Annonce
Indland

Professor forudser sparekrav på flere supersygehuse

Der har ifølge professor ikke været taget højde for flytteudgifter i sygehusbudgetter, der løbende er slanket.

Sparekniven truer ansatte og patienter på Aarhus Universitetshospital.

Region Midtjylland har haft ekstra udgifter på én milliard kroner til at flytte de fire gamle sygehuse sammen og samle det i et nyt supersygehus.

Nu skal sygehuset finde besparelser for 325 millioner kroner, og de første fyringer venter formentlig allerede på mandag.

De øvrige supersygehuse, der er på vej andre steder i landet, kommer formentlig til at opleve lignende udfordringer.

Det forudser professor Jakob Kjellberg fra Vive - Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd.

- Man har haft fokus på opførelse og tilpasning af de her byggerier. Og så har der ikke været en buffer til udgifter til sammenflytning af flere adresser.

- Jeg tror, at vi i et vist omfang vil se samme situation for de andre supersygehuse, siger han.

Udover Aarhus er der supersygehuse på vej i Aalborg, Herning, Odense, Hillerød og Køge.

Region Midtjylland har oplyst, at det har kostet én milliard kroner at samle de fire sygehuse til én matrikel.

Der har eksempelvis været udgifter på 250 millioner kroner til dobbeltdrift under sammenlægningen, ligesom den fysiske flytning beløber sig til 100 millioner kroner.

- Der burde selvfølgelig have været etableret en buffer til den slags udgifter, men så ville det have været svært at komme i mål med de ønsker, der har været til byggeriet, siger Jakob Kjellberg.

- Der har været en løbende tilpasning af ambitioner og budgetter i nedadgående retning flere gange, siger han.

Aarhus er speciel i forhold til de andre planlagte supersygehuse, idet der er tale om fire matrikler, der samles under ét tag.

Men professoren forudser alligevel, at flere af de øvrige projekterede supersygehuse kan ende i samme situation.

- Jo flere matrikler, der flyttes sammen, jo mere kompleks bliver puslespillet. Sygehuset i Skejby er nok tæt på at være det mest komplekse af de nye supersygehuse, siger han.

Formand for Region Midtjylland Anders Kühnau (S) mener, at staten bør bidrage med 600 millioner kroner til milliardregningen.

Sundhedsminister Ellen Trane Nørby (V) siger til Lokalavisen Århus, at der er tale om en alvorlig situation for det østjyske sygehus.

Hun mener, at regionens styring af milliardprojektet har slået fejl.

- Vi er nødt til at drøfte det efter et valg. For det er tydeligt, at regionen ikke længere kan styre deres ting, siger hun til avisen.

/ritzau/

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Politisk opbakning til Sommerfuglen skyldes stedets kvaliteter

Læserbrev: Sommerfuglen er kommunes nye fritidstilbud til børn og unge med psykiske og fysiske funktionsnedsættelser. Kongstanken er at have ét lokalt fritidstilbud af høj pædagogisk kvalitet i stedet for at benytte aflastningspladser på forskellige institutioner i egen og andre kommuner. Jeg er citeret i Dagbladet søndag for at sige, at den politiske opbakning til Sommerfuglen skyldes behovet for at få stedet fyldt op. Det er en udtalelse, der taget ud af en sammenhæng. Den politiske opbakning til Sommerfuglen hænger helt og aldeles sammen med tilbuddets kvaliteter. Børn med funktionsnedsættelser har svært ved at finde fritidsaktiviteter, der kan rumme deres udfordringer, og det begrænser muligheden for at knytte venskaber. Børnene på Sommerfuglen går typisk på specialskole, og det betyder, at de fleste går i skole og skaber relationer uden for deres nærmiljø. Med Sommerfuglen prioriterer vi, helt i tråd med børne- og familiepolitikken, at give børn og unge med særlige behov mulighed for at dyrke fritidsinteresser og danne trygge og nære relationer med andre børn i kommunen. Relationer de kan bygge videre på gennem deres opvækst, så Sommerfuglen bidrager til ambitionen om at skabe gode overgange fra børneområdet til voksenområdet. Politisk har vi besluttet, at Sommerfuglen som udgangspunkt er kommunens tilbud, med mindre der er faglige begrundelser for noget andet. Det har vi, fordi det er et godt tilbud, og fordi målsætningen om at skabe relationer mellem børn og unge på tværs af kommunen fordrer, at de er sammen. Jeg forstår godt, at det kan være en stor mundfuld for børn, unge og forældre at skulle flytte fra et sted, de kender og er glade for. Men jeg ved også, at de børn og unge, der er begyndt i Sommerfuglen, er glade for og trygge ved det. Der er foretaget en faglig vurdering af, hvorvidt hvert enkelt barns behov kan rummes i Sommerfuglen. I de tilfælde hvor det modsatte er konklusionen, er der fortsat et alternativt tilbud. Jeg forstår også godt, at de institutioner, kommunen hidtil har købt pladser hos, er kede af at miste børn. Men i denne sammenhæng er vores opgave som kommune først og fremmest at give børn og unge med særlige behov de samme muligheder, som andre børn og unge i kommunen. Det er klart, at dialogen med de berørte familier og institutioner skal foregå på en god og respektfuld måde. Når vi hører, at det ikke er oplevelsen alle steder, er der naturligvis grund til at vurdere, om vi kunne have gjort det anderledes. Det er i øvrigt helt almindelig praksis.

Annonce