Annonce
Ringkøbing

Projektmager: Vi vil ikke ødelægge Tyskerhavnen

I annonen fra Edc præsenteres dette foto af undsigten fra lejlighederne over Tyskerhavnen. Foto: Edc

Mads Jørgensen føler, at kritikken af lejlighedsbyggeriet ikke er fair. - Vi vil lave et pænt byggeri, siger han.

Hvide Sande: Det er Mads Jørgensen, som sammen med sin far Merrild står bag planen om etagebyggeriet på Nørregade, der skal rumme 18 lejligheder.

Mads Jørgensen føler, at kritikken af projektet er uretfærdig.

At lejlighederne allerede averteres til salg hos Edc, inden byggetilladelsen er givet, er ganske normalt for denne type ejendomsprojekter, siger han.

- Vi har annonceret projektet til salg for at have længere tid til at sælge lejlighederne og for at se, hvordan markedet reagerer. Og der står i annoncen, at der tages forbehold for, at lokalplanen bliver godkendt, siger Mads Jørgensen.

Interessen for at komme til at bo lejlighederne, der får udsigt over Tyskerhavnen og fjorden, er klart til stede.

- Der er allerede reserveret nogle lejligheder. Der er folk, der har sagt, at hvis det her bliver til noget, så er de interesseret i at købe en lejlighed. Og vi går da stærkt ud fra, at projektet bliver til noget, siger Mads Jørgensen.

I går sendte teknik- og miljøudvalget lokalplanen i en otte ugers høring.

- Vi kom et skridt videre i går. Nu skal vi igennem nogle flere step, siger han.

Mads Jørgensen er naturligvis opmærksom på protesterne fra Nørresande-beboerne og Foreningen Tyskerhavnen.

- Det er klart, at man bliver opmærksom, når der bliver bygget noget omkring én. Men jeg føler ikke, at anklagerne er retfærdige. Vi ødelægger ikke Tyskerhavnen. Det er ikke vores intention. Nu kommer indkørslen til byggeriet fra Nørregade, og så kommer der ikke trafik ned på havnen. Det synes vi også er fint, siger Mads Jørgensen.

Det er navnlig højden på byggeriet, de protesterende har noget imod. Hvad siger du til det?

- Der blev ikke sagt noget på teknik- og miljøudvalgsmødet om højden. Vi har gjort meget for at få byggeriet til at falde ind i omgivelserne. Vi bruger ordentlige materialer. Det er ikke en betonklods, som nogen skriver, og det er ikke ferielejligheder. Det er til fastboende. Mange informationer er ikke korrekte, siger Mads Jørgensen.

Der er startet en underskriftsindsamling, at Tyskerhavnen skal bevares.

- Det synes jeg ikke er fair. Det vil jeg også skrive under på, for man skal beskytte kulturarven. Mads Jørgensen peger på fordelene ved det nye byggeri, som skal erstatte nogle bestående ejendomme på Nørregade.

- Det er vigtigt at se på, hvordan der ser ud nu. De bygninger, vi har købt, er ikke særligt pæne. Der er en forurenet grund, hvor der har været en benzintank. Vi fjerner 13 tanke i jorden og renser grunden, og så bliver der bygget noget pænt. Det kommer til at se hamrende godt ud. Det vil jeg gøre mit bedste for, siger Mads Jørgensen.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Kultur For abonnenter

Krig og nye gæster påvirker hverdagen på Badehotellet: Sæson 7 balancerer fermt mellem feelgood og mere alvorsfulde takter

Læserbrev

En ommer: Lad dog Skjern Produktforretning få lov at udvide

Læserbrev: Hvad er det, teknik og miljøudvalget spænder ben for? I disse grønne omstillingstider, endelig er der en virksomhed, der vil vækste, som I så vil bremse. Hvorfor kan produktforretningen ikke få lov at udvide med en ny hal? Jeg forstår da godt dit synspunkt, John Christensen, med at det er træls, at man har investeret i industrigrunde, som ikke er i brug. Det kunne ellers blive et flot syn med 4-6 meter høje rustne metalskrot-bunker i Skjern industrikvarter, har I tænkt på dette? Hvad så, hvis Ådum autoophug og Ringkøbing autoophug også vil udvide? Så skal de jo også flytte ind i industrikvarteret, som jo så snart ville blive for lille, men fantastisk farvestrålende at se på. Nej prøv for en gangs skyld ikke at se på kroner og øre, men brug den fornuftige del af hovedet. Er der nogle, der kan finde bedre placeringer til disse industrier end der, hvor de nu ligger? Hvem generes af Skjern produkthandel, hvor den er i dag? Jeg har læst om en tidligere miljømedarbejder ved kommunen, at der aldrig har været problemer med miljøet, så hvorfor prøve at tvinge dem til at flytte. Måske ud af kommunen, og væk er både arbejdspladser og skattekronerne. Men det har I jo prøvet før med HV transport i Hover. Synes I, det var en god ide? Hvor mange arbejdspladser og skattekroner kostede det? At man kan fejle én gang er da ikke ensbetydende med, at kommunen skal blive ved med dette. Jeg tror ikke, der er ret mange, som kører forbi Ringkøbingvej 17, der er klar over, hvad der ligger fantastisk flot gemt bag beplantede jordvolde og træer, nej lad blot dem udvide, hvis de har brug for dette. Måske til et par nye medarbejdere, som så kunne betale skat i kommunen. Og det kunne måske også være tænkeligt, at virksomheden også kunne lave mere overskud, som så kunne komme kommunekassen til gode. Det ville i hvert fald ikke ske, hvis den skulle flytte til industrikvarteret. Det er en ommer, teknik og miljøudvalg. Brug den fornuftige del af hovedet denne gang.

Annonce