Annonce
Ringkøbing-Skjern

Qvist vil have Vesterhav Syd-høringssvar i byrådet

Løsgængeren Lennart Qvist vil have have hele byrådet til at diskutere høringssvaret til Energistyrelsen i sagen om Vesterhav Syd. Arkivfoto: Jørgen Kirk
Løsgænger i byrådet foreslår at sende et ekstra høringssvar fra byrådet i Vesterhav Syd-sagen - selv om fristen udløb i sidste uge. Samtidig kræver han sagen på byrådets dagsorden på septembermødet.

Ringkøbing-Skjern: Det er uheldigt, at det kun var økonomiudvalget og ikke hele byrådet, som fik indflydelse på Ringkøbing-Skjern Kommunes høringssvar i forbindelse med Energistyrelsens indkaldelse af idéer og forslag til placering af Vesterhav Syd-møllerne.

Det mener byrådsmedlem Lennart Qvist (løsgænger), som nu vil have sagen på byrådets septembermøde. Det sker med et forslag om at få udarbejdet et nyt høringssvar, selv om fristen for at give sin mening til kende til Energistyrelsen udløb 16. august.

I sidste uge vedtog et flertal i økonomiudvalget et høringssvar, hvor det blandt andet fremgår, at det er Ringkøbing-Skjern Kommunes ønske, "at møllerne bliver placeret så tæt på projektområdets yderste grænse som muligt og i et letopfatteligt mønster". Altså at møllerne bliver stillet op 10 kilometer fra kysten, som Vattenfall også selv har lagt op til.

Niels Rasmussen (SF) og Jesper Lærke (Fjordlisten), der begge er medlemmer af økonomiudvalget, var så utilfredse med formuleringen, at de begge har sendt deres eget høringssvar. Det samme har løsgængeren Lennart Qvist.

- Det kan godt være, at nogle mener, at det er urealistisk at stille krav om, at møllerne skal endnu længere ud end de 10 kilometer. Men der var også folk, som mente, det var helt urealistisk at få flyttet møllerne så meget som én centimeter. Nu er virkeligheden den, at møllerne kan flyttes fra fire til 10 kilometer, så hvorfor ikke forsøge at få dem endnu længere ud, siger Lennart Qvist.

I sit høringssvar foreslår han derfor muligheder for at udvide det oprindelige projektområde for møllerne til 30 kilometer fra kysten i forbindelse med den supplerende miljøvurdering.

Alternativt bør der foretages en ny screening, så det udpegede område udvides til 20 kilometer fra kysten. Qvist mener, at man bør fastholde byrådets oprindelige anbefaling fra 2012, hvor det bliver foreslået, at møllerne bliver placeret med udgangspunkt fra Hvide Sande Havn.

Høringen kommer efter, at styrelsen sidste år ophævede den del af etableringstilladelsen, der omfatter miljøpåvirkningerne. Derfor skal der laves et såkaldt VVM-tillæg. Der vil i øvrigt blive flere høringsmuligheder i den process, som nu er gået i gang.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce