Annonce
Hvide Sande

Rør-Jakobsens klage afvist: Nu starter sandfodring på Søndervig-stranden

Sådan ser en sandfodring ud - her ved Krylen i 2012. Arkivfoto: lk
500.000 kubikmeter sand skal pumpes ind på Søndervig-stranden som kystbeskyttelse.

Søndervig: Kystdirektoratet sætter nu gang i den planlagte sandfodring på Søndervig-stranden. Et sandpumperskib skal arbejde i døgndrift med at pumpe op til 500.000 kubikmeter sand igennem et rør og ind på stranden, hvor sandet skal fungere som kystbeskyttelse.

Arbejdet skulle egentlig være begyndt i september, men er blevet blokeret af en klage fra opfinder Poul Jakobsen, som har ligget i årelang fejde med Kystdirektoratet. Poul Jakobsen mener, at Kystdirektoratets tilladelse til sandfodring er lovstridig, da Søndervig-stranden ifølge Jakobsen ikke har brug for mere sand, da hans alternative kystbeskyttelse med trykudligningsrør, som blev sat i stranden i 2012, har lagt adskillige meter til både strand og klitter.

Kystdirektoratet er uenig og har peget på, at opmålinger viser, at det vil være godt at sandfodre ved Søndervig.

Miljø- og Fødevareklagenævnet i Viborg har nu afvist Jakobsens klage, som i tre måneder har haft opsættende virkning. Afvisningen var forventet af Kystdirektoratet, som mener, at Jakobsen ikke er klageberettiget.

Kystdirektoratet begynder sandfodringen i begyndelsen af denne uge.

- Arbejdet er afhængigt af forholdsvist roligt vejr, men vi håber på en periode med gunstige vejrforhold, så vi kan nå så meget som muligt inden årets udgang. Her udløber vores tilladelse til arbejdet. Det betyder, at vi sandsynligvis ikke når at lægge alt det sand ud, vi oprindeligt havde planlagt, men det indhenter vi næste år, og kysten kan godt holde til hårdt vejr i mellemtiden, siger områdechef i Kystdirektoratet, Niels Kristian Kvistgaard i en pressemeddelelse.

Sandpumperen begynder indpumpningen af sand ved sti nummer 100 ud for Fortunavej ved Danland Feriecenter. Herfra arbejdes der sydpå, og derefter nordpå så langt, som vejret og tiden tillader det. Det udlagte sand tager noget af energien ud af havets bølger, som ellers ville nedbryde gennemsnitligt én meter af kysten hvert år ved Søndervig, forklarer Kystdirektoratet.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Samskabelse er vejen frem i rundkørslen

Vi kommer ikke uden om det … Det offentlige har ikke råd til at betale for alle de ønsker, borgerne har til forbedringer og forskønnelser af vore fælles omgivelser. Men så er det jo godt, når borgerne kan tage sagen i egen hånd … Tag bare rundkørslen i Astrup ved Femvejen lige uden for byen; af lokale kaldt "Danmarks grimmeste" af slagsen. Om det passer, vil være et oplagt emne til en rundbordsdiskussion. Men køn var den i alt fald ikke, overgroet som den var med ukrudt. Kommunen havde dog ikke pengene til at gøre noget ved den. Men så tog folk i Astrup sagen i egen hånd. En flok frivillige påtog sig opgaven med at omdanne den til "Danmarks smukkeste rundkørsel". Det skete ved, at folk lagde kræfterne sammen: Per Kjær, der driver maskinstationen, stillede maskine til rådighed. Landmand Vagn Lindy Petersen i Skjern havde noget jord til at ligge efter en staldudvidelse, som kunne bruges, så onsdag blev der flyttet 400 kubikmeter jord. Svæveflyvepladsen i Ejstrup bidrog med et træ, som Kristian Ahle selv gravede op. Nu mangler de frivillige bare at få plantet rododendron i fem farver, så er "Femvejens Andels Rundkørsel", som den - måske ikke helt mundret - er kommet til at hedde, klar til at springe ud det kommende forår i al sin glans. Det hører med til historien, at rododendronerne selvfølgelig udbydes på andele, og at anlægsgartner Ole Christensen står for indkøb af planterne. Kommunens rolle i hele historien har i dette tilfælde været lydhørhed over for de lokale ønsker, og hurtig tilladelse til, at de frivillige kunne gå i gang. I andre tilfælde ser man i stigende grad, at der er tale om egentlig samskabelse; altså at kommunen og lokalsamfundene i fællesskab bidrager til at løse opgaver, som kommunen ikke har råd til alene at løse - for eksempel etablering af cykelstier. Man kan selvfølgelig mene, at opgaverne bør betales fuldt ud af kommunen. Men ofte vil det være ensbetydende med, at de ikke løses - eller i bedste fald først om mange år - og så er det da bedre, at parterne i fælles forståelse skaber noget sammen. Ellers havde Astrup næppe været på vej til at få "Danmarks smukkeste rundkørsel".

Annonce