Annonce
Ringkøbing-Skjern

Professor: Sproglig stimulering er afgørende for barnets udvikling

- Man ser, at de børn, der har lært sproget godt, også er dem, der fører gode samtaler med andre, og er gode til at få andre med i legen, forklarer Dorthe Bleses, professor ved Aarhus Universitet. Arkivfoto
Forældre skal tale med deres børn og ikke lade dem sidde alene med en iPad for længe, siger professor.
Annonce

RINGKØBING-SKJERN: En iPad er ikke et problem i sig selv. Men det kan blive et problem, hvis den bliver brugt forkert.

- Det er aldrig en god ide at lade børn sidde alene med en iPad. Det kommer til at gå ud over de sociale relationer, siger Dorthe Bleses, professor ved Institut og Kultur, Aarhus Universitet.

Hun forsker i sproglig udvikling hos børn, og sproget er vigtigt for, hvordan barnet vil klare sig senere. Det er med til at afgøre, om børn bliver gode læsere, og om de kan følge med i timerne på skolen. På sigt kan det være afgørende for den uddannelse, de får. Grundlæggende lærer børn sproget i interaktion med andre.

- Man ser, at de børn, der har lært sproget godt, også er dem, der fører gode samtaler med andre, og er gode til at få andre med i legen, forklarer Dorthe Bleses.

Alt det går børn glip af, hvis de sidder for mange timer alene med en skærm, og det begynder meget tidligt. Den første anelse om sproget får barnet allerede, mens det ligger i sin mors mave, og fra barnet er født og til et-års-alderen samler det indtryk af sprog, inden den aktive sprogudvikling for alvor tager fart. Børn kan lære meget, og derfor er det også vigtigt at være bevidst om kvaliteten af det sprog, der bruges i hjemmet og ikke mindst om ordforrådet.

- Jo rigere samtale og sprog, de voksne bruger, jo bedre er det for barnet. Man kan lave ting sammen med barnet og inddrage det i samtalen. Hverdagen er fuld af muligheder for at snakke om ting, siger Dorthe Bleses.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce