Annonce
Sport

Quintana triumferer i Vueltaen i Astana-fiasko

Christian Hartmann/Reuters
Nairo Quintana vandt 2. etape i Vueltaen, hvor skidt Astana-kørsel kostede førertrøjen til Miguel Ángel López.

Mens sprinterne traditionelt kommer til fadet på de første etaper i Tour de France, har arrangørerne af Vuelta a España det med at blande etapeposen lidt mere.

I år er ingen undtagelse, og efter lørdagens holdtidskørsel som indledning endte søndagens 2. etape med en sejr til Nairo Quintana og et hidsigt klassementslag efter næsten 200 godt kuperede kilometer.

Sejrherrerne fra lørdag, Astana, leverede en skidt indsats, og det betød, at holdkaptajn Miguel Ángel López mistede både førertrøjen og tid til flere klassementrivaler.

Quintana vandt foran Nicolas Roche, som er ny mand i førertrøjen, og Primoz Roglic. Sidstnævnte fik dermed oprejsning og hentet en del tid tilbage efter styrtet på holdtidskørslen.

De tunge sprintere blev smidt på en kategori-2-stigning 28 kilometer fra mål.

Tre kilometer med en gennemsnitlig stigning på ni procent var alt for meget for de hurtige folk, som led både i højden og varmen.

Til gengæld blev det affyringsrampe til et stort udskilningsløb blandt favoritterne, hvor flere blev sat og led voldsomt.

Jakob Fuglsang kunne heller ikke sidde med de forreste, hvor de helt tunge klassementfolk som Primoz Roglic, Fabio Aru, Alejandro Valverde, Rigoberto Urán og Nairo Quintana spillede offensivt ud på de sidste 20 kilometer.

Det blev kostbart for Astana, for hverken Fuglsang eller de øvrige folk på holdet kom med de forreste over, og det isolerede Miguel Ángel López i førertrøjen.

Hans sårbarhed udnyttede flere af de ovennævnte folk til at stikke af, og López var tvunget til selv at trække forfølgergruppen og bruge mange kræfter på at mindske tidstabet på etapen.

Roglic, Aru, Urán og Quintana slap væk sammen med Nicolas Roche og Mikel Nieve, og det var mellem dem, etapevinderen skulle findes - og den nye indehaver af førertrøjen.

Med tre kilometer igen udnyttede Quintana lidt tvivl i frontgruppen til at slippe væk, og han trådte etapesejren hjem med fem sekunder ned til sine følgesvende, hvor Roche kørte sig til samlet føring.

37 sekunder efter Quintana kom gruppen med López og andre store navne i mål.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Giv lufthavnen en blød landing

For en god måneds tid siden lykkedes det atter Stauning Lufthavn at holde propellen i luften - i hvert fald for en tid. Den lille lufthavn med den dårlige økonomi fik bevilget et krisetilskud på 2,5 millioner kroner fra byrådet. Vel at mærke oveni de knap to millioner kroner, som kommune i forvejen årligt poster i den. De seneste godt 25 år har kommunen hældt omkring 50 millioner kroner i Stauning Lufthavn, og efterhånden må man spørge sig selv, hvornår kassen skal klappe i. Er det virkelig en kommunal kerneopgave at drive en lufthavn, hvor underskuddet vokser i takt med, at antallet af fly falder? Nu foreslår pilot og tidligere direktør for flyselskabet Cimber, Jørgen Nielsen fra Sønderborg, at lufthavnen omdannes til en flyveplads og eventpark. Han foreslår, at arealerne kan bruges til weekend-arrangementer med bilræs, koncerter, småflysreparationer og flyturisme. Han foreslår også at etablere dronecenter og skoleflyvning, aktiviteter lufthavnen allerede er i fuld gang med. Vel at mærke alle initiativer, som ikke kommer til at koste skatteborgerne knap to millioner i årlig støtte - foruden diverse dyre redningskranse. Prisen er, at lufthavnen ikke vil have samme grad af bemanding som nu blandt andet i kontroltårnet, men igen må man spørge sig selv, hvorfor Ringkøbing-Skjern partout skal have en lufthavn med fuld bemanding? Specielt ikke når alternativet er en prisbilligere løsning, der samtidig kan være rammen om kulturelle arrangementer. Det med kultur er nemlig noget, vi kan her i kommunen. Hvad havne angår, er man nok bedre til fiskeri- og lystbådehavne her i området - end til lufthavne. Kommunen er desuden allerede medejer af Midtjyllands Lufthavn i Karup. Det vil måske være en bitter pille at sluge for nogle, at man ikke kan opretholde en lufthavn, trods de mange millioner man har smidt efter den. Men på et tidspunkt må man trække en streg og erkende, at man ikke skal i den retning og se sig om efter en ny vej. Det kunne passende være den vej som en tidligere flychef - på eget initiativ i øvrigt - foreslår.

Annonce