x
Annonce
Indland

Rådgiver: Facebook har magt til at ændre vores humør

Regis Duvignau/Reuters
Når Facebook vil gøre os mere glade med nyt tiltag, kan det give et nyt perspektiv på det sociale medie.

Selv om Facebook forsøger at imødegå kritik ved at ændre algoritmerne i 2020, så brugerne får en mere positiv oplevelse af at være på techgigantens platforme, så kan det have en negativ bagside.

Det vurderer Benjamin Rud Elberth, rådgiver i digitale og sociale medier.

- Vi kan ikke lide, når Facebook leger Gud. Hverken når de gør os sure eller glade.

- Hvis de selv viser, at de har en altoverskyggende magt ved at kunne dreje på nogle algoritmer og faktisk gøre mennesker gladere, så begynder vi at forstå, hvad for en kæmpemaskine Facebook egentlig er, og hvad de gør.

- Og det er ikke nødvendigvis en god historie for Facebook, siger Benjamin Rud Elberth.

Eksperter og store forskningsprojekter har i årevis kritiseret det sociale medie for at gøre brugerne depressive og videreformidle problematisk indhold.

Derfor vil Facebook optimere måden, hvorpå mediet skaber brugernes nyhedsfeed.

I 2020 vil man derfor i højere grad vise opslag, billeder og videoer, som brugerne kunne tænkes at ville engagere sig i. Det vil især være fra deres nære venner og familie.

Ifølge Benjamin Rud Elberth forsøger Facebook med det nye tiltag netop at komme den omfattende kritik til livs.

Han vurderer, at det reelt bør være muligt for Facebook, som også ejer Instagram, at gøre brugerne mere glade.

- Vi ved, at Facebook har kunnet gøre os surere med de ting, der er kommet i vores nyhedsstrøm. Så der er også en reel mulighed for, at de kan gøre os gladere igen ved at lade os se flere positive ting, siger Benjamin Rud Elberth.

Ifølge Lisbeth Klastrup, forsker i sociale medier og digital kultur ved IT-Universitetet i København, er der ingen garanti for, at brugerne bliver mere glade med de nye algoritmer.

- Man kan ikke bare dreje på en knap og skrue op og ned for folks følelser. Men der er studier, der har vist, at følelser kan smitte.

- Så hvis du ser meget positivt indhold, vil du også have tendens til at poste mere positivt indhold selv, siger hun.

Facebook forsøger sig med de nye algoritmer for at fastholde folk på en anden måde end hidtil, vurderer Lisbeth Klastrup.

- Jeg ser i forskningen en tendens til, at folk er mindre aktive på Facebook end før.

- De poster mindre og læser mere. Det her kan være en måde at få folk til at interagere mere og dermed være længere tid på tjenesten end i dag, siger hun.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Corona. Vi skal bruge de danske oplevelser som aldrig før

Læserbrev: I Danmark har vi gennem de seneste ti år bygget et fantastisk turismeprodukt op med et meget bredt udbud af restauranter i alle prisklasser, som gør, at man kan spise kvalitetspizza og gourmetburgere den ene dag og på Michelinrestaurant den næste. Man kan vælge at bo på et nyistandsat vandrerhjem eller på et femstjernet luksushotel. Kort sagt er der masser af oplevelser til enhver smag. Men alle virksomhederne i erhvervet er hårdt ramt af COVID-19-virussen, og vil vi fortsat have et spændende og differentieret oplevelsesudbud i Danmark, så har vi alle et ansvar. Et ansvar for at støtte de danske restauranter, cafeer, forlystelsesparker og øvrige oplevelsesvirksomheder for at bidrage til deres overlevelse. De første konkurser fra hotel- og restauranterhvervet er begyndt at tikke ind. Desværre kommer der flere. Mange flere. Regeringen har allerede gjort meget, og det har danskerne også. Nogle restauranter og hoteller har satset på takeaway gennem krisen, og mange fortæller om kolossal opbakning fra nærmiljøet. Netop denne følelse må vi ikke glemme, når Danmark igen åbner. For behovet for støtte til de lokale virksomheder vil bestå. Denne krise forsvinder ikke igen med det samme. Erfaringer fra tidligere kriser viser, at det vil tage turisme- og oplevelseserhvervet flere år at komme tilbage til det tidligere niveau. Måske kommer turisterne igen - men hvornår? De senere år er turisterne kommet rejsende hertil fra hele verden for at tage del i den danske hygge og se på dansk kultur og design. De lægger 55 milliarder kroner om året. Penge, som bidrager til et stærkt turisterhver, vi som danskere også får mulighed for at nyde. Men når forbruget fra udenlandske turister forsvinder, er der ekstraordinært brug for, at vi selv støtter op. Vi kan ikke forvente, at udenlandske turister og forretningsrejsende med det samme igen strømmer til landet. Og selvom vi danskere kan ikke dække hele deres forbrug, så kan vi bidrage flere steder. Dette forår har mange været nødsaget til at aflyse runde fødselsdage, konfirmationer, bryllupper og andre store mærkedage, der skulle være fejret på hoteller, kroer og restauranter. Forhåbentlig kan disse fejringer gennemføres på et senere tidspunkt. Og måske kan en del af feriebudgettet, der var afsat til en tur til Østen eller Middelhavet i stedet bruges på ophold langs de danske kyster og til at nyde et fantastiske måltider på landets restauranter. Støtter vi ikke erhvervets virksomheder i dag, har vi dem måske ikke i morgen. Det vil være en skam, for turismeproduktet i Danmark er vokset med innovative ideer og spændende nye projekter, som skaber arbejdspladser, omsætning og vækst i hele Danmark. I år er året, hvor ‘Staycation’ får en helt anden betydning. Det er nemlig dét, der kan være med til at sikre turismeerhvervets overlevelse.

Annonce