Annonce
Hvide Sande

Projekt til 100 millioner kroner: Værft skal sikre elektrisk færgefart til Fanø

Ruten mellem Esbjerg og Fanø besejles i dag af færgerne Fenja og Menja, der i sensommeren 2021 får selskab af et nyt, elektrisk fartøj, der skal bygges på Hvide Sande Shipyard. Pressefoto: Molslinjen
Hvide Sande Shipyard skal for første gang bygge en elektrisk færge, der i sensommeren 2021 skal indsættes på den korte rute mellem Esbjerg og Fanø. Direktøren på det vestjyske værft glæder sig over den nye ordre, der samlet set beløber sig til omkring 100 millioner kroner.

Hvide Sande: Som noget nyt skal en del af medarbejderne på Hvide Sande Shipyard nu prøve kræfter med et projekt, der går på at bygge en elektrisk færge.

- Det er vi stolte af at få på vores referenceliste, siger den administrerende direktør på det vestjyske værft, Carl Erik Kristensen.

Han siger videre, at den nye ordre følger fint i kølvandet på den hybridfærge, som Hvide Sande Shipyard i slutningen af 2019 leverede til rederiet ÆrøXpressen:

- Det er egentlig bare en bekræftelse af den strategi, vi har haft de seneste år - om at være med på den nyeste teknologi. Den nye færge bliver lidt større end den, vi lige har leveret til Ærø; med plads til flere passagerer og biler, tilføjer Carl Erik Kristensen om byggeriet, der udmønter sig i passagerskib nummer 17 fra værftet på Beddingsvej.

Den fuldt elektriske færge skal i sensommeren 2021 indsættes på ruten mellem Esbjerg og Fanø, hvor der årligt bliver solgt omkring 1,8 millioner billetter.

Annonce

Vi betragter skroget som en stor komponent, der udgør en beskeden del af kontraktsummen. Det er i udvikling og det, man putter i sådan en færge, der er de store penge.

Carl Erik Kristensen, administrerende direktør, Hvide Sande Shipyard

Projekt til 100 millioner

Færgefarten til den lille ferieø betjenes af selskabet Molslinjen, hvor administrerende direktør Carsten Jensen ser frem til at give gæsterne en ny oplevelse:

- El-færger er bedst til kortere ruter, hvor der ikke skal sejles hurtigt. Derfor har det været oplagt for os at se på, hvordan vi på én gang kunne løse problemerne med kapaciteten og samtidig få gjort færgedriften mere grøn, siger Carsten Jensen.

Med den nye færge bliver det muligt at operere med tre skibe ad gangen, og det giver håb om kortere bilkøer på havnene i Esbjerg og på Fanø i højsæsoner.

For Molslinjen løber den samlede investering op i omkring 100 millioner kroner, hvoraf cirka 80 procent er til selve byggeriet af færgen, mens resten går til nødvendige investeringer på land - eksempelvis ladestationer.

Selve skroget til den nye færge skal bygges i Polen, hvor Hvide Sande Shipyard siden midten af 90'erne har haft en god samarbejdspartner:

- Vi betragter skroget som en stor komponent, der udgør en beskeden del af kontraktsummen. Det er i udvikling og det, man putter i sådan en færge, der er de store penge, siger Carl Erik Kristensen.

Lidt højere billetpris

Ordren på den elektriske færge blev hevet i land lige op til jul, og allerede nu er de i gang med at tegne og producere på værftet i Hvide Sande, hvor direktøren gerne rider med på den grønne bølge:

- Det er den vej, det går - med elektrificering af transportmidler - og det er noget af det, vi arbejder med fremadrettet. Det kan eksempelvis være hybrid-løsninger med en kombination af batteri og diesel, men i de kommende fem-ti år vil det også komme til at handle om hydrogen, siger Carl Erik Kristensen.

Hvide Sande Shipyard har allerede et godt team af ansatte, der kan håndtere såvel teknologi som produktion. Men det er tanken, at der også i år skal findes nye medarbejdere som led i værftets vækststrategi.

Den nye færge, som - ifølge Molslinjen - finansieres ved en mindre stigning i billetprisen, skal sejle helt elektrisk. Men den bliver også udstyret med et backup-system, så Fanøs livline kan sejle under alle forhold.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Leder

Forslagene efter Hilde-sagen: En dyr omgang tidsspilde

Siden nyopererede Hilde-Kristin Reed Mogensen Kristi Himmelfartsdag sidste år lagde en selfie op på Facebook, er hendes navn blevet til et begreb. Hilde-sagen får de fleste læsere af Dagbladet til at tænke på benhård tolkning af sygedagpengeregler og på jobafklaring på kanten af sygesengen. Dagen før sin operation fik Hilde besked fra kommunen om, at hun få dage efter ville komme i et såkaldt jobafklaringsforløb og få frataget sine sygedagpenge til fordel for den lavere ressourceforløbsydelse. Sygedagpengeperioden på 22 uger var udløbet, og kommunen fandt ikke grundlag for at forlænge perioden. En shitstorm, en lang række artikler i Dagbladet samt et par kommunale kovendinger senere er Hilde i dag færdig med sin efterbehandling og håber at være kommet fri af kræften. Hun er også lige så stille på vej tilbage til sit job som dyrlæge i Tim. Samtidig er kommunen færdig med sin 'efterbehandling' af denne og andre sygedagpengesager, og det har nu ført til en henvendelse til beskæftigelsesminister Peter Hummelgaard med forslag til ændringer af lovgivningen. Sygedagpengeperioden bør, mener kommunen, forlænges fra 22 til for eksempel 30 uger. Det vil selvfølgelig give den syge mere tid til at blive rask - men det er værd at minde kommunen om, at uanset om fristen er det ene eller det andet antal uger, så er en henvendelse som den, Hilde fik dagen før en alvorlig kræftoperation, helt hen i vejret. Men honnør for udspillet! Knap så højt løfter vi på hatten over de andre forslag fra kommunen. At det skulle gøre nogen forskel, om man kalder det jobafklaringsforløb eller jobudviklingsforløb, skal man vist have den store diplomuddannelse i bureaukrat-dansk for at forstå visdommen i. Det er nu en gang indholdet og ikke den sproglige indpakning, som betyder noget. Tilsvarende lyder forslaget om en landsdækkende kampagne, der skal fremhæve meningen med og værdien af jobafklaringsforløb, ærlig talt som en dyr omgang tidsspilde. Et godt råd: Brug i stedet kræfterne og pengene på at administrere både menneskeligt og fornuftigt i forhold til de muligheder, loven giver. Det kunne for eksempel have sparet Hilde for en opslidende kamp med myndighederne.

Annonce