Erhverv

Problemknuserne: Tre bud på, hvordan virksomheder arbejder med mening for medarbejderne?

Erhverv+ panelet består i denne runde af Niels Duedahl, administrerende direktør i SE-koncernen, Mathilde Mackowski, medstifter af Sinful ApS og Thomas Juel, CSO og partner i Cadpeople A/S.
Niels Duedahl, administrerende direktør i SE-koncernen, Mathilde Mackowski, medstifter af Sinful ApS og Thomas Juel, CSO og partner i Cadpeople A/S fortæller her, hvordan de arbejder mening for deres medarbejdere - og ikke mindst hvorfor. Mening er den vigtigste benzin i en organisation, lyder det blandt andet.

SPØRGSMÅL: Studier viser, at mening (Why) er det allervigtigste parameter, når det kommer til medarbejdertilfredshed.

Hvordan arbejder I med mening i jeres virksomhed?

Erhverv+ panelet

Et panel bestående af ni jysk-fynske erhvervspersonligheder stiller deres viden til rådighed i Erhverv+ panelet og giver bud på, hvordan vi løser nogle af de udfordringer, som ledere og medarbejdere møder i hverdagen ude i virksomhederne.

Paneldeltagerne er på tre ad gangen, når de knuser konkrete problemstillinger fra erhvervslivet.

Har du med et problem eller en udfordring, som du kunne tænke dig, at Erhverv+ panelet ser nærmere på til fordel for dig og alle andre, er du altid velkommen til at skrive til hesk@erhvervplus.dk

Niels Duedahl, administrerende direktør, SE-koncernen:

Der er i disse år megen fokus på purpose i både danske og internationale koncerner. Purpose er det gode engelske ord for mening/formål – set i et virksomhedsperspektiv.

En interessant refleksion er, hvor netop dette tema har stigende opmærksomhed i disse år. Store virksomheder globalt anstrenger sig for en klar meningsprofil (Novo – udrydde diabetis, Ørsted – reducere global opvarmning). Der er ingen tvivl om, at de virksomheder, der kan påberåbe sig en klar meningsprofil, både oplever et forbedret omdømme og en skarpere profil i forhold til talenttiltrækning.

Jeg har gennem de sidste 10 været CEO i en danske energi- og telekoncern (SE) og inden da 7 år i forskellige direktørposter i Lego-koncernen. For mig personligt står Lego som en meget stærk meningsdrevet virksomhed.

Virksomheden handler ikke nødvendigvis om klodser – men de milliarder timer af kreativ, stimulerende og kognitiv udviklende leg klodsen skaber. Det er dermed det afledte formål, der skaber mening og ikke produktet i sig selv.

I SE koncernen investerer vi cirka 1 mia. kroner om året i Danmarks energisystem (elnet + vedvarende energi) samt udrulning af fiberbaseret internet. Ligesom på Lego er det ikke transformerstationer, vindmøller og kabler i jorden, der er formålet – men den afledte effekt, at Danmark bliver fossilfrit og en digital vindernation i et globalt perspektiv.

Tænk at gå på arbejde hver dag for at kæmpe for et grønt og digitalt Danmark. Jeg har ikke mødt en eneste jobkandidat, der ikke tændes af den ambition.

For mig personligt er det den vigtigste benzin i arbejdslivet. På jysk kan du kalde det ønsket om at levere den fædrene gård videre i bedre stand, end da vi modtog den. Den fædrene gård for mig, er både virksomheden – men også det samfund, vi er en del af.

Hvis vi som ledere kan formidle dette ærlige formål/purpose – i en form hvor alle medarbejdere kan se, at vi mener det dybt nede, så kan vi skabe et performanceniveau i den absolutte topklasse.

Vi skal dog altid huske, at purpose ikke alene gør det. Den sunde virksomhedskultur skal supplere det stærke formål, hvis virksomheden skal nå de absolutte præstationshøjder.

Fremtidens talenter søger virksomheder med formål, mandat og udviklingsmuligheder. Formår vi at pakke disse elementer ind i den sunde, innovative og uformelle kultur, så er alle sluser for de bedste medarbejdere åben. Og adgang til de bedste talenter er virksomhedernes mest kritiske udfordring i et foranderligt og mere globalt arbejdsmarked.

Det er vores ansvar som topledere at skabe disse rammer.

Mathilde Mackowski, medstifter af Sinful:

Hos Sinful arbejder vi meget med “den dybere mening”.

Vores "Why" gennemsyrer hele vores organisation. Alle tiltag og alle beslutninger bliver taget ud fra, om de i sidste ende er med til at inspirere folk til et bedre sexliv.

For nylig er vi også blevet klar over vigtigheden af, at alle i teamet forstår, hvor deres personlige rolle ligger, og hvor de enkeltvis er med til at inspirere folk til et bedre sexliv. Det er vigtigt, at hver enkelt medarbejder ved, hvor stor en betydning de har for, hvordan virksomheden udvikler sig.

Alle skal vide, at de med deres arbejde er med til at gøre en positiv forskel for virksomheden.

Helt konkret arbejder vi ud fra såkaldte “rocks” - en større opgave, der strækker sig over et kvartal, som en enkelt medarbejder er ansvarlig for. En rock er en veldefineret opgave, der er med til at gøre ens arbejde mere håndgribeligt, og dermed også give mening.

Alle i teamet har en rock, som de er ansvarlig for at følge til dørs.

I tredje kvartal kommer vi til at arbejde med, at alle i teamet, på 30 sekunder, skal kunne præsentere deres rolle i virksomheden, og hvordan de er med til at løfte Sinful til nye højder. Det bliver en spændende og udviklende proces at få sat de helt rette ord på alle vores individuelle roller.

Jeg er sikker på, at vi kommer til at se arbejdsglæden kommer til at stige endnu mere, når rammerne for arbejdsopgaverne er endnu mere veldefinere.

- Fremtidens talenter søger virksomheder med formål, mandat og udviklingsmuligheder. Formår vi at pakke disse elementer ind i den sunde, innovative og uformelle kultur, så er alle sluser for de bedste medarbejdere åben. Og adgang til de bedste talenter er virksomhedernes mest kritiske udfordring i et foranderligt og mere globalt arbejdsmarked, siger Niels Duedahl, administrerende direktør, SE-gruppen. Foto: Hans Chr. Gabelgaard

Thomas Juel, partner og CSO, Cadpeople A/S:

Steen Hildebrandt sagde det meget godt i et interview med Fyens Stiftstidende forleden:

- En organisation kan og skal ikke ledes af en busfuld konsulenter, der kommer rullende ind udefra.

Lige såvel kan en virksomheds purpose (eller mening) ikke defineres uden et dybt kendskab til virksomheden og uden en dyb medarbejderinvolvering. Og om en virksomheds mening giver mening og energi for den enkelte medarbejder, kan de ligeledes kun selv definere og vurdere.

I september 2009 holdt Simon Sinek sin ikoniske Ted Talk ”Start With Why”. Her præsenterede han med udgangspunkt i en ganske simpel model (The Golden Circle) sin teori om, hvordan virksomheder med et ”purpose”, var mere succesfulde end dem, der blot gik op i at få solgt sine produkter.

Med afsæt i Simon Sineks indlæg var det tydeligt for de fleste, at en virksomhed med en mening bag galskaben er mere vedkommende, og herefter kan kommunikere hvorfor den er til og gør som den gør i stedet for blot at kommunikere hvad den sælger og muligvis hvordan den gør dette. Det gav genlyd på en del danske ledelsesgange.

De seneste 10 år har det at finde ind til sit formål, sit ”why”, sin mening eller ”purpose” derfor ligget højt på agendaen for ledere, konsulenter og marketingfolk. Disciplinen er dog på ingen måde ny.

Det har altid været en forudsætning at kunne stille skarpt på, hvorfor en virksomhed er til, hvad den er og står for for at kunne udvikle virksomheden, kommunikere nærværende, troværdigt og engagerende. Og ikke mindst for at kunne engagere, tiltrække og fastholde medarbejdere.

Indsigt skaber som bekendt udvikling. Og hvad har det så lige med medarbejdertilfredshed at gøre?

Svaret er alt eller intet. Hvis en virksomheds mening defineres udenom medarbejderne for eksempel i en strategiworkshop for en topledelse alene eller som en ekstern proces faciliteret af konsulenter, som tendensen desværre har været de senere år, risikerer vi at skabe en kommerciel mening, som ikke nødvendigvis er forankret i virksomheden og i dennes medarbejderne. Og så går det galt.

Reel mening skal være dybt forankret i virksomheden, i virksomhedens medarbejdere og defineres sammen med dem. Udfordringen er nemlig, at de efterfølgende skal stå på mål for netop denne mening.

Meningen med din virksomhed, som du ovenikøbet nok også kommunikerer flittigt, vælter nemlig, hvis ikke du lever op til de fine ord i alle hjørner af din virksomhed: Medarbejdernes adfærd skal afspejle den, dine produkter, din service, og dine ydelser skal afspejle den og din kommunikation naturligvis også.

Kan du ikke leve op til det, er meningen konstrueret, og så bliver det blot hul og utroværdig kommunikation, som heller ikke motiverer dine medarbejdere - tværtimod.

Ved Cadpeople har vi også beskrevet vores eget ”why”. Vores mening er at gøre en forskel for- og gennem vores mange progressive kunder.

De har flere muskler, end vi har, og vi har i mere end 25 år været så privilegerede at arbejde med virksomheder med hjertet på rette sted, og som ofte er på en national eller endda global mission for en bedre verden. Dem er vi med til at markedsføre og brande, og vi træner deres medarbejdere gennem vore digitale løsninger.

Vi lægger os dermed ofte op ad vore kunders ”why”, og i de rigtige projekter tænder det ilden i øjnene hos os. Vi føler en stor meningsfuldhed i vores arbejde, når vi kan hjælpe vores kunder med at skabe en bedre verden.

Ørsted er en af mine kunder, og for mig er de et af de stærkeste eksempler, vi har på en meningsdrevet virksomhed i Danmark lige nu. De har med nyt navn, ny vision, ny kommunikation, frasalg af ”ikke grønne” aktiviteter og helt ny virksomhedsstruktur gjort op med deres fortid i olie, gas og kul for udelukkende at fokusere på at leve op til deres ”why”: ”Let's create a world that runs entirely on green energy”.

Dette gennemsyrer alt, de gør i et både internt- og eksternt perspektiv, og man føler virkelig på energien, viljen og engagementet blandt medarbejderne, at denne mening også er deres. ”Love your home” var filmen, der satte scenen for Ørsteds paradigmeskifte, og den er et glimrende eksempel på, hvor stærk meningsforankret kommunikation kan være, når man vel og mærke lever op til de flotte ord efterfølgende: Love your home, Ørsted.

Mathilde Mackowski er medstifter af e-handelsvirksomheden Sinful, der er Skandinaviens største platform for salg af sexlegetøj på nettet. I 2018 vandt Sinful e-handelsprisen for årets eksportcase. Sinfuls "Why" er at inspirere folk til et bedre sexliv. Foto: Anne Kring
0/0
Annonce
Forsiden netop nu
Ringkøbing-Skjern For abonnenter

Testmøllesag i nye problemer: Skal finde 20 millioner til lovet lufthavnsudstyr

Sommerland

’Lille Louisiana’ ligger i Videbæk: Jeg blev helt imponeret, da jeg så bygningen

Erhverv For abonnenter

Hydra-Grene investerer i Skjern-iværksætters firma: Unik mulighed for at få fat i fremtidens ingeniører

Hvide Sande

Hvide Sande-fisker fangede torsk med plastikemballage i maven

Leder For abonnenter

Dagbladet mener: Den indre varulv hyler, og det lyder ikke kønt

Da den sidste danske ulv i 1813 blev skudt ved Estvadgård lidt sydvest for Skive, var der næppe én, der fældede en tåre i den anledning. Da slet ikke de bønder på egnen, hvis får nu kunne være i fred. I et mangelsamfund som det danske for 200 år siden var der ganske enkelt ikke plads til ulven. I de mellemliggende par århundreder har næppe nogen skænket ulven en tanke - endsige savnet den. Den var ikke længere en del af den danske fauna. At den skulle vende tilbage, var der meget få, der havde fantasi til at forestille sig. Ikke desto mindre var det, hvad der skete omkring 2009, og lige siden har ulven forårsaget en slags kulturel borgerkrig i Danmark, der er helt ude af proportioner i forhold til dyrets indvirkning på den danske natur og dens formodede trussel eller mangel på samme mod mennesker. Skal man være lidt grov, kan man sige, at ulven har fået den indre varulv bragt frem i mange danskere. Det er ikke kønt. Som Anette Lund Andersens store reportage i Dagbladet i dag dokumenterer, er det rent ud forbløffende, i hvilket omfang og med hvilken lidenskab, mennesker engagerer sig i striden om ulven. Man tager sig til hovedet i vantro over en "ulvehader", der skyder en ulv med riffel ud af vinduet på sin bil. Og man flår sig i håret af frustration over en "ulveelsker", der truer folk på livet, og begår hærværk mod en lokal kirke for at understrege sit synspunkt. Mellem disse yderligheder er der alle mulige holdninger, der dog generelt tenderer mod det stadigt mere polariserede - hovedsageligt på grund af de forbistrede asociale medier, der nærmest pr. automatik synes at forstærke alle holdninger i ekstremistiske retninger. Det billede, Anette Lund Andersen tegner i sin reportage, er dybt forstemmende. Det fortæller om en debat og dens deltagende aktører, der synes at have mistet al proportionssans, evne og vilje til at lytte til andre menneskers synspunkter. Lederskribenten her føler sig fristet til at citere sin gamle, afdøde fars tilbagevendende kommentar, når medmennesker af den ene eller den anden grund bevægede sig ud ad en tangent: "Har de ikke andet at gå op i?!?" Det er måske dér, problemets rod ligger.

112

Ung sejler blev reddet i land - nu mangler båden

112 For abonnenter

Sejler du en lille smule, når du sejler? Sådan er reglerne for berusede sejlere

Ringkøbing-Skjern

Kram til alle i uniform fra mor og far, da 20-årig blev fundet i live i vandet på Ringkøbing Fjord

Vestjylland

DNA-test fastslår: Det var en ulv som dræbte stor kvie ved Råsted

Annonce