Annonce
Hvide Sande

Rømmet Hvide Sande-kutter driver rundt i Nordsøen

Sydmolen i indsejlingen i Hv.sande i storm. Foto: Jørgen Kirk

Fredag blev besætningen på RI 524 "James Robert" reddet af Forsvarets redningshelikopter. Lørdag driver skibet stadig rundt i Nordsøen vest for Blåvandshuk.

Hvide Sande: Forsvarets redningshelikopter måtte i aktion fredag, da et nødsignal blev udsendt fra krabbefiskerskibet "James Robert" fra Hvide Sande.

Klokken 12.13 indløb alarmen fra fartøjet, om at det var begyndt at synke. På det tidspunkt befandt kutteren sig omkring 70 kilometer ude i Nordsøen ud for Holmsland, og derfor blev Forsvarets helikopter sat ind for at redde de nødstedte fiskere - en dansk skipper fra Lemvig og fire polske ansatte.

- De blev firet op i helikopteren fra skibet én efter én og blev derefter fløjet til Esbjerg, fortæller major og vagthavende officer Allan Jydemand Mortensen fra Forsvarets Operationscenter til Ritzau.

Annonce

Driver endnu

Det er endnu uvist, hvorfor skibet begyndte at synke. De videre undersøgelser står politiet og Søfartsstyrelsen for.- Kutteren har man ladet drive, da vejret er dårligt - der er megen blæst og mange bølger i området. Desuden er det en civil opgave at bjærge den.

- Derfor har vi udsendt et navigationsvarsel for at gøre opmærksom på skibets tilstedeværelse i Nordsøen, siger Allan Jydemand Mortensen.

Mens redningshelikopteren var undervejs, holdt besætningen på et nærliggende portugisisk skib øje med situationen omkring fiskekutteren og holdt Forsvarets Operationscenter opdateret om udviklingen på stedet.

Lørdag er RI 524 stadig ikke sunket, men driver for vinden i østlig retning omkring 30 sømil ud for Blåvandshuk.

Det har ikke være muligt for Dagbladet af få fat i skipperen eller rederen bag "James Robert" for en kommentar.

Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce