart, præcist hvor grænsen går for, hvad Midttrafik selv skal kunne bestemme. Så umiddelbart kan jeg i hvert fald ikke stemme for forslaget, siger han.

Annonce

Formand ikke bekymret

Jørgen Nørby (V), der er formand for udvalget for regional udvikling, er imidlertid ikke så bekymret for forslaget.

- Det er jo lavet af bitter erfaring, altså for at sikre, at vi ikke igen havner i en situation som sidste år, hvor vi pludselig skulle ud at skære voldsomt i de forskellige ruter. Med initiativpligten skal Midttrafik nu handle, hvis der opstår situationer, som kan vælte budgettet, eksempelvis hvis prisen på diesel pludselig stiger voldsomt, siger Jørgen Nørby og fortsætter:

- Og der står jo også i forslaget, at ændringer i trafikplanens hovednet altid skal godkendes af regionen.

Med trafikplanens hovednet menes ifølge formanden alle de ruter, som regionen betaler. Jørgen Nørby afviser dog ikke, at man med den nye styremodel vil deponere lidt af sin indflydelse hos Midttrafik.

- Men her handler det om at have tillid til samarbejdsparterne på trafikområdet, og om man kan have det, tør jeg godt lade komme an på en prøve, siger han.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Danmarks flotteste hundelufter-park relanceres

Med Ringkøbing K har Ringkøbing fået et pragtfuldt naturområde, som spadserende, motionsløbere, hundeluftere og cyklister straks har taget til sig. Det er bare ærgerligt, at ingen gider bo der. For det er jo den sørgelige kendsgerning. Kun en enkelt pionér har indtil nu købt en bolig i det smukke område. Seneste forsøg på at få gang i boligsalget er også mislykkedes. Kort før sommerferien blev det besluttet at ændre status for en del af de kommende boliger. I stedet for boliger i to plan blev der nu givet plads til 32 ejerlejligheder i henholdsvis stueplan og på 1. sal. Men status er, at efter fem måneder er der ikke solgt en eneste af de nye boliger. Ejendomsmæglerne satser dog på, at der kommer gang i salget, når det første hus med fire lejligheder står klar, og folk kan se, hvordan lejlighederne bliver - ikke mindst udsigten over naturbydelen og fjorden. Forhåbentlig får de ret. Ringkøbing K er et enestående tiltag, der skal vise, hvordan byen kan udnytte udviklingsmulighederne i den korte afstand mellem fjorden, naturen og byen til at udvikle "en mangfoldig og bæredygtig bydel med forskellige boligtyper og boligformer af høj kvalitet og med en tæt-lav bebyggelsesform, der supplerer de traditionelle parcelhusudstykninger", som der står på Naturbydelens hjemmeside. Men er problemet ikke, at der simpelthen ikke er nok mulige købere til de foreslåede boliger? De overlæger fra det kommende supersygehus i Gjødstrup, som Naturbydelens ophavsmænd og ophavskvinder forestillede sig pendle mellem Ringkøbing og Herning, har ikke vist interesse for at flytte vest på, og det samme gælder andre velbeslåede pendlere; det kan måske have noget med trafikforholdene på Rute 15 at gøre … Kendsgerningen er, at Ringkøbings befolkningstal stagnerer. Der bygges fortsat huse, men det er dels i etablerede boligområder, dels i de indre dele af byen, hvor folk køber gamle ejendomme, river dem ned og opfører nye. Det ser ud til, at folk simpelthen ønsker at bo tættere på Torvet. Til gengæld elsker ringkøbingenserne at motionere og lufte hund i Ringkøbing K. Og det er - trods alt - da heller ikke så ilde.

Ringkøbing

- En halv løsning: Sammenlægning af to Ringkøbing-skoler møder kritik

Annonce