Annonce
Alarm 112

Rapport: Alvorlige mangler i politiets it-sikkerhed

Henning Bagger/Ritzau Scanpix

Der er en række nye alvorlige mangler i it-sikkerheden omkring nogle af Rigspolitiets kritiske systemer.

It-sikkerheden halter stadig i en sådan grad, at politiet risikerer ikke at kunne "varetage sine opgaver, for eksempel inden for alarmberedskab og opslag i forskellige registre i forbindelse med efterforskning".

Det skriver Rigsrevisionen i sin årsrapport for 2018, som blev offentliggjort 16. august. Det beretter Altinget.

Ifølge Rigsrevisionen er der i år fundet en række "nye alvorlige mangler i it-sikkerheden omkring nogle af Rigspolitiets kritiske systemer", skriver Altinget.

Rapporten afslører ikke, hvilke kritiske systemer det drejer sig om, men advarer om, at manglerne kan betyde, "at politiets kritiske it-infrastruktur svigter, og at det vil tage uacceptabelt lang tid at genetablere driften".

- Hvis jeg læser rapporten rigtigt, så er det et bål, der allerede brænder og kun venter på, at nogen kaster benzin på det, siger it-sikkerhedsekspert Peter Kruse, stifter af CSIS Security Group, til Altinget.

Rapporten påpeger, at Rigspolitiet har nedbragt antallet af medarbejdere med administratorrettigheder og styrket overvågningen og logningen af systemer. Samtidig, vurderer Rigsrevisionen, bør politiets servere sikres bedre mod ekstrem regn og varme.

Ifølge Peter Kruse vidner rapporten om, at Rigspolitiet stadig ikke prioriterer sikkerheden højt nok.

- De har en påtale nu, som man kan spore helt tilbage til den måske største skandale i nyere tid, hvor der blev stjålet CPR-numre, og der blev brudt ind i Schengen-registret, vurderer han over for Altinget og fortsætter:

- At man så oveni får påtalt nye problemstillinger, som ville betyde, at politiet ikke kunne udføre deres arbejde, og at servere ville komme ud af drift – den umodenhed hører ikke hjemme i 2019.

It-direktør hos Rigspolitiet Lars Ole Dybdal mener ikke, at Rigsrevisionens rapport giver grund til bekymring:

- Vi har it-sikkerhed som topprioritet. I og med at trusselsbilledet og samfundet udvikler sig, og vi bliver mere afhængige af it-systemer, så skal vi også følge med. Det gælder nye systemer, men også, når vi skal have vores gamle systemer up to speed, siger Lars Ole Dybdal til Altinget.

- Vi tager kritikken meget alvorligt og har allerede gjort meget. Vi har handlingsplaner og afrapporterer til øverste ledelse, og der er fuld fokus på både at følge med og være på forkant.

Han forsikrer, at Koncern It, som står for driften af politiets og anklagemyndighedens blanding af gamle og nye it-systemer, "knokler videre". Men han påpeger, at det tager tid at nå helt i mål.

/ritzau/

Annonce
Rigsrevisionens årsrapport på rigsrevisionen.dk
Artikel om kritik af it-sikkerheden på Altingets hjemmeside
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce