Annonce
Skjern

Rådhuset i Skjern kan være bevaringsværdigt - men borgmesteren vil ikke lægge ring om bygningen endnu

Skjerns gamle rådhus kan ende med at blive fjernet. Dog er der flere, der advarer mod det. Arkivfoto: Christian Baadsgaard
Politikerne overvejer at udlægge rådhusgrunden i Skjern til boliger, men rådhuset er et specielt stykke arkitektur, som en professor advarer mod at rive ned. Borgmesteren mener ikke, at bygninger nødvendigvis skal stå til tid og evighed.

SKJERN: Skal rådhuset i Skjern bevares? Eller skal det væltes for at give plads til nye boliger?

Spørgsmålene er mange, efter at økonomiudvalget offentliggjorde nyheden om, at man arbejder på at bygge et Innovest II og flytte de kommunalt ansatte derud, da det gamle rådhus snart trænger til en renovering. Tanken er derfor, at rådhusgrunden skal udlægges til nye boliger.

Dog er der en ekstra faktor i spillet om bygningen. Rådhuset, der er bygget i 1971, er nemlig tegnet af datidens stjernearkitekter, og bygningen er beskrevet i flere værker.

Ugeposten Skjern beskrev forleden arkitekturhistorien bag rådhuset, og her fastslog bevaringsforeningen for gl. Skjern Kommune, at rådhuset burde bevares. Professor ved Arkitektskolen Aarhus, Thomas Bo Jensen, appellerede kraftigt til politikerne om at vise rettidig omhu og ikke rive rådhuset ned, da det er et godt eksempel på noget af det fineste inden for dansk arkitekturtradition.

Det får dog ikke borgmester Hans Østergaard (V) til at lægge en ring om bygningen i første ombæring.

- Der er jeg nok ikke enig med professoren. Man skal ikke nødvendigvis bevare en bygning til tid og evighed, siger Hans Østergaard.

Han understreger samtidig, at den sag er i sin absolutte vorden, og det kan ske, at den arkitekturhistoriske dimension bliver en del af drøftelsen, men hidtil har det ikke været et tema.

Annonce

En skam at fjerne

Byrådsmedlen Niels Rasmussen (SF) har tidligere forholdt sig kritisk til en udvidelse af Innovest, og han ærgrer sig over, hvis det vil koste livet på en speciel bygning.

- Nu går jeg meget op i arkitektur, og jeg synes, at rådhuset i Skjern er en spændende bygning, som det vil være en skam at fjerne. Men der er også mange andre parametre i det, siger Niels Rasmussen.

Flere gange har han stemt imod, når kulturhistoriske bymiljøer er i fare for at forsvinde, fordi de skal give plads til noget nyt.

- Jeg synes jo, at man er på vej til at løsne alt for meget op i Ringkøbing, og det betyder også meget for en by, at der er et specielt bymiljø, forklarer Niels Rasmussen.

Af de gamle rådhuse fra tiden før kommunesammenlægningen i 2007 er Egvad Kommunes rådhus i Tarm allerede blevet fjernet. Bygningen var ramt af skimmelsvamp, men i modsætning til rådhuset i Skjern, blev Tarms rådhus i hele Egvad Kommunes historie anset som en midlertidig løsning, som skulle afløses af noget flottere, når tiden var inde til det. Dog blev de planer overhalet indenom af kommunalreformen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
112

Tyve stjal smykker ved villaindbrud i Skjern

Læserbrev

Udbud af ambulancekørsel: Den gode idé opstår i samarbejdet

Læserbrev: I løbet af januar tager Region Midtjylland vigtige skridt i retning af at fastlægge fremtidens ambulancekørsel, når der tages stilling til det kommende udbud af kørslen. Der er meget på spil i regionsrådets måde at skrue udbuddet sammen på: Grundlæggende spørgsmål om, hvilken pris og kvalitet borgerne kan få for skattekronerne i de kommende år, og mulighederne for at bruge offentlig-privat samarbejde som driver for innovation i den offentlige sektor. I disse år går en stor generation på pension med udsigt til at leve længere, og færre er tilbage til at forsørge flere. Lige som vi står overfor udfordringer med at få sundhedskronerne til at række, fordi folk lever længere, og flere får kroniske sygdomme. Der er med andre ord grundlag for at tænke nyt og bruge det store potentiale, der ligger i samarbejdet mellem sektorerne, til at få mere for pengene og levere ny og innovative løsninger. De gode ideer og intelligente løsninger på sundhedsområdet er allerede mange – og regionerne er grundlæggende gode til at række ud til offentlig-privat samarbejde i udviklingen af nye innovative teknologier og måder at løse sundhedsudfordringen på. Historisk gælder det også indenfor det akutte og det præhospitale område, hvor vi har set forsøg med el-køretøjer, kunstig intelligens, stabilisering eller færdigbehandling af KOL-patienter. Og mange nye tiltag er for længst implementeret, som for eksempel den elektroniske patientjournal, der optimerer patientforløbet, eller EKG taget allerede i ambulancen, som sikrer, at hjertepatienter kommer til det rigtige hospital. Langt flere bliver i dag hjulpet hurtigere og bedre, fordi den fælles innovation fungerer. Region Midt står overfor de kommende udbud på ambulanceområdet, og her har regionen gode muligheder for at stille krav i udbud til andet og mere end blot økonomien. Udbud bliver dermed en vej til at omsætte innovationen og de smarte løsninger hos leverandørerne til realitet til gavn for borgerne. Man behøver ikke se længere end til Norge, hvor flere kommuner gik sammen om at stille krav om CO2-neutrale byggepladser til leverandørerne i forbindelse med et stort fælles byggeri. På den måde kommer offentlige økonomiske muskler i spil og bliver en driver for innovationen. På samme måde har Region Midtjylland med udbuddet gode muligheder for at skubbe på innovation på sundhedsområdet til patienternes og borgernes fordel.

Annonce