Annonce
Ringkøbing-Skjern

Region Midtjylland melder sig ind i Landdistrikternes Fællesråd

Region Midtjylland har fra årsskiftet meldt sig i Landdistrikternes Fællesråd som den første region, der er med i fællesskabet. PR-foto
Fra 1. januar er Region Midtjylland blevet en del af Landdistrikternes Fællesråd. Det sker for at optimere muligheden for udvikling i hele regionen.

Holstebro: Både i de større byer såvel som i oplandet skal der være gode muligheder for udvikling og et godt liv. Derfor har Region Midtjylland fra årsskiftet meldt sig i Landdistrikternes Fællesråd. Det er den første region, der er med i fællesskabet.

- Regionsrådet har vedtaget en ambitiøs regional udviklingsstrategi, der fokuserer på muligheden for at leve et godt liv i hele regionen. Det gælder både i de større byer og i landdistrikterne, hvor regionen har en række muligheder for at understøtte bæredygtig udvikling. Det ønsker vi at gøre sammen med de mange aktører, der allerede er i gang, siger formand for Region Midtjyllands Udvalg for Regional Udvikling, Jørgen Nørby (V), i en pressemeddelelse.

Annonce

Central aktør

Region Midtjylland er den andenstørste region i Danmark og repræsenterer næsten 1,3 millioner danskere. Hovedopgaven er at styre størstedelen af sundhedsvæsenet, men også områdets regionale udvikling, herunder landdistriktsudvikling, uddannelse, kollektiv trafik, råstofindvinding med videre indgår i regionernes opgaver. Derfor glæder det formanden for Landdistrikternes Fællesråd, at en så stor spiller har meldt sig ind:

- Hver gang vi får et nyt medlem, manifesterer Landdistrikternes Fællesråd sin position som den centrale og overordnede aktør, der kæmper for at sikre et land i bedre balance. For første gang har en region meldt sig ind under fanerne, og det er jeg rigtig glad for og stolt over, siger Steffen Damsgaard, formand for Landdistrikternes Fællesråd.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Kære transportudvalg: Det er tid til handling på Rute 15

Læserbrev: I Ringkøbing-Skjern Kommune går det godt. Vi har en lav ledighed, erhvervsmæssig vækst - og vi har lige fået bekræftet, at vi er den foretrukne feriedestination for tyske turister i Danmark. Men vi risikerer, at udviklingen stopper, hvis Christiansborg ikke tager ansvar for hele Danmarks infrastruktur. I dag holder Folketingets Transportudvalg møde, og vi har fået 15 minutter til at forklare, hvorfor det er så presserende, at Rute 15 bliver udvidet til en 2+1 vej på strækningen mellem Herning og Ringkøbing. Rute 15 er en af kommunens vigtigste livslinjer til resten af landet. Men tæt trafik, dårlig sikkerhed og tung trafik af blandt andet store vindmølletransporter, mælketankbiler og landbrugsmaskiner sænker fremkommeligheden og gør det både farligt og vanskeligt at overhale. Vi har derfor brug for en bredere, bedre og mere farbar vej. På finansloven for 2019 blev der afsat penge til en såkaldt VVM-redegørelse. Nu har vi brug for, at der også afsættes de nødvendige midler, så arbejdet med at udvide Rute 15 kan gå i gang, så snart VVM-undersøgelsen er afsluttet. I Ringkøbing-Skjern Kommune viser vi år efter år, at vi er konkurrencedygtige og omstillingsparate. Vores virksomheder har landets højeste produktivitet, og vores BNP pr. indbygger er svimlende 23 procent højere end landsgennemsnittet. Men de positive resultater kommer ikke af sig selv. På Dansk Industris måling af erhvervsvenlighed ligger Ringkøbing-Skjern Kommune på en fortjent tredjeplads. Det er vi stolte over, men vi ved også godt, at det er en tredjeplads, som det bliver svært at fastholde i de kommende år. Ikke mindst fordi infrastrukturen trækker os ned i den samlede bedømmelse. I kategorien ”Infrastruktur” ligger vi på en sølle 79. plads ud af de 93 deltagende kommuner. Virksomhederne i kommunen er afhængige af fremkommeligheden på Rute 15, og derfor efterlyser de i høj grad også bedre infrastruktur for at kunne skabe flere arbejdspladser og endnu mere vækst. I fællesskab argumenterer vi for, at hele Danmark skal kobles på den nationale infrastruktur. Vi forlanger ikke motorveje eller hurtigtog, men vi er nødt til at insistere på, at de indfaldsveje, der skal sikre, at vi kan udnytte det store potentiale, der ligger i hele Danmark bliver prioriteret på Christiansborg. Det er dét, vi vil gøre, når vi mødes med Folketingets Transportudvalg i dag.

Annonce